mysjkin Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Hjelp! jeg kjører debian testing, etter siste oppgradering har noe gått galt med tastaturoppsettet. Alt / alt Gr funker ikke Delete funker som backspace Jeg kan ikke skrive tegn med "tødler", så 'dead keys' fungerer ikke. Mao er det blant annet ikke mulig å skrive <krøllalfa> (alt-gr 2) Men æøå har jeg... Dette skjer både i terminal og i X. Jeg har et halvgammelt PS2 tastatur uten windowstast, er vel 101-tasters. M. rettelse: leif, Endret 5. januar 2006 av mysjkin Lenke til kommentar
petter1 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 kjør "dpkg-reconfigure xserver-xfree" så bytter du til riktig type tastatur(hvis det du har er feil type). Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvis det er i kde kan du enkelt sette opp tastatur i kcontrol. Hvis problemet ditt er allerede i terminal-session, kan du fra kommandolinja kjøre keyboardconfig eller hva det var (en stund siden jeg har kjørt den, tror den er forkortet noe). Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Takk for svar! Det merkelige er at de samme problemene dukket opp både i konsollet og i X, så det så ut for å ligge på et 'dypt' nivå. Jeg gikk inn i xorg.conf og fjernet noen xKbOptions og det fungerer igjen. Vet ikke om det var det som gjorde det... Men, nå går det... M. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Du kan jo prøve ctrl-alt-backspace å se om du fortsatt har problemer i terminal session. Noen pakker krever at du på nytt setter opp keyboard, og da kan det ofte gå litt fort i svingene, og valgmulighetene på keyboard configurasjon i terminal er alt annet enn intuitive. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Som sagt (i hvert fall tenkt) tastaturet funker greit både i terminal og X, også etter en reboot. ... vel, det hender ofte at ting går i stykker, en skjelden gang i blant går de i stand... M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå