Gå til innhold

Melkeforbruk per. dag?


sofarot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan da ikke være mye usunt. Jeg føler meg ganske frisk med 3 liter om dagen.. Kilder?

5388918[/snapback]

 

Store mengder melk kan nok absolutt vere skadelig.

 

http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikk...?article_id=121

 

http://www.nesteklikk.no/20050525/58983.html

 

http://home.online.no/~candida/artikler/melk.html

 

 

 

Vi bor i et av landene i verden hvor det drikkes mest melk per innbygger. Likevel topper vi statistikken over osteoporose (benskjørhet), med over 300 000 benskjøre, og vi er helt på verdenstoppen når det gjelder benbrudd i hofter og håndledd.

I tillegg er allergi mot melk en av våre vanligste allergiformer, særlig hos små barn, og man mener å ha sett en sammenheng med bruk av kumelk svært tidlig i livet. Det er antatt at 2-3 prosent av små barn i Norge utvikler kumelkallergi.

Ikke ligger vi så bra an i forhold til hjerte-kar-sykdommer, diabetes, fedme eller kreft heller.

 

Ikke alle drikker melk

- Melk inneholder et melkesukker, laktose som fordøyes ved hjelp av enzymet laktase som produseres i tarmsystemet. I de fleste tradisjonelle samfunn produserer ikke barn laktase etter at de er blitt avvent i en alder mellom to til fire år. Inntak av melkeprodukter etter denne alderen fører derfor til fordøyelsesbesvær, diare, kramper, allergi og andre sykdommer og kalles laktose-intolerans. I vesten har melkeprodukter inngått i standardkosten i mange generasjoner, og derfor produseres fortsatt laktase i tarmsystemet etter at de første barneårene er over, slik at individet fortsatt kan innta melkeprodukter. Blant danskene er det kun 2 prosent som ikke kan fordøye melk, hos sveitserne 7 prosent og blant hvite amerikanere 8 prosent. Men bortimot 70 prosent av alle svarte amerikanere er laktoseintolerante, 90 prosent av bantunegrene, 85 prosent av japanerne, 80 prosent av eskimoene og 78 prosent av araberne. I vesten har melk stor utbredelse, men i de fleste steder i verden drikker man rett og slett ikke melk. I dyreriket ser man heller ingen dyr som dier et annet dyr. Det er det kun mennesket som gjør. I USA er det en ku for hver annen person, og hver amerikaner spiser 175 kilo meierivarer i året. Og så glad som skandinaver er i melk kan vi ikke være langt unna.

- Hvis melk skal være så sunt, hvordan kan det ha seg at de land hvor melkekonsumet er på topp også topper statistikken med hjerte- og karsykdommer, kreft, sukkersyke, fedme, benskjørhet og andre sivilisasjonssykdommer ?

 

Kalk

Benskjørhet er et utbredt problem i den vestlige verden. Det er paradoksalt at i de landene hvor det drikkes mest melk er det også mest forekomst av benskjørhet. Dog topper eskimoene statistikken, på tross av et uvanlig høyt inntak av kalk. Men de har også stort inntak av animalsk protein. Bantukvinner i Afrika føder i gjennomsnitt 9 barn som de ammer i to år, de drikker ikke melk og spiser minimale mengder kjøtt, men mest korn og grønnsaker, og hos dem er benskjørhet nærmest ukjent.

 

Det er ikke uvanlig at det vekker følelsesmessige reaksjoner når det blir reist kritikk mot melk. Som foster næres vi gjennom navlestrengen og har en direkte biologisk forbindelse til vår mor. Etter fødselen overtar ammingen denne funksjonen, og opprettholder et både biologisk og følelsesmessig bånd mellom mor og barn. Avvenningen som skjer før eller senere er et viktig skritt for å gjøre barnet ernæringsmessig mer selvstendig og utvikle fordøyelsen til å oppta også annen næring enn morsmelk. Det er også en del av vår psykologiske utvikling å bli følelsesmessig uavhengig av vår mor. Men når man slutter med morsmelk og fortsetter med kumelk sabboteres denne avvenningen, ved å die en ku som morserstatning.

 

Melk og sukkersyke

Melk er for menneskekroppen det vanskeligst fordøyelige animalske protein. Det er ikke tilfeldig at melkeallergi er den vanligste næringsmiddelallergien. Og mange barn blir ofte kvitt sine allergiske plager når de slutter med melk og går over til soyamelk eller enda bedre kornmelk. I Tyskland har 12.000 - 14.000 barn og ungdommer sukkersyke og er avhengig av daglig insulintilførsel. I følge nyere forskning settes barnediabetes i sammenheng med en feilreaksjon i immunforsvaret mot kumelksprotein.

- Under barnets utvikling lærer immunforsvaret seg å skille mellom egne og fremmede stoffer. Først angriper immunforsvaret kumelksproteinet som et fremmedlegeme, men da dette proteinet i sin struktur ligner et menneskelig protein som finnes i bukspyttkjertelen og hjelper til med insulinproduksjonen, angripes også dette proteinet fordi immunforvaret "tror" dette er et fremmed kumelksprotein. Det dannes da antistoffer i immunforsvaret som i løpet av de første ti leveårene nedbryter for alltid 90 prosent av de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen. Og resulterer i sukkersyke.

- I følge en laboratorietest på universitetet i Toronto har sukkersyke barn syv ganger flere antistoffer mot kumelksprotein i blodet enn sine jevnaldrende. På tross av dette synes enda ikke vitenskapen det er grunn til å advare barn mot å drikke kumelk. Dog frarådes spedbarn ikke å drikke kumelk det første året.

 

drikker selv ca 1-2 glass melk annenhver dag.

Lenke til kommentar

Det jeg sa; Melk er for kalver.... :wee:

 

Edit: men det var veldig inntresant å lese det der. Har selv adri drikket kumelk (eller andre dyre-melk...) Er ikke noe mindre frisk av den grunn. :thumbup:

 

Edit2: Dette skal printes ut og has klart når helsesøster (med holdinger som tatt ut av 50 tallet i norge...) skal legge ut om hvorfor min sønn på 8 månder skal starte på kumelk når den tid kommer. Finnes andre kilder en kumelk. Dessuten så får vi oss nok meieriprodukter gjennom diverse oster, smør osv ++..

 

Er rart å se hvordan ting på enkelte områder nærmest har stått stille siste 50 åra i norge. Man finner det fort ut når man får et barn og skal til helsekontroll med dem (ganske ofte 1 året). Hun gamla som er helsesøster der vi går er ei skikklig 50 talls megge som nekter å høre på hva du sier ang. forskning og at faktisk verden går videre på disse områdene også!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Melk er da ikke så skadelig. Herre... Selv har jeg et melkeforbruk som til tider overgår Koffert. (Vi snakker ~30 liter i uka). Jeg drikker ikke brus i det heletatt, da jeg istede tar et glass melk :)

Jeg er tung på snusen, derfor er det fint å rette opp magesyra ved å nøytralisere snus i magen med melk. (Svelger litt mye)

 

Dessuten har tilogmed Tannlegen gitt utrykk for at jeg kanskje har funnet en god løsning med den litt sære kombinasjonen med uhorvelige mengder snus og melk.

Tenna har aldri vært bedre (Jeg pusser de også selvsagt).

 

 

Dette har jeg gjort i 10+ år, og jeg er da like frisk og rask som før. Melk FTW!

Lenke til kommentar
jeg vet bare at du sparer opptil 5kg fett i året ved å drikke Skummet/ekstra lett istede for Helmelk!!

 

 

MELK RULER!!  :w00t:

5388952[/snapback]

Det spørs hvor mye melk man drikker :p

 

Drikker selv bare sjokomelk og melk i teen.... Har egentlig en traume mot melk, er ofte sjuk og da får jeg mye slim i halsen og deter ekkelt. Men tanta mi tvang i meg et glass H-melk til frokost, og jeg som ville ha te... :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Melk er kjempeusunt. Protein, Jod og Kalsium er direkte farlig for menneskekroppen. :dontgetit:

 

Jeg bøtter ned 3 glass til frokost, minst, og deretter et glass eller to til lunsj. Ligger vel på 0,5 liter til dagen. Her har vi iskald dispensermelk. Mmmmm

Lenke til kommentar

Melk er ikke direkte usunt, men inneholder et fett som kroppen har vanskelig for å bli kvitt. Å for store mengder kalsium kan gjøre at kroppen ikke tar opp det nødvendige kalsiumet, husker ikke helt hvorfor men skal sjekke det opp.

 

Jeg drikker ca 1L skummetmelk hver dag siden jeg blander det med protein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...