Herr Brun Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 åja... beklager... formulerte meg kanskje litt feil 7381547[/snapback] Mente ikke dine innlegg Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 å haha jaja... så feil kan man ta:P Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Er ikke helt sikker på om flytende CO2 er så bra å bruke. Noen rett meg hvis det er feil, men såvidt jeg kjenner til holder tørris mye bedre på kulde enn flytende co2 og derfor ikke fordamper så fort, så det er mye lettere å håndtere for en person som skal overklokke som en gal. ( Da mener jeg altså at det vil fordampe så fort at du knapt rekker gjennom en PI før det er slutt på CO2. ) Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk... arrester meg her hvis det er noe som er alvorlig feil med forklaringa mi her hehe Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk... arrester meg her hvis det er noe som er alvorlig feil med forklaringa mi her hehe 7397854[/snapback] Det kalles en fasekjøler og når det er flere steg kalles det en cascade. Den både negative og positive sider i forhold til tørris og ln2. Det er lettere å kontrolere en slik kjøler da du ikke må mate på med nytt kjølemedie hele tiden slik som med tørris og ln2. Men ett problem er at en slik kjøler krever ganske høy kompetanse for å kunne bruke, den krever også ganske mye strøm. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Krever det så mye mer kompetanse for å bruke en fasekjøler enn tørris? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Nei, jeg vil våge å påstå at en fasekjøler er enklere å håndtere enn DI/LN2.. Jeg har dog bare erfaring med fasekjøling, men isoleringen til DI må jo nødvendigvis være mer omfattende siden temperaturene er lavere, og i tillegg så må man fylle på DI hele tiden.. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Vor lenge varte tørrisen når du brukte den til og kjølle ned cpuen? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Det kommer litt ann på hvor mye jeg fylte opp og om cpuen var under load eller ikke. Hmm, kan ikke anslå noe. Noen andre som kan anslå? 10min kanskje? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kan kansje stemme det. Tørris "overlevde" i kjeften min i ca. 10-15 minutter Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Nei, jeg vil våge å påstå at en fasekjøler er enklere å håndtere enn DI/LN2.. Jeg har dog bare erfaring med fasekjøling, men isoleringen til DI må jo nødvendigvis være mer omfattende siden temperaturene er lavere, og i tillegg så må man fylle på DI hele tiden.. 7412163[/snapback] Du trenger ikke mer isolasjon. Så lenge du får det helt lufttett Og tørris er ikke såå mye kaldere. De beste singelstagerene går vel ned til ca -70 idle? (evaptemp) Endret 16. desember 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Ookami Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk..... 7397854[/snapback] Det kalles en fasekjøler og når det er flere steg kalles det en cascade." ................................." Men ett problem er at en slik kjøler krever ganske høy kompetanse for å kunne bruke, den krever også ganske mye strøm. 7408446[/snapback] Ett problem med CO2 kjøling med kompressor er at det må ha nesten konstant drift fordi trykket kommer opp i rundt 80bar ved romteperatur, og kjøleanleggkomponentene ikke takler slike trykk. Vi leverte for en tid tilbake frysedisker med CO2 kjøling på en butikk, ved lengre tids strømmbrudd vil sikkerhetsventilene begynne å slippe ut CO2 for å kompensere for det økende trykket. Heftige saker Er kjølemontør, og kunne tenkt meg å lage noe skikkelig, men har mangel på fritid Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Har oppdatert, samt gjort litt om på guiden for å gjøre det litt mer oversiktlig. Kommer sikkert til å forandre litt leifer og gjøre om ting jeg ikke har sett enda etterhvert. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Kan kansje stemme det. Tørris "overlevde" i kjeften min i ca. 10-15 minutter 7511570[/snapback] Tørrisen "overlevder" nokk, men det er verre med deg Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Noen som har erfaring med å handle tørris/LN2 i Trondheim? Hvor i såfall? Og, hva slags kanner er det lov å oppbevare LN2 i? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Tess Trondheim For å handle LN2 må du ha et godkjent Devar. De koster fra 5000,- for et 25L devfar og oppover Endret 29. januar 2007 av aspstein Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Tess Trondheim For å handle LN2 må du ha et godkjent Devar. De koster fra 5000,- for et 25L devfar og oppover 7823255[/snapback] Du får da mindre Kryobeholdere enn 25L.. men har ikke sjekket prisen på de. Kryobeholdere - Yara. Noen som vet hva prisen på en liter LN2 er? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ja du får beholdere på 10l også, men de er bare 500,- billigere en 25l 1l LN2 koster vel fra 25,- og oppover. Endret 19. februar 2007 av aspstein Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Gadd ikke å lese alle innleggene her så det er mulig du har fått svar på dette før, men grunnen til at CPU yter bedre i lave temperaturer er nok fordi elektronene beveger seg raskere i lave temperaturer(strøm er elekroner i bevegelse). Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Gadd ikke å lese alle innleggene her så det er mulig du har fått svar på dette før, men grunnen til at CPU yter bedre i lave temperaturer er nok fordi elektronene beveger seg raskere i lave temperaturer(strøm er elekroner i bevegelse). 8360118[/snapback] Elektroner er mer roligere ved lave temperaturer. Det er derfor vi må kjøle ned komponentene, ellers gir CPUen fra seg "feil" signaler, og PCen blir ustabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå