Gå til innhold

Tørris/LN2-Guide for nybegynnere V1.2

Anbefalte innlegg

Gadd ikke å lese alle innleggene her så det er mulig du har fått svar på dette før, men grunnen til at CPU yter bedre i lave temperaturer er nok fordi elektronene beveger seg raskere i lave temperaturer(strøm er elekroner i bevegelse).

8360118[/snapback]

Er det grunnen til at lederne blir bedre ved lavere temperaturer? Husker iallefall jeg lærte det i 2FY.

Men det svarer egnentlig ikke på alle spørsmålene da, cpuen yter ikke noe bedre ved lavere temperatur, man får bare muligheten til å stille klokkefrekvensen altså transistorene får muligheten til å skru seg raskere av og på enn ved høyre temperatur. Og dette også ved lavere kjernespenning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

"Egentlig" er vel grunnen til at du kan klokke mer ved lav temp, måten cpu er oppbygd på. Den skiller mellom 0 og 1, eller av og på. Dvs. spenning på eller av, samtidig har den en referansespenning. Når cpu blir ustabil ("regner feil") klarer den ikke å finne ut om det skal være på eller av - klaringen til referansespenninga blir så liten at den noen ganger vil gå over/under. Derfor må den kjøles ned.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisann!

Jeg så noe som kanskje er fint å bruke som "sokkel" for et slikt prosjekt.

Nå når jeg byttet CPU kjøler på S775 Pentium D 3ghzen her (OEM intel kjøler), så dro jeg av viften.

Viser seg at Pentium D har en kobber-kjerne på kjøleren.

Denne kjernen er som en "kopp", dvs. den er hul fra toppen (sett fra viften og nedover). Videre, er det kjøleribber ut på sidene.

Min tanke må så være: Hva med å bare lodde på et lengre rør på denne kobber-koppen og så enkelt kunne feste kjøleren på nytt?

Da slipper man jo å mekke egen festemekanisme, man slipepr å bru seg om problematikken med kontakt+++.. Blir kanskje ikke det mest ekstreme, men jeg ville tro dette ville fungert bra?

Lenke til kommentar

Mener å huske at Økonom her på forumet gjorde noe slikt. Men det burde sikkert funke bra det. Nå kan ikke jeg huske å ha sett denne kobberkjernen selv, men det høres jo ut som at det kan fungere, men etter vekten på boxed-kjøleren å dømme så kan ikke det være så mye kobber i den, så vil tippe at du vil få litt ustabile temperaturer. Men sikkert greit som ett førstegangsprosjekt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg så noe som kanskje er fint å bruke som "sokkel" for et slikt prosjekt.

Nå når jeg byttet CPU kjøler på S775 Pentium D 3ghzen her (OEM intel kjøler), så dro jeg av viften.

Viser seg at Pentium D har en kobber-kjerne på kjøleren.

Denne kjernen er som en "kopp", dvs. den er hul fra toppen (sett fra viften og nedover). Videre, er det kjøleribber ut på sidene.

Min tanke må så være: Hva med å bare lodde på et lengre rør på denne kobber-koppen og så enkelt kunne feste kjøleren på nytt?

Da slipper man jo å mekke egen festemekanisme, man slipepr å bru seg om problematikken med kontakt+++.. Blir kanskje ikke det mest ekstreme, men jeg ville tro dette ville fungert bra?

9526832[/snapback]

Ser ut som karene i The 8GHz Project USA bruker bl.a. noe slikt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HPIM0498-1.jpg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...