Gå til innhold

Bør stat og kirke skille lag?

Bør stat og kirke skille lag?  

269 stemmer

1. 1. Bør stat og kirke skille lag?

• Ja
      219
    • Nei
      36
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper du ikke synes reglene som følger statsreligionen er greit? Halvparten av alle på Stortinget på stå i statskirka, det samme gjelder regjeringen.

Og i tillegg står det i grunnloven at alle som står i statskirka er pliktige til å oppdra barna sine i samme tro. Det burde ikke være lov å ha sånne lover.

Jeg er ikke kristen, til opplysning.

Jeg synes at Norge burde splitte staten og kirken slik at alle kristne helligdager forsvinner som fridager (pinse, påske, kristi himmelfart osv), men at vi beholder en ferie rundt nyttår. Det er så greit å ha en ferie mellom semestrene.

Kristne kan selvfølgelig fremdeles ha muligheten til å søke seg fri fra skole disse dagene, i likhet med muslimer som vil ha fri for å feire Eid, og andre religiøse helligdager.

Lenke til kommentar
Jeg synes at Norge burde splitte staten og kirken slik at alle kristne helligdager forsvinner som fridager (pinse, påske, kristi himmelfart osv), men at vi beholder en ferie rundt nyttår. Det er så greit å ha en ferie mellom semestrene.

5433112[/snapback]

Jeg tror det er et ganske dødføtt forslag å ta bort fridagene til folk. Hvis det skal fungere så må de nok de kristne fridagene erstattes med ikke-kristne fridager på samme datoer. På sikt kan sikkert fridagene flyttes litt rundt på kalenderen men jeg tror de sentrale kristne fridagene bør få stå uforandret.

headcleaver: Kirka kan godt forbli statskontrollert i form av lover, regler og eiendom. F.eks at dagens lover om diskriminering og ansettelser også får gyldighet innen kirka, og at bygninger og tomter forblir i statlig eie.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er et ganske dødføtt forslag å ta bort fridagene til folk. Hvis det skal fungere så må de nok de kristne fridagene erstattes med ikke-kristne fridager på samme datoer. På sikt kan sikkert fridagene flyttes litt rundt på kalenderen men jeg tror de sentrale kristne fridagene bør få stå uforandret.

5433156[/snapback]

Som det også inngikk i forslaget mitt, så kan de som vil (og er kristne) søke seg fri på disse dagene.

Skjønner du ikke at om vi erstatter disse dagene med ikke-kristne helligdager blir alt helt feil? Da har jo ikke splittelsen mellom stat og kirke noen ordentlig effekt.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal få fri i pinsa eller påska. De få som feirer disse anledningene som kristne høytider, er så få i tallet at det ikke burde være offesielle fridager. Nå handler jo påsken bare om påskeharen, egg, kyllinger, krim, hytta og marsipan og sjokolade. Hvor er Jesus? Og hvor er Jesus i den jula vi kaller kristen? Han er erstattet av et juletre med masse gaver under, kjøpepress og kaker. Jula er og har aldri vært en kristen høytid.

Den moderne, kommersielle jula oppsto i USA da mennesker med forskjellige tradisjoner kom sammen og feiret alt på en gang. Og så kommer de kristne og gjør det hele til en familiehøytid, men blandet selvfølgelig inn sin egen tro, for de skulle gjøre hele verden til Guds disipler, slik det står i den hellige boken.

De flyttet Jesus' fødselsdag (for den feiret de før) fra midt på sommeren til midt på vinteren. Det passet jo så bra med de andre tradisjonene med lysfest, Yule, St. Nikoleus og gaver til snille barn. Dette ble til Santa Claus, julegaver, julelys, juletre og en tradisjon kalt kristusmesse.

Og nå kaller vi her i norden den nye tradisjonen fra statene jul - som var navnet på en tradisjon vi har feiret i Norge i tusen år. (Egentlig hjul, for de feiret av årshjulet og mørketiden snudde) Men nå feirer vi liksom Jesus? Ikke faen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, men tror ikke folk på stortinget eller den vanlige mann i gata er villig til å måtte jobbe på julaften, 1. juledag, påskedagene osv fordi stat og kirke skiller lag. Ikke-kristne kan kanskje få litt større frihet til å jobbe på slike dager hvis de vil mot å flytte disse fridagene selv, men jeg ser ikke noen fornuftige måter å gjennomføre det på uten at det blir opp til arbeidsgiver og dermed kan ramme de kristne som vil ha fri på disse dagene. Jeg vil jo ikke at vi plutselig skal få 20+ ekstra obligatoriske jobb-dager.

Gavedrysset på julaften osv er nok så innarbeidet hos folk at det ikke er bare bare å få de til å godta at arbeidsgivere skal få bestemme om de skal jobbe på julaften. Kristent eller ikke, det er en del av norsk kultur.

Jeg synes ikke det gir for lite "effekt" av skillet mellom stat og kirke.

Lenke til kommentar
Jeg forstår hva du mener, men tror ikke folk på stortinget eller den vanlige mann i gata er villig til å måtte jobbe på julaften, 1. juledag, påskedagene osv.

5433421[/snapback]

Som jeg sa, så vil jeg støtte et forslag om en ferie rundt nyttår. Å gi slipp på juleferien vil jeg aldri gå med på. Jeg er alltid dritsliten på slutten av hvert semester og siste dagen før jul lå jeg bare over pulten hele dagen.

Å gjøre påskeferien om til vårferie, støtter jeg fullt ut. Det er jo tradisjon for folk å dra på hytta o.l. på den tiden av året. Men å kalle det påskeferie blir feil.

Fri på kristi himmelfart og liknende, nei takk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128413

78% ville skille kirke og stat.

Inntil fredag hadde 1.512 personer svart på spørsmålene i statsrådens undersøkelse. Et flertall på 78,7 prosent mener at Den norske kirke bør avvikles som statskirke. Bare 18,6 prosent vil beholde dagens ordning, melder Dagsavisen.

Giskes undersøkelse viser et langt større flertall for et skille enn Sentios' meningsmåling rundt årsskiftet. Da var cirka 47 prosent for et skille, mens 40 prosent var imot.

Det viser vel bare at blandt de som virkelig bryr seg om denne saken er det stort flertall for skille. Det burde gi ekstra puff til saken. Også interessant å se er det at det nesten gjenspeiler pollen her på forumet 79.7%

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128413

78% ville skille kirke og stat.

Inntil fredag hadde 1.512 personer svart på spørsmålene i statsrådens undersøkelse. Et flertall på 78,7 prosent mener at Den norske kirke bør avvikles som statskirke. Bare 18,6 prosent vil beholde dagens ordning, melder Dagsavisen.

Giskes undersøkelse viser et langt større flertall for et skille enn Sentios' meningsmåling rundt årsskiftet. Da var cirka 47 prosent for et skille, mens 40 prosent var imot.

Det viser vel bare at blandt de som virkelig bryr seg om denne saken er det stort flertall for skille. Det burde gi ekstra puff til saken. Også interessant å se er det at det nesten gjenspeiler pollen her på forumet 79.7%

6781345[/snapback]

Link til undersøkelsen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Helt klart. Staten kan bruke kirkene til hybler og konsertlokaler, de fleste av dem har god akustikk. Bruken ja, de fleste kirker blir med dagens system lite brukt, likevell er det mye slitasje, det tyder på at folket ikke bryr seg, ikke gidder å møte opp. Hvis det er noen penger i kristenfolket synes jeg gjerne vi kan leie ut "helligdommene" til blodpris. Å drive komersiell virksomhet i kirkens navn er akkurat så hyklersk å kynisk jeg er. Stygge er de forresten mange av de kirkene, gjevn dem med jorden og lag minneplaketter og statuer der det står "aldri mer" Takk, det var mine 0.02 kroner

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg mener de bør skilles, eller kanskje det beste ville være å bare avskaffe hele "Den Norske Kirke". Kirken representerer i dag i liten grad det kristendommen står for, som følge av at staten har styrt kirken, og liberalisert den.

6782482[/snapback]

Ja tenk for styggedom...liberalisere noe så hellig da...fysjom :mad: . Back to cavorting druids, death by stoning and dung for dinner. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg mener de bør skilles, eller kanskje det beste ville være å bare avskaffe hele "Den Norske Kirke". Kirken representerer i dag i liten grad det kristendommen står for, som følge av at staten har styrt kirken, og liberalisert den.

6782482[/snapback]

Ja tenk for styggedom...liberalisere noe så hellig da...fysjom :mad: . Back to cavorting druids, death by stoning and dung for dinner. :thumbup:

7466979[/snapback]

"I'm having dung for dinner tonight!" :!:

Ja til å skille kirke og stat.

Lenke til kommentar

Jeg er for at staten og kirken skilles, og at statskirken blir en trossamfunn på lik linje med andre trossamfunn. Statskirken vil så finansieres med en medlemsavgift, og evt. statlig støtte (men igjen, på lik linje med andre trossamfunn). Dette tror jeg vil være en fordel både for staten og for kirken. For staten, fordi statsorganisasjonen blir uavhengig av religionen og vil dermed bedre reflektere folkeopinionen i dag. For kirken fordi de vil være mer uavhengig og kunne bestemme mer selv uten at staten skal blande seg i alt.

Lenke til kommentar
Jeg er for at staten og kirken skilles, og at statskirken blir en trossamfunn på lik linje med andre trossamfunn. Statskirken vil så finansieres med en medlemsavgift, og evt. statlig støtte (men igjen, på lik linje med andre trossamfunn). Dette tror jeg vil være en fordel både for staten og for kirken. For staten, fordi statsorganisasjonen blir uavhengig av religionen og vil dermed bedre reflektere folkeopinionen i dag. For kirken fordi de vil være mer uavhengig og kunne bestemme mer selv uten at staten skal blande seg i alt.

7467757[/snapback]

Hva er egentlig vitsen da? Mer uvettig bruk av felleskassen kan jeg ikke tenke meg? De få som faktisk kan tenke seg å betale kan få gjøre det på frivillig basis, så kan de opprettholde det tilbudet de representerer. Hvis mine skattepenger skal brukes så vil jeg ha noe igjen for det. Om det ikke kommer meg spesifikt til gode, så vil jeg se at de brukes til et godt formål. De kristne nyter godt av det de har tvingt på andre, og siden fornuften nå er iferd med å seire så synes jeg ikke kristendommen har noen reell verdi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6782482[/snapback]

7466979[/snapback]

"I'm having dung for dinner tonight!" :!:

Ja til å skille kirke og stat.

7467279[/snapback]

Blackadder: Baldrick, have you no idea what irony is?

Baldrick: Yes, it's like goldy and bronzy only it's made out of iron. :D

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen da? Mer uvettig bruk av felleskassen kan jeg ikke tenke meg? De få som faktisk kan tenke seg å betale kan få gjøre det på frivillig basis, så kan de opprettholde det tilbudet de representerer. Hvis mine skattepenger skal brukes så vil jeg ha noe igjen for det. Om det ikke kommer meg spesifikt til gode, så vil jeg se at de brukes til et godt formål. De kristne nyter godt av det de har tvingt på andre, og siden fornuften nå er iferd med å seire så synes jeg ikke kristendommen har noen reell verdi.

7471202[/snapback]

Du vet ikke at skattepengene dine allerede brukes til å støtte utallige trossamfunn rundt omkring i landet? Det du ønsker å avskaffe i denne sammenhengen, er ikke støtte til statskirken spesielt, men støtte til trossamfunn generelt. Hvis den norske kirken skal behandles på lik linje med andre trossamfunn (slik jeg ønsker) vil de måtte få støtte på lik linje med andre trossamfunn så lenge disse også får støtte.

Men dog er jeg enig i at støtte til trossamfunn er litt poengløst, disse pengene hadde vært mye bedre brukt om de for eksempel gikk til å fremme forskning eller utdanning her til lands.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...