Gå til innhold

Dreamweaver 8.0 og bilde størrelse

Anbefalte innlegg

Lurer litt her :innocent::hmm: Tingen er den at jeg har noen bilder som jeg vil ha lagt ut på nettet. Får å få redusert størrelsen (kb) så åpnet jeg dem i Photoshop og valgte "save for web". Orginalbilde var på 95,3 kb i format JPG.

Etter at jeg lagret bilde så ble det hele 328 kb ? Formatet ble GIF.

Hvordan kan jeg redusere antall kb, men samtidig beholde selve størrelsen (målene) på bilde ?

En annen ting, går det å pakke (zippe) selve image mappen slik at det går raskere å laste dem opp med FTP og slik at dem tar mindre plass på min server ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ann og laste opp en zip fil ja, men mener og huske at det er ganske avansert og pakke opp en zip fil på en ftp server... Du kan selvfølgelig laste opp bildene i en zip fil men du kan ikke bruke de da.

Hvis du fikk større fil når du valgte "Save for Web" har du satt opp kvaliteten, selv mener jeg medium er mer en nok. Anbefaler .jpg til vanlige bilder ikke gif da det tar mer plass og blir dårligere kvalitet når man skal ha store bilder

Lenke til kommentar
Går ann og laste opp en zip fil ja, men mener og huske at det er ganske avansert og pakke opp en zip fil på en ftp server... Du kan selvfølgelig laste opp bildene i en zip fil men du kan ikke bruke de da.

Hvis du fikk større fil når du valgte "Save for Web" har du satt opp kvaliteten, selv mener jeg medium er mer en nok. Anbefaler .jpg til vanlige bilder ikke gif da det tar mer plass og blir dårligere kvalitet når man skal ha store bilder

5391164[/snapback]

Ok. skal prøve. Kommer tilbake med en rapport :yes:

Lenke til kommentar

Ok, jeg har prøvd meg litt frem, og jeg velger vekk Photoshop. Blir for tungvint.

Har ett veldig kjekt program som heter Digital Photo Resizer. Dette gjør det meste med dine bilder. Har også innbygd watermark. I dette programmet reduserte jeg størrelsen ned til 80% og satte kvaliteten til 70%. Resultatet ble meget bra, og jeg nærmeste halverte antall kb på bilde :D

Man velger bare den mappen som bildene ligger i (hvor mange bilder man vil), og velger hvor man vil lagre dem (output). Programmet lager ogå Thumps. Kan anbefales på det varmeste :D

Lenke til kommentar

Dette kan man også veldig lett gjøre i photoshop med "bach". Da lager du en ny action, åpner et bilde og gjør det du vil med det (fikse farger, skarpe bildet, resize osv) Så når du er ferdig så kjører du denne actionen på den mappen bildene dine ligger i. Tror nok du har en hel del mere kontroll med Photoshop enn D.P.R. Et annet lurt tips er å sette dpi til 72 (skjermer klarer ikke å vise mer enn 72) Og du må se på pixel størrelsen når du resizer ikke cm størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...