Gå til innhold

Skal gjøre PC'en mer stille

Anbefalte innlegg

Har en god og kraftig PC nå, er ikke noe å klage på der. Det jeg klager over er støyen! Derfor har jeg funnet ut jeg skal gjøre noe med det.

Jeg tenker på å kjøpe tre nye kabinett vifter og en ny CPU vifte (AMD 3500+). Kravene til viftene er enkle, stille og god kjøleevne. Kabinett viftene må også være 80mm.

Dette er det som foreløbig er plukket ut:

CPU: Zalman

HD ramme: Zalman

GPU: Zalman

Viftestyring: Zalman

Tar i mot gode tips!

Mvh

Zyko :)

Endret av Zyko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig bare ett merke i tankene når det gjelder lyd-demping og det er Zalman..

CPU-kjøler

Chipset-kjøler (om HK ditt har vifte)

Til raptoren (lyd-demp og kjøling)

VGA-kjøler

Finner selvsagt mye av det billigere om du leter litt rundt omkring..

Har ingen erfaring med Nexus sine vifter, selv bruker jeg Mist og kan anbefale de, har også hørt mye bra om SilenX viftene..

En viftestyring er også alltid kjekt å ha..

Lenke til kommentar

Kjøpte 7000B kjøleren etter å ha hatt Boxed kjøleren. Den er litt mindre enn forrige versjon (7000) og kjøler enormt bra, kjøler også minnebrikkene mine litt og NB kjøleribben, lydløs på minste instilling som jeg har den på, min X2 3800 ligger på ca 25 grader med denne kjøleren.

NV5 r3 kjøleren til AC for skjermkort er også til å anbefale, nesten ikke hørbar i forhold til standard kjølerne til 7800GT kortene og kjøler samtidig bedre, samt at all varm luft fra kjøleren blir transportert ut av PC'en i stedet for å varme opp resten av data komponentene.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Takker for plenty med svar! :)

Jeg har et Q-Tek kabinett, men hva det heter har jeg ikke peiling på, siden jeg kjøpte pc'en brukt... Det er et midi tower og linger litt på dette (fant ikke mitt i prisguiden :hmm: ). Tror ikke jeg har plass til noen 120mm vifter i det.

Men dere har overbevist meg om at Zalman er tingen. Så da gjør jeg det slik at jeg tar alt på en gang tror jeg (CPU, GPU, kabinett vifter, HD ramme, viftestyring). Har er et Asus A8NE hovedkort, som er uten chipsett kjøler...

Har faktisk en HD ramme på WD'en, men den er rett og slett boss, det lager mindre lyd uten den på :hrm: En Nexus ramme tror jeg...

Men da må det bli noe slikt:

GPU: Zalman

Dette blir tilsammen 1082kr på databutikken.com.

Men jeg er fortsatt usikker på kabinett vifter, er den Nexus viften dugelig tror dere?

Endret av Zyko
Lenke til kommentar

Jeg har al-cu versjonen av GPU-viften og er ihvertfall storførnøyd, hører ingenting fra den i og temp gikk ned ca 8 grader i silent mode (5V), Hovedforskjellen mellom min og den jeg anbefalte over er at den over er lik men med ren kobber kjøleribbe og skal fungere enda bedre..

AC kjølerne har jeg hørt skal være et dårligere alternativ (spesielt med tilpasning)..

Nexus viften skal være helt ok, finner et review på den her.

Lenke til kommentar
Kjøpte først den Zalman GPU kjøleren du nevner der, men ble ikke fornøyd, AC kjøleren som jeg nevnte over ga langt bedre resultat på skjermkort temperaturen og hindrer også at den varme luften blir resirkulert i kabinettet.

5391070[/snapback]

Oki, skal ta en titt på den også. Stoler på deg siden du har testet den. Men jeg vil helst kjøpe alt fra et sted, så skal ta å sjekke hvor mye det blir tilsammen hos microplex :)

Med de kjølerene du anbefalte ble det slik:

GPU: AC

Pris: 1054 [billigere, hurray :cool: ]

Fyren som har skrevet det reviewet om Nexus viften virket jo helt retard, men jeg stoler no på han jeg, og går for den viften.

Legger ved noen bilder av kabinettet...

post-60305-1136502681_thumb.jpg

post-60305-1136502692_thumb.jpg

post-60305-1136502702_thumb.jpg

Endret av Zyko
Lenke til kommentar

Hva skal du egentlig med den HD rammen, blir disken din veldig varm, hvis det er støydemping som er målet så ville jeg brukt O ringer, nesten gratis og fungerer ypperlig, har 4 disker i slikt gummi oppheng selv og støy reduksjonen er veldig stor. Ta en titt i denne tråden for mer informasjon.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med den HD rammen, blir disken din veldig varm, hvis det er støydemping som er målet så ville jeg brukt O ringer, nesten gratis og fungerer ypperlig, har 4 disker i slikt gummi oppheng selv og støy reduksjonen er veldig stor. Ta en titt i denne tråden for mer informasjon.

5393751[/snapback]

Disken min blir av en eller annen grunn veldig varm noen ganger, oppi 50 grader. Men jeg tror kanksje jeg dropper HD rammen for øyeblikket, og sjekker ut o-ring systemet... Jeg satser på at de nye viftene skaper litt bedre sirkulasjon i kabinettet, slik at tempen på HD'en dropper litt. Men visst det ikke skjer, blir det ramme :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha startet støydempingen med en litt mer stillegående PSU.

For eksempel: Denne

Eller denne

Hvis du leser litt rundt på forumet vil du se at Qtec ikke er særlig godt likt. Dette er blant annet på grunn av kapasiteten til å drive mange komponenter.

Sannsynligheten for at det er power supply i kabinettet ditt som forårsaker mye av støyen din er stor.

Foreslår da å ta fatt på problemet ditt ved rota og bytte PSU(Power supply unit) Ellers ser jeg at du har fått mange gode forslag.

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...