Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nye PC-deler (CPU, HK, RAM, HD)

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Jeg kjøpte for ca 3 år siden en TUNDRA-pc med Athlon XP 2100+ prosessor, nVidia GeForce 4800 SE grafikkort, 512 DDR RAM (PC2700), 80 GB HD (ATA) og syntes derfor det var på tide å oppgradere nå.

Jeg tenkte å kjøpe ny HD, nytt hovedkort, ny prosessor og en del ny RAM, men det er en del år siden jeg hadde noe særlig peil på hardware, så jeg lurte litt på hva som er bra og dårlig. Jeg har nokså stramt budsjett og regner vel med å handle for 4-5000 kr.

Det første jeg lurer på er om dette (hos PSData) hovedkortet er mye dårligere enn dette (hos Komplett)? Det er nokså viktig at det er nokså stillegående siden jeg bruker PC'n min som webserver og den står på samme rom som jeg sover, så er det fra PS data like stillegående som det fra komplett?

Når det gjelder tenkte jeg litt på AMD ATHLON-64 3700+ S-939 2.2GHz 1MB og den litt billigere AMD Athlon-64 3200+ S-939 2.0GHz 512kB. Eller kan Opteron være noe?

I tillegg tenkte jeg å kjøpe 1 GB RAM (2x512) og en SATA harddisk på ca. 2-300 GB... Kanskje denne.

Jeg ville satt stor pris på om noen kom med noen tips e.l. :thumbup:

Endret av Slettet-qtXdRFbtay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Tenker du til det på PS Data? Kan like gjerne kjøpe det på komplett om jeg først skal handle der. Ville helst ha handlet alt fra PSdata da de i utgangspunktet er billigst og da slipper jeg dobbel porto, i tillegg til at de har kortest leveringstid.

Lenke til kommentar

etter min erfaring er leveringstiden lik hos begge men det kommer vel litt an på hvor i landet du bor. Ville helt klart handlet hos komplett da du får et HK som etter min erfaring vil være mye bedre enn aopen sitt.

komplet:

Antall Webpris Totalt

Abit KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

Varenr.: 313205

Lagerstatus: 100+ stk på lager 895 1790

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Varenr.: 307913

Lagerstatus: 2000+ stk på lager 850 850

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 309484

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 1995 1995

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Varenr.: 118498

Lagerstatus: 100+ stk på lager 849 849

totalt: 4589

psdata:

Aopen Mainboard S-939 nForce4 ATX PCI-E Audio GbLAN 2x1394 SATA Raid Retail, 91.8EA10.N80 636.00 636.00 Slett

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.55-2.65V Dual Channel, GE1GB3200BHDC 661.00 661.00 Slett

AMD CPU ATHLON-64 3700+ S-939 2.2GHz 1MB Boxed, ADA3700BNBOX 1,516.00 1,516.00 Slett

Hitachi Harddisk 250.0GB SATA II 3.5" 7200RPM 8MB Deskstar T7K250, HDT722525-DLA380 736.00 736.00 Slett

Zalman Chipset Cooler, NB47J 36.00 36.00 Slett

Totalt NOK 4,481.25

vil si du får mer for pengene på komplett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Nå bor jeg i arendal, og det er der PS Data har lager, så leveringstiden er vel kortere på grunn av det. Men hvorfor har du endret harddiskene? Den jeg hadde satt opp hadde 16MB Cache, og personlig har jeg hørt mest godt om WD.

Og er RAMen like bra som GEIL sin? Ser på kommentarene på den at det har vært tilfeller der den har vart 6 mnd for så å ta kvelden :S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Det var nok samsungen jeg tenkte på, hitachien kunne jeg godt forstå. Det er ikke overføringshastighetene som bekymrer meg mest.

Lenke til kommentar

det var fordi de hadde samsung disken på tilbud denne uka hos komplett og ikke har hitachien inne;) og at den koster 100 kr mer..

har ikke hørt noe negativt om samsung. kjenner noen som har det og de funker bra de.

glemte desvere bort at den kom litt dårligere ut i testen beklager :blush:

Lenke til kommentar

Bare noen tanker som slo meg da jeg leste denne tråden.

- Skulle denne maskinen brukes kun som webserver?

Personlig "tror" jeg ikke det er nødvendig med såpass kjapp maskin til den bruken.

- Hvilket skjermkort skal du bruke på denne maskinen?

Jeg er ganske så sikker på at det GeForce 4800 SE kortet du har fra din tre år gamle Tundra-pc er et AGP-kort. Det vil ikke kunne brukes på hovedkortet du har valgt (Abit KN8-SLI) siden det benytter PCI-Express. SLI kan jeg heller ikke se at du trenger bruke "ekstra penger" på.

Et alternativt HK er f.eks. ASUS A8V-MX http://www.psdata.no/ps.asp?it=114308&mlevel=010500

Det har innebygd VGA, men også AGP-slot slik at du ikke trenger kjøpe noe skjermkort til PCI-Express. Koster bare kr 545,- også. Det har heller ingen vifter som bråker. Hvordan det er i bruk o.l. har jeg ingen aning om. Dog så er det et microATX og har kun to minneplasser og kun to PCI-slotter. PSData har det, så du slipper extra utgifter i frakt.

Annet alternativ er: MSI K8NGM2-IL

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114357&mlevel=010500

Også det er microATX format og har kun to PCI-slotter. Det har innebygd VGA og PCI-Express slot for skjermkort. Ingen vifter som bråker her heller og har hele 4 minneplasser. Koster kr 671,- og jeg vet heller ikke hvordan dette kortet er i bruk. PSData har dette kortet også, så du slipper extra utgifter i frakt.

Det er hva du skal bruke maskina til som bestemmer hvilken type maskin du skal skaffe deg. Skal du kun kjøre webserver tror jeg faktisk det holder med den Tundra-pc'en din. Kjøp 512 extra ram til den og evt. større disk også. Har du veldig trafikk, og maskina sliter, så blir det jo noe annet.

Bare min mening. Håper den kunne være til noe hjelp.

Fikk ikke til å svare på denne tråden med en gang grunnet et eller annet tøv med oppsettet mitt. Håper sånn sett at jeg ikke var for seint ute.

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

takk for svar. Den brukes ikke bare som webserver, det viktigste er surfing, photoshop, videoredigering ol. men siden den også brukes som webserver og står på hele døgnet så er det bra om den er stillegående :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...