Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Gadd ikke å lese alle innleggene her så det er mulig du har fått svar på dette før, men grunnen til at CPU yter bedre i lave temperaturer er nok fordi elektronene beveger seg raskere i lave temperaturer(strøm er elekroner i bevegelse). 8360118[/snapback] Er det grunnen til at lederne blir bedre ved lavere temperaturer? Husker iallefall jeg lærte det i 2FY. Men det svarer egnentlig ikke på alle spørsmålene da, cpuen yter ikke noe bedre ved lavere temperatur, man får bare muligheten til å stille klokkefrekvensen altså transistorene får muligheten til å skru seg raskere av og på enn ved høyre temperatur. Og dette også ved lavere kjernespenning. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 går det an og lage et rør som ike er i kobber men f.eks plast? hva annen en kobber og aliminium? *mine innlegg* Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Plast går nok meget dårlig da dette heller vil fungere som en isolator enn som en varmeleder. Jeg vet noen desverre ikke om andre aktuelle medier enn aluminium og kobber. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) "Egentlig" er vel grunnen til at du kan klokke mer ved lav temp, måten cpu er oppbygd på. Den skiller mellom 0 og 1, eller av og på. Dvs. spenning på eller av, samtidig har den en referansespenning. Når cpu blir ustabil ("regner feil") klarer den ikke å finne ut om det skal være på eller av - klaringen til referansespenninga blir så liten at den noen ganger vil gå over/under. Derfor må den kjøles ned. Endret 12. juni 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
TheBeast1590 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Er det mulig å få tak i LN2 her i landet? Endret 8. september 2007 av TheBeast1590 Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Jada, skal gå fint ann det. Tror iallefall Yara skal ha det. Tror mange forskningsavdelinger og sykehus også har LN2. Her om dagen så, så jeg faktisk en LN2-tank utenfor universitetet i Bergen hvor de antagelig hadde åpnet "valven" (i mangelen av norsk ord) så den spydde ut nitrogengass. Sløs sier jeg, sløs. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Huff slik sløsing er bare trist. Tilby deg å kvitte deg med LN2en deres i stedet du Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Huff slik sløsing er bare trist. Tilby deg å kvitte deg med LN2en deres i stedet du 9486813[/snapback] Hehe, var det jeg også tenkte. Men skal se om jeg ikke får ordnet meg en avtale, har en kamerat som går på molekylærbiologi og de skal visstnok ha en ganske bra lab. Så godt mulig de har noe nitrogen der. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Dette med Isolering av HK, er det noen måte og isolere på, som man kan fjerne igjen? Med tanke på vidreresalg Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Ja jeg bruker stort sett armaflex og vaselin. Armaflexen er jo bare å plukke bort, mens vaselinen må vaskes bort med varmt vann. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Heisann! Jeg så noe som kanskje er fint å bruke som "sokkel" for et slikt prosjekt. Nå når jeg byttet CPU kjøler på S775 Pentium D 3ghzen her (OEM intel kjøler), så dro jeg av viften. Viser seg at Pentium D har en kobber-kjerne på kjøleren. Denne kjernen er som en "kopp", dvs. den er hul fra toppen (sett fra viften og nedover). Videre, er det kjøleribber ut på sidene. Min tanke må så være: Hva med å bare lodde på et lengre rør på denne kobber-koppen og så enkelt kunne feste kjøleren på nytt? Da slipper man jo å mekke egen festemekanisme, man slipepr å bru seg om problematikken med kontakt+++.. Blir kanskje ikke det mest ekstreme, men jeg ville tro dette ville fungert bra? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Mener å huske at Økonom her på forumet gjorde noe slikt. Men det burde sikkert funke bra det. Nå kan ikke jeg huske å ha sett denne kobberkjernen selv, men det høres jo ut som at det kan fungere, men etter vekten på boxed-kjøleren å dømme så kan ikke det være så mye kobber i den, så vil tippe at du vil få litt ustabile temperaturer. Men sikkert greit som ett førstegangsprosjekt. Lykke til! Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Heisann!Jeg så noe som kanskje er fint å bruke som "sokkel" for et slikt prosjekt. Nå når jeg byttet CPU kjøler på S775 Pentium D 3ghzen her (OEM intel kjøler), så dro jeg av viften. Viser seg at Pentium D har en kobber-kjerne på kjøleren. Denne kjernen er som en "kopp", dvs. den er hul fra toppen (sett fra viften og nedover). Videre, er det kjøleribber ut på sidene. Min tanke må så være: Hva med å bare lodde på et lengre rør på denne kobber-koppen og så enkelt kunne feste kjøleren på nytt? Da slipper man jo å mekke egen festemekanisme, man slipepr å bru seg om problematikken med kontakt+++.. Blir kanskje ikke det mest ekstreme, men jeg ville tro dette ville fungert bra? 9526832[/snapback] Ser ut som karene i The 8GHz Project USA bruker bl.a. noe slikt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dere som har prøvd tørris hvor kjøpte dere det? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Kommer helt ann på hva slags utstyr du skal klokke og hva slags benchmarks du skal kjøre. Feks hvis man skal kjøre to Ultra kort på tørris med en quad prosessor så går det fort mange kilo. Da ville jeg nesten hatt 20KG for en helg alene. Men om du bare skal benche superpi på en vanlig C2D så vil 8KG holde i massevis. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Trenger du godkjent beholder for å kjøpe tørris? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Trenger du godkjent beholder for å kjøpe tørris? Nei. Tørris leveres vanligvis i isoporesker. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Skal det brukes kjølepasta når man kjører på LN2? Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt rør? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Skal det brukes kjølepasta når man kjører på LN2? Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt rør? Få noen til å lage for deg Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Skal det brukes kjølepasta når man kjører på LN2? Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt rør? Få noen til å lage for deg Da må jeg nesten spørre om du har tips til hvem:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå