keiz Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Noen som vet om et bra program til å overvåke hele det lokale hjemmenettverket? (Ikke netlimiter etc som bare overvåker min egen trafikk). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Hm, nja. Det spørs vel om du bruker en HUB. Da kan det funke. Hvis du bruker en switsj (noe de aller fleste gjør i dag) så kan du kun lese trafiken fratil din egen maskin. Lenke til kommentar
Arath Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Hm, nja. Det spørs vel om du bruker en HUB. Da kan det funke. Hvis du bruker en switsj (noe de aller fleste gjør i dag) så kan du kun lese trafiken fratil din egen maskin. 5443364[/snapback] Eller gjøre tiltak slik at all trafikk blir rutet gjennom sin egen maskin. Aller enkleste vil jo være å sette opp en maskin som gateway og overvåke/trafikkshape der. Finnes vel en del forskjellige linux-distroer som kan hjelpe til med dette. Kommer jo helt ann på hva hensikten er også. Slikt kan brukes og misbrukes. -Arath- Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Skulle hatt noe lignende selv, men da vil jeg vite hvilke nettsider folk går på og hva hvilke filer som blir dratt over fra pc til pc. Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Skulle hatt noe lignende selv, men da vil jeg vite hvilke nettsider folk går på og hva hvilke filer som blir dratt over fra pc til pc. 5443414[/snapback] Lurer på hvorfor du skal vite hva andre kopierer jeg. Er vel litt på kanten av hva som er lov det. Men anyways, ingentig er umulig, det er bare en smule på kanten/langt over av hva som er lov. Vil si du får mer en nok kontroll/innblikk av å kjøre overvåking/shaping på en router. Men skal du på død og liv ta alle i nettverket må du enten snike til deg pakkene, bruke en hub eller sette en skog av nettkort i maksina di og confe den som en switch/hub/whatever. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Jo for på den måten kan man finne ut hva folk bedriver med ulovligheter på lan. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Sett opp en linux/bsd gateway og kjør trafshow og tcpdump. Trafshow TCPdump Man kan også lage scripts opp imot MRTG/cacti og lignende for å få en mer visuell og filtrert overvåking med disse. MRTG er meget konfigurerbart og hvis man har tid og vilje er det intet problem å lage en meget detaljert oversikt over f.eks. hvilke brukere som kjører hvilke tjenester mot nett med f.eks. tcpdump og mrtg/cacti. MRTG: Endret 15. januar 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå