Gå til innhold

Et "typisk" eksempel på dårlig upload!

Anbefalte innlegg

Ville egentlig kaldt denne tråden: Et ekstremt eksempel på dårlig norsk internett hastighet, men det var det ikke plass til.

Ok, så sitter vi her jeg og en kamerat som jeg har linket sammen med i noen dager. Klokka nærmer seg den gale siden av 6 på morgenen. Og vi bedriver typisk overstrette aktiviteter. Vi kommer på dette tidspunktet inn på en samtale om serier på tv og hvilke som har gått i flest episoder. Kompisen min som også skriver litt på forumet under aliaset Nizzen prøver å huske navnet på en serie han mener har gått i ekstremt mange episoder. Denne bruker vi sikkert èn time på å finne hvilke er og finner ut at det måtte være Glamour eller The Bold and the beautiful som har gått i 4717 episoder siden 1987. Dette tilsvarer at på 6425 dager har de laget 4715 episoder.

Det tilsvarer at de bruker i snitt 1,36 dager på èn episode og dette har de drevet med i over 17 år!

På Imdb.com finner jeg The Bold and the beautiful og der står det nederst:

If you like this title, we also recommend...

"The Young and the Restless" (1973)

Ikke at jeg liker serien, men jeg trykket nå på linken uansett og det var da jeg fikk idèen til det bizarre regnestykke som kommer snart. The Young and the Restless har nemlig holdt på siden 1973 og holder på fortsatt! De har laget ekstreme 8294 episoder Og den personen som er med i dag og som har vært med lengst begynte i 1978 da var han 24 år gammel som meg og "Nizzen" er nå, nå er han 51år omtrent som våre fedre!

De fleste av dere vet sikkert hva en torrent side er? På de fleste av disse kan du etterlyse ting du har lyst på eller mangler. Jeg tenkte da å etterlyse 33 sesonger av The Young and the Restless alle 8294 episodene. Selvfølgelig i god kvalitet, typisk 350MB per episode. Dette ville da ta 2.902.900MB eller 2,9TB (Tera Byte)

De jeg leide hos tidligere hadde 704/128kbit adsl fra Telenor.

Et eksempel

Hvis jeg først hadde fått lastet dette ned ville det tatt følgende tid å "seede" eller laste opp til 1:1 forhold som man helst skal:

128kbit * 3600sekunder(i èn time) = 46MB upload i timen

2.902.900MB : 46MB = 63.107 timer upload

63.107timer : 24timer(i døgnet) = 2629 dager : 365dager i året = 7.2år

Det vil altså si at jeg hadde måttet seede i over 7 år i teorien om jeg skulle lastet dette opp... Hadde jeg bodd i Sverige og hatt 100Mbit ville jeg brukt 29 DAGER på den samme jobben. (i teorien)

Jau jau, hest og sau. Kanskje jeg skulle søke den jobben hos HP i Sverige likevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja nei det er vel ikke til å legge skjul på at vi er enig med deg der alle sammen i detta landet. Jeg skaffet meg akkurat største linja til Telenor, 6000/500 (haha 500) og det går raskt nok for meg som egentlig ikke vet bedre. Men når man prater med kompiser fra Sverige og lignende må jeg innrømme at jeg blir litt kvalm ja.

Men jeg jobbet i Jernbaneverket for ikke lenge siden, og da ble jeg fortalt at de spadde ned fiber langs hele linja når de bygde ny jernbane i buskerud/vestfold - og den blir testet ut på Konnerud og omegn med 100mbit nå faktisk.

Så det er vel et tegn på at de prøver å få oss ut av steinalderen.

Have patience my young padawan!

Lenke til kommentar
Det er ikke vanlig at svensker har tilgang til 100Mbit...

5392592[/snapback]

De fleste store byene i Sverige har 10/100mbit tilgjengelig for folk flest. Selv i teknologibyen Trondheim er det fåtallet som kan skryte av det samme. SiT sine boliger er det nærmeste hvermannsen kommer internethimmelen, men hvem er det som egenltig vil bo i de fyrstikkeskene.

Hører hele tiden Samferdselsministeren vår snakke om at bredbåndsteknologien skal gjøres tilgjengelig for alle i Norge. Jeg mener det også er på tide å oppgradere tilbudet for de som bor i de store byene.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
"The Young and the Restless" (1973)

Ikke at jeg liker serien, men jeg trykket nå på linken uansett og det var da jeg fikk idèen til det bizarre regnestykke som kommer snart. The Young and the Restless har nemlig holdt på siden 1973 og holder på fortsatt! De har laget ekstreme 8294 episoder Og den personen som er med i dag og som har vært med lengst begynte i 1978 da var han 24 år gammel som meg og "Nizzen" er nå, nå er han 51år omtrent som våre fedre!

litt off/ontopic:

"Days of our lives" har holdt det gående side 1965... :w00t:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Og jeg mener å huske at det er en annen serie som står oppført i guinness rekordbok som den lengste, kommer ikke på navnet... Lurer på om det er noen som har sett alle episodene av disse seriene. Cæsar begynner vel å komme opp i et anstendig antall episoder nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...