Gå til innhold

NEC Dvd brenner problemer

Anbefalte innlegg

God dag!

Ei venninne av meg har fått en NEC dvd brenner ND-3550 til jul, men det fulgte ikke med CD, bruksanvisning eller noe. Var bare pakket inn i bobleplast.

Hun har satt den inn i maskina, men hun får en rar melding om et eller annet floppy når hun starter opp maskina. Nei, det er ingenting i diskettstasjonen.

Hun sier hun har koblet til ledningene, og knappen på dvd brenneren funker. Den åpner og lukker. Men når jeg ba henne sette inn en musikk cd for å se om noe kom opp, kom det ingenting. Og i min datamaskin stor det heller ingenting.

Hun har ikke så mye kunnskap om PC, og det er vanskelig for meg å forklare ting over msn til henne da hun ikke helt forstår hva jeg prøver å forklare. Jeg forklarer sikkert dårlig.

Men er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i driveren til den?

NEC dvd brenner ND-3550 IDE white OEM

Dvd+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual Layer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert releatert til Master/Slave problematikken for ett optisk drev trenger ikke noen driver i så måte . Eneste driveren om man kan kalle det noe slik er eventuelt Nero Burning Rom eller lignende program for å kunne brenne dvdplater .

Lenke til kommentar

master er sånn at cd rommen skal være ytterst på kabelen, da skal noe som heter jumpere stå på master, men vis man har en til og den står nederst på kabelen skal den nederste være på slave mens den ytterste skal være på master

håper du skjønte noe :)

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet med den samme brenneren og måtte ta den ut igjen. Som er sagt her så var det master/slave som var problemet. Det er en liten "jumper" bak som leder strømmen, den tar du ut og putter i an av de andre så strømmen blir ledet annerledes.

Lenke til kommentar
God dag!

Ei venninne av meg har fått en NEC dvd brenner ND-3550 til jul, men det fulgte ikke med CD, bruksanvisning eller noe. Var bare pakket inn i bobleplast.

Hun har satt den inn i maskina, men hun får en rar melding om et eller annet floppy når hun starter opp maskina. Nei, det er ingenting i diskettstasjonen.

Hun sier hun har koblet til ledningene, og knappen på dvd brenneren funker. Den åpner og lukker. Men når jeg ba henne sette inn en musikk cd for å se om noe kom opp, kom det ingenting. Og i min datamaskin stor det heller ingenting.

Hun har ikke så mye kunnskap om PC, og det er vanskelig for meg å forklare ting over msn til henne da hun ikke helt forstår hva jeg prøver å forklare. Jeg forklarer sikkert dårlig.

Men er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i driveren til den?

NEC dvd brenner ND-3550 IDE white OEM

Dvd+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual Layer)

5389548[/snapback]

Hørest nesten ut som Floppy kabelen er koblet på dvdbrenneren :p normalt skal det ikke komme en feilmelding om floppy bare fordi du kobler på en DVDbrenner.. husk oxo at viss der er to drev (to dvd/cd/HD) på samme kabel kan ikke begge være Master eller slave... det MAXILA skriver om plassering på kabel er for det meste for hardisker.. viss DVD-brenneren er instillt (jumper) på CS (Cabel select) så er det kabelen som velger om det skal være master eller slave. men dette fungerer bare på ATA 100/133 kabel..(en IDE kabel med dobbelt så mange "ledninger") viss det er en gammel ATA33/66 kabel så har den ikke CS mulighet og du må sette det manuelt med Jumper..... vet dette var mye informasjon for en som kanskje ikke er så erfaren med Hardware.... på baksiden av Drevet (dvdbrenneren) skal der være en plast sak tredd over noen pinner... 6 stk eller flere. den må flyttes på slik at den står som master eller slave, alt etter hvilket av drevene som skal være master (valgfritt. brenner oftest Master).

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

kan også være hun har kommet borti/dratt ut floppy kabelen og bios er innstilt på "halt on floppy detection" e.l.

Er ofte trangt mellom kablene og en noe uerfaren røkket kanskje unna noen kabler for å komme til.

Be henne sjekke at floppy kabelen er koplet skikkelig til i tillegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...