Gå til innhold

Canon Ixus 750 VS Casio Exilim EX-Z750

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ett bra kamera og har kommet på valget mellom Canon Ixus 750 og Casio Exilim EX-Z750.

Jeg har jo sett at noen har hatt problemer med linjer i bildene sine med Casio-kameraer. Lurer på om noen flere har hatt problemer med dette.

Hvis det er andre som har ett av disse kameraene hadde det vært fint med tilbakemelding angående, om det f.eks. har vært plagsomt med batterilevetiden til Ixus 750 eller ikke. Er videofunksjonen til Ixus bra nok i forhold til Casio?

Ser også at Akam.no har anbefalt Casio EX-S500 i 3-4000 kronersklassen istedet for Casio Exilim EX-Z750. Er det noen spesiell grunn, eller er det fordi at S500 er en "nyere" modell.

Er det noen som kan anbefale det ene eller andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte Z750 i stedet for Ixus 750 på grunn av bedre batteri, MPEG 4 video og mange manuelle instillinger. Har opplevd disse linjene som du prater om, men av de 14000 bildene jeg har tatt med kameraet så har det bare vært synlig plagsomt på 3 av dem i full størrelse på skjermen.

Canon Ixus har kanskje et hakk bedre bildekvalitet, men etter å ha testet en kamerat sitt Ixus 750 så syntes jeg flere av bildene fra mitt Z750 kom ut langt bedre enn fra hans Ixus, tror kvaliteten er ganske lik.

Lenke til kommentar

Video kvaliteten skal være tilnærmet lik, jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Hovedforskjellen er jo at Ixus bruker gamle MJPEG til å kode filmen, mens Z750 bruker nyere og bedre MPEG4. Har ikke noen test jeg kan gi deg, men du finner flere på nett. Alle jeg har liggende på nett er sterk komprimert til WMV format for raskere visning.

Testet med min kamerat sitt Ixus 40 som lagrer filmen akkurat likt som Ixus 750, på 1 GB minnekort i beste film kvalitet fikk han innpå 9 minutt film, mens jeg på mitt Z750 fikk innpå 33 min i beste kvalitet, og filmene ser like gode ut. Så derfor ville jeg valgt et kamera med MPEG4 hvis film er noe du tror du kommer til å bruke en del.

EDIT:Hvis du sjekker ut filmen som er lagt ut på Dinside så vil du kanskje høre en liten pipe tone i bakgrunnen, det er en bugg som ble fikset i en firmware update utgitt i august så ikke bry deg om den.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Jeg har IXUS 700 og ikke hatt noe problemer med for kort batteritid, men du burde kanskje kjøpe et ekstra batteri hvis du skal ha dette kameraet (du skal vel heller ha 750 da, men batteritiden skal være lik, eneste forskjeller er større display på 750 tror jeg).

Er veldig fornøyd med dette kameraet, har ikke noe å klage på, første ordentlige gangen jeg brukte kameraet fikk jeg faktisk tatt 200 og batteriet var enda ikke gått ut, men siden oppgitt batteritid følger standarer har det vel ikke noe med hvilket kamera det er.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg vel skutt av lommekameratilhengerne her ( :!: no offence), men informerer nok en gang om at Casio tradisjonelt har fått mye kritikk for mye støy i bildene. Dette kameraet er bedre, men fortsatt konkluderer flere tester med at støyen fra dette kameraet er mer sjenerende enn tilsvarende kamera som f.eks Ixus 750.

Det er imidlertid et pluss at videofunksjonen er såpass mye bedre på Casio, så om det er hovedsaklig video du skal bruke kameraet til, bør nok Casio'en vurderes.

Lenke til kommentar

Vet at Casio er kjent for å ha mer støy i bildene enn tilsvarende produsenter, spesielt Canon. Det stemmer nok, men problemet er sterkt redusert på Z750, mye på grunn av større CCD brikke. La merke til mer støy i bildene i forhold til mitt gamle Ixus 400, men jeg tror mye av grunnen til mer støy er at antall megapixler er økt til 7, mens sensoren er like stor. Sier seg selv at det blir mer støy da. Sammenlignet med Ixus 750 så ser jeg ikke rare forskjellen, må i så fall være i veldig mørke omgivelser, men da har jeg muligheten å stille lukkertiden på mitt kamera, det kan du ikke på Ixus, kun fra 1-15 sekund. Sammenligner jeg bildene mine med eldre Casio modeller så ser jeg hva du mener, et par kameraet av meg har eldre Casio modeller og bildene fra dem er rett og slett elendige.

Lenke til kommentar

hm, video komprimeringen høres veldig lokkende ut.

må si at jeg aldri har tenkt på det, og jeg kommer til å bruke videofunksjonen en del.

Har bestilt et 512 SD kort (150x noe) fra komplett, siden expert lovte å ha mitt canon ixus 50 klart i dag.

Dette skjedde selvfølgelig ikke. så hvis ikke en fikk det på mandag var planen å vente til salget i slutten av mnd å se om ixus 750 var på tilbud.

Men ser på http://www.steves-digicams.com at ixus 750 klarer 4min 10 sek ved 640 x 480 30fps på 512 minne, mens ex-z750 klarer mye mer.

17 min med HQ 640 x 480 30fps, og hele 32 min med normal 640 x 480 30fps.

Denne forskjellen er enorm, samt kameraet er 4-500 kr billigere gjør at en muligens må velge bort "merkenavnet" mot casio.

Kan vel sammenlignes med å kjøpe creative istedet for ipod

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...