Gå til innhold

MCSA-sertifisering - muligheter etterpå?

Gromle

Anbefalte innlegg

Sitter nå her i min lille verden og lurer på hva jeg vil bli. Ser ut som det er nesten kun næringsakademiet som har de kursene jeg har lyst å ta. Men det koster jo selvfølgelig skjorta.

Men ser de har endel "småkurs" som f.eks. MCSA-sertifisering. Kan man komme noe vei med kun denne typen kurs? Ser jo for meg at det vil kunne gi kompetanse til endel nettverksdrift-jobber. Eller er jeg veldig optimistisk nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MCSA er kjekt å ha, men jeg ville bekymret meg mer for en plass å praktisere dette.

Har selv MCSA ++++ men å komme seg innenfor enkelte dører er ikke alltid like enkelt, har vel sikkert søkt på 100 jobber ++ men kjenner man ikke folk på de enkelte plassene er det veldig vanskelig.

Arbeidsmarkedet er og fyllt opp med plenty av folk med diverse sertifiseringer, så jeg vil faktisk heller anbefale deg å få en annen vei for å få jobb.

Just my 5 cents..

Lenke til kommentar

Tenkte ikke å kun ha det. Men kanskje bruke det som en start for å bygge videre. Har lyst å jobbe med nettverk og de oppgaver som følger med den veien.

Hvilke muligheter har man da? VGS IKT utgår pga lærlingetiden.

Og virker ikke som det noe særlig mange høyere utdaninger som retter seg spesielt mot nettverksdrift, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror at om du velger å f.eks gå ingeniør linjen med data, så er du relativt sikker på å få deg en jobb.

Har du det pluss MCSA + kjentfolk innenfor dette yrket, har du nok sikret deg arbeide.

Ser det er mange arbeidsgivere som etterspør denne typen sertifisering, men dersom det kun er nettverk du vil bli god på vil jeg heller anbefale Cisco CCNA / CCNP

Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten til å skaffe deg praksisplass i en bedrift mens du tar utdanning ville det vært å foretrekke.

Ser mange som sliter med å få seg jobb, spesielt de som har null praksis.

Har en kamerat som kom fersk ut fra ingeniør, og det gikk nesten to år før han fikk jobb.

Så jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg blåste avgårde den summen det koster for ett slikt kurs.

Selv har jeg både utdanning og praksis, men det er tilnærmet håpløst å få seg jobb innenfor it-bransjen pr. i dag.

Lenke til kommentar
Selv har jeg både utdanning og praksis, men det er tilnærmet håpløst å få seg jobb innenfor it-bransjen pr. i dag.

Om man stiller med samme kompetanse som 6000 andre arbeidsledige kan det være tilfellet ja. Har man etterspurt kompetanse (som på noen områder er helt støvsugt for folk) kommer man seg fort i arbeid, erfaren eller nyutdannet.

Lenke til kommentar
Om man stiller med samme kompetanse som 6000 andre arbeidsledige kan det være tilfellet ja. Har man etterspurt kompetanse (som på noen områder er helt støvsugt for folk) kommer man seg fort i arbeid, erfaren eller nyutdannet.

5436912[/snapback]

Skal man sikre seg må man nok satse på noe annet enn MCA / MCP / MCSE o.l.

CCNP /CCNA er nok litt mindre utbredt enn microsoft testene, og man vil derfor ha større sjanse til å få seg jobb.

Er ikke sikker på hvilke andre sertifiseringer som ville kvalifisere til "jobb på dagen".

Lenke til kommentar

Om man har MCA og ikke klarer å få seg jobb, da tror jeg ikke det er tittelen som stopper vedkommende. Sikker på at du ikke mener MCSA?

Det er en rekke sertifiseringer (eller tilsvarende) kompetanse som vil kunne gi deg "jobb på dagen" slik markedet er i dag, men du må nok se høyere enn både MCSE og CCNP. CCIE, OCM, CISSP osv er gode forslag.

Lenke til kommentar

Om man har MCA og ikke klarer å få seg jobb, da tror jeg ikke det er tittelen som stopper vedkommende. Sikker på at du ikke mener MCSA?

Det er en rekke sertifiseringer (eller tilsvarende) kompetanse som vil kunne gi deg "jobb på dagen" slik markedet er i dag, men du må nok se høyere enn både MCSE og CCNP. CCIE, OCM, CISSP osv er gode forslag.

5437654[/snapback]

MCSA mente jeg selvfølgelig, min feil...

Lenke til kommentar

Styr unna informatikk, "anvendt datateknologi" og enkle sertifiseringer. Hvem tror du stiller sterkest av disse og de som velger dataingeniør? Det er mange av de samme fagene, men er mer krevende på dataingeniør, og dette vet alle arbeidsgivere.

De som er nyutdannet dataingeniører i dag, har få problemer med å få jobb. Er du siv.ing data, har du jobb før du er ferdig.

Lenke til kommentar
Er du siv.ing data, har du jobb før du er ferdig.

5439571[/snapback]

Nei..

5443450[/snapback]

De jeg kjenner her i Tromsø som nettop er ferdig med siving. informatikk fikk jobb rimelig fort. Men nå vet jeg ikke om det faste stillinger, eller bare vikariat.

Lenke til kommentar

Problemet med sertifiseringene er hovedsaklig du må jobbe knallhardt for å holde deg oppdatert og det koster masse penger. Kunne godt ansatt en på en sertifisering (så lenge den er omfattende) og har hatt konsulenter som er ansatt på f.eks citrix-sertifikater.

Lenke til kommentar

Så de uten sertifiseringer må ikke holde seg oppdatert?

Hvorfor koster det masse penger for de som er sertifisert å holde seg oppdatert? Mener du den testen til 1000kr som noen sertifiseringer krever hvert andre/tredje år for at man skal beholde statusen?

Hva med de sertifiseringene som aldri må fornyes? Ser ikke helt for de "enorme kostnadene" kommer inn.

Har selv en hel haug og enda ikke betalt et rødt øre for å fornye sertifiseringene de siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...