olemann939 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Skal bygge min første pc. Er nesten sikker på at det blir en AMD Athlon 64 x2 4400 cpu. Da kan jeg ikke bruke DDR2 minne, da AMD ikke støtter dette ennå, korrekt? Når jeg sjekker rampriser i diverse nettbutikker ser jeg at det er mengder av forskjellig ram. Til en Athlon x2 64 cpu skal en bruke DDR-Dimm slik jeg har forstått det.(?) Trenger 2 GiB ram til å begynne med. Sålangt ser det greit ut. Men nå kommer det som forvirrer meg. Ikke bare er det mengder av forskjellig ram produsenter/merkevarer, det er også forskjellige hastigheter? Hva er forskjellen på følgende: DDR-Dimm 2100 DDR-Dimm 2700 DDR-Dimm 3200 DDR-Dimm 3500 DDR-Dimm 4000 DDR-Dimm 4400 DDR-Dimm Reg/ECC ##Har dette med errorkorrigering (kun?)for servere?## Hvilke forskjeller vil jeg merke? For å forklare ytterligere skal jeg kjøre raidkontroller for raid 5 med 6 disker. HK vil ha GB lan og støtte overklokking. Det vil være av stor viktighet for meg å kjøre virtualisering på maskinen, uten at det trekker for mye ressurser. Vil etterhvert som økonomi tillater utvide til 4 Gb ram. Som sagt er rammen viktig for virtualiseringen. 1)Hvilken ram skal jeg velge? 2)Noen produsenter som er spesielt bra? 3)Trenger jeg matched pair? 4)Hvilken ram gir mye for pengene? 5)Hvilken ram er kjent for stabilitet/driftssikkerhet 6)Av og til står det 4-4-4-2 (latency)eller noe slikt på tester av ram, hva betyr det? og hvilken vekt skal det tilegges? gjelder det kun ved overklokking? 7) Hva må jeg regne med at 2gb ram koster? ##EDIT## Man kommer langt dersom man leser på forumet før en spør. Står forklart ganske bra her! Vel vel så lærte jeg noe i kveld også. Neste gang skal jeg sjekke forumet FØR jeg poster Endret 5. januar 2006 av olemann939 Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Skal bygge min første pc. Er nesten sikker på at det blir en AMD Athlon 64 x2 4400 cpu. Da kan jeg ikke bruke DDR2 minne, da AMD ikke støtter dette ennå, korrekt? Når jeg sjekker rampriser i diverse nettbutikker ser jeg at det er mengder av forskjellig ram. Til en Athlon x2 64 cpu skal en bruke DDR-Dimm slik jeg har forstått det.(?) Trenger 2 GiB ram til å begynne med. Sålangt ser det greit ut. Men nå kommer det som forvirrer meg. Ikke bare er det mengder av forskjellig ram produsenter/merkevarer, det er også forskjellige hastigheter? Hva er forskjellen på følgende: DDR-Dimm 2100 DDR-Dimm 2700 DDR-Dimm 3200 DDR-Dimm 3500 DDR-Dimm 4000 DDR-Dimm 4400 DDR-Dimm Reg/ECC ##Har dette med errorkorrigering (kun?)for servere?## Hvilke forskjeller vil jeg merke? For å forklare ytterligere skal jeg kjøre raidkontroller for raid 5 med 6 disker. HK vil ha GB lan og støtte overklokking. Det vil være av stor viktighet for meg å kjøre virtualisering på maskinen, uten at det trekker for mye ressurser. Vil etterhvert som økonomi tillater utvide til 4 Gb ram. Som sagt er rammen viktig for virtualiseringen. 1)Hvilken ram skal jeg velge? 2)Noen produsenter som er spesielt bra? 3)Trenger jeg matched pair? 4)Hvilken ram gir mye for pengene? 5)Hvilken ram er kjent for stabilitet/driftssikkerhet 6)Av og til står det 4-4-4-2 (latency)eller noe slikt på tester av ram, hva betyr det? og hvilken vekt skal det tilegges? gjelder det kun ved overklokking? 7) Hva må jeg regne med at 2gb ram koster? ##EDIT## Man kommer langt dersom man leser på forumet før en spør. Står forklart ganske bra her! Vel vel så lærte jeg noe i kveld også. Neste gang skal jeg sjekke forumet FØR jeg poster 5388890[/snapback] Svar på noen av spørsmålene: hk bygget på 939 systemet har støtte for maks Pc3200, hvis du skal klokke er det kanskje lurt og gå opp til eks Pc4000, da blir ikke ram flaskehalsen ved klokking. Dvs du kan klokke cpu og ram synkront uten problem til fsb250 (standard er fsb200) hvis cpu klarer det da... Latency er enten 2.0, 2.5 eller 3, lavest er kjappest og dyrest. Ingen er vel helt enig om det er verdt å betale endel ekstra for cas2 i forhold til cas 3. Prisen for 4Gb bli ca 4600.- brikker på 1Gb pr stk og raskere enn Pc3200 er som regel cas 3 Lenke til kommentar
olemann939 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Svar på noen av spørsmålene:hk bygget på 939 systemet har støtte for maks Pc3200, hvis du skal klokke er det kanskje lurt og gå opp til eks Pc4000, da blir ikke ram flaskehalsen ved klokking. Dvs du kan klokke cpu og ram synkront uten problem til fsb250 (standard er fsb200) hvis cpu klarer det da... Latency er enten 2.0, 2.5 eller 3, lavest er kjappest og dyrest. Ingen er vel helt enig om det er verdt å betale endel ekstra for cas2 i forhold til cas 3. Prisen for 4Gb bli ca 4600.- brikker på 1Gb pr stk og raskere enn Pc3200 er som regel cas 3 5389191[/snapback] Skjønner ikke det her helt. Du skriver at hk ikke støtter høyere/raskere ram enn 3200, likevel anbefaler du å bruke pc 4000? Vil ikke ram da kjøre som pc 3200 likevel? Da kan jeg vel ikke mreke hastighetsøkningen likevel? Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Forstår godt at du ikke helt tog ann Pc3200 er det samme som at den heter DDR400, men i realiteten kjører den kun på 200 (ddr = dobbel data rate) altså 200x2=DDR400... Eksempel: Jeg har Pc3200 i min maskin, som kjører synkront med cpu! Cpu har en såkalt FSB (Front Side Bus) på 200 x antall klokkesykluser på cpu= min er 200x10=2Ghz Tog du den;-) Det som skjer lett forklart hvis du klokker er følgende: du øker FSB f.eks til 225x10=2.3Ghz. Det som da skjer er at en også har klokket opp minnet, fra orginalt 200 (400) til 225 (450) Har du da kjøpt et billig minne så vil sansynligvis ikke pc klare å starte engang! Da ser du kanskje at hvis du da hadde hatt en ram som var Pc4000 (da klarer den kjøre hastigheter opp til 250 (500) Dette kan en gjøre fordi cpu lett kan klokkes mye høyere enn 225x10. Det som er med cpu er at en ønsker høyere fsb eks 280x8=2.25Ghz Denne skal yte mer en en som er klokket til samme hastighet, bare ved hjelp av en annen fsb, eks 220x10=2.2Ghz Jeg ser Olemann at du "bare" har 2 poster, for alt jeg vet er du rene Bill Gates. Men jeg forstår godt hvis du ikke forstår alt dette, hvis du er like ny på data som du er på dette glimmrende forumet Endret 6. januar 2006 av Gunder1 Lenke til kommentar
olemann939 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Dette var ikke helt lett nei. Likevel anser jeg meg selv som power-user. Har drevet med data i over 10 år nå. Likevel er modding,overklokking og tweaking nye felt for meg. Tidligere har jeg kun drevet med programmering, men ønsker nå å få mest for pengene når jeg skal oppgradere hw.Det som er aller viktigst for meg er et stabilt system. Likevel vil jeg se på muligheten for å få noen ekstra krefter ut av maskine.Derfor skal jeg overklokke. Overklokkingen vil være moderat nå i begynnelsen, da jeg ikke har cash til vannkjøling o.l. Hvilket minne er bra for klokking? Bør det ha varmedeksel/spreder? Vil jeg trenge ekstra vifte som kjøler rammen dersom jeg klokker rammen også? Som sagt vil jeg kjøpe 2gb nå i begynnelsen, er usikker på hvilket merke og hvilken timing minnet bør ha. Kom gjerne med tips..he he. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Forstår godt at du ikke helt tog ann Pc3200 er det samme som at den heter DDR400, men i realiteten kjører den kun på 200 (ddr = dobbel data rate) altså 200x2=DDR400... Eksempel: Jeg har Pc3200 i min maskin, som kjører synkront med cpu! Cpu har en såkalt FSB (Front Side Bus) på 200 x antall klokkesykluser på cpu= min er 200x10=2Ghz Tog du den;-) Det som skjer lett forklart hvis du klokker er følgende: du øker FSB f.eks til 225x10=2.3Ghz. Det som da skjer er at en også har klokket opp minnet, fra orginalt 200 (400) til 225 (450) Har du da kjøpt et billig minne så vil sansynligvis ikke pc klare å starte engang! Da ser du kanskje at hvis du da hadde hatt en ram som var Pc4000 (da klarer den kjøre hastigheter opp til 250 (500) Dette kan en gjøre fordi cpu lett kan klokkes mye høyere enn 225x10. Det som er med cpu er at en ønsker høyere fsb eks 280x8=2.25Ghz Denne skal yte mer en en som er klokket til samme hastighet, bare ved hjelp av en annen fsb, eks 220x10=2.2Ghz Jeg ser Olemann at du "bare" har 2 poster, for alt jeg vet er du rene Bill Gates. Men jeg forstår godt hvis du ikke forstår alt dette, hvis du er like ny på data som du er på dette glimmrende forumet 5392289[/snapback] Ah, digg å få frisket opp overklokkingshukommelsen min. Jeg må iallefall ærlig si at jeg ikke har mye erfaring med dette emet, men jeg finner det SVÆRT så interessant - Og i disse dager skal jeg kjøpe ny ram! 256 MB er for lite for meg, så jeg bytter denne brikken ut med 2x512 MB eller 1x1 GB. Vurderer enten Corsair Value Select 1 GB brikken eller Corsair TWINX1024-512XLPRO brikkene. Prisforskjellen er ca 800 kr vs. 2000 kr. Problemet mitt er at jeg er fucket da det kommer til CPU. Jeg har overklokket min P4 1.6 GHZ Northwood CPU til 2.4 GHZ (150x16) men det er nettop her begrensningen min ligger. Miltiplier for CPU er locked til 16x, og da blir det vanskelig å få utnyttet Corsair XMS3000 ram'en min OG de nye brikkene jeg skal kjøpe. Vurderer evt. å kjøpe Value ram. Fordi min CPU er flaskehalsen her. Er dette korrekt? At CPU'en min er synderen for videre overklokking av ram'en min/den nye ram'en min jeg vil kjøpe? Ram'en min kjører jeg for øyeblikket på standard/auto instillinger. Endret 6. januar 2006 av ThomasWH Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Skjønner ikke det her helt. Du skriver at hk ikke støtter høyere/raskere ram enn 3200, likevel anbefaler du å bruke pc 4000? Vil ikke ram da kjøre som pc 3200 likevel? Da kan jeg vel ikke mreke hastighetsøkningen likevel? Det erorskjellige hastigheter. PC 3200 = 400 MHz DDR PC 4000 = 500 MHz DDR Hvis du kjøper en PC 4000 brikke vil den kjøre på PC 3200 hastighet i utgangspunktet. Imed at den er beregnet til høyere hastigheter blir ikke RAMen en flaskehals når du overklokker. Men det finnes PC 3200 brikker som klokker lengre enn PC 4000 brikker. Vil etterhvert som økonomi tillater utvide til 4 Gb ram. Som sagt er rammen viktig for virtualiseringen.1)Hvilken ram skal jeg velge? 2)Noen produsenter som er spesielt bra? 3)Trenger jeg matched pair? 4)Hvilken ram gir mye for pengene? 5)Hvilken ram er kjent for stabilitet/driftssikkerhet 6)Av og til står det 4-4-4-2 (latency)eller noe slikt på tester av ram, hva betyr det? og hvilken vekt skal det tilegges? gjelder det kun ved overklokking? 7) Hva må jeg regne med at 2gb ram koster? 1)Corsair, OCZ ++ 2)OCZ har gode brikker til overklokking, Corsair også, kommer helt an på hvilken type RAM du kjøper fra produsenten. 3)Fordel med matched par 4)Value RAM gir mye minne for pengene 5)Alle moduler er stabele men du kan godt ta en mem-test for å se om brikken har noen feil 6)"The amount of time in nanoseconds (often measured in clock cycles) between a request to read the memory, and when it is actually output." Det kom ut en artikkel som viste at det ikke har så stor betydning for normalt arbeid men hvis du skal overklokke er det greit med lav latency. 7)Se i prisguiden. Endret 7. januar 2006 av Pels Lenke til kommentar
olemann939 Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Det erorskjellige hastigheter. PC 3200 = 400 MHz DDR PC 4000 = 500 MHz DDR Hvis du kjøper en PC 4000 brikke vil den kjøre på PC 3200 hastighet i utgangspunktet. Imed at den er beregnet til høyere hastigheter blir ikke RAMen en flaskehals når du overklokker. Men det finnes PC 3200 brikker som klokker lengre enn PC 4000 brikker. 5399108[/snapback] Takk for svaret. Endelig skjønner jeg dette. Men hvor langt skal jeg gå her? Det finnes jo brikker med frekvens helt opp til 550 mhz (pc 4400), kanskje enda høyere for alt jeg vet. Dersom jeg klokker moderat, hvilken minne hastighet vil jeg da trenge? Skal jeg kjøpe høyest mulig hastighet? Slik at jeg da kan klokke høyere dersom det skulle være ønskelig, eller vil jeg kalre meg med pc 4000 ram? Greit å være sikker på at en har skjønt dette før en starter innkjøp, slik at jeg ikke kaster penger ut vinduet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå