Gå til innhold

Hvilke (oppladbare) batterier?

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er noen typer batterier en skal holde kameraet sitt borte fra, stemmer dette? Gidder ikke å kjøpe nye batterier hver gang de er brukt opp, så jeg tenkte meg noen oppladbare, men vil jo ikke rissikere å ødelegge kameraet på noen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg har hørt er at noen billige batterier er av dårlig kvalitet, ikke at de ødelegger kamera. Gode batterier kommer fra de kjente merkene, som f.eks. Varta, men i den senere tid har merker som GP og Hähnel fått rykte for å være god kvalitet. Et annet sted på forumet var det en som fortalte at han hadde god erfaring med Vanson fra Claes. De har også vunnet en forbrukertest, kanskje det var i TV2 Hjelper deg.

Selv ville jeg valgt Varta's ekstremt hurtigladede batterier. Lader med 4 batt koster 499 eller noe slikt, men så lader den batteriene på 15 min. Selv har jeg god erfaring med GPs vanlige oppladbare batterier.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har hørt er at noen billige batterier er av dårlig kvalitet, ikke at de ødelegger kamera. Gode batterier kommer fra de kjente merkene, som f.eks. Varta, men i den senere tid har merker som GP og Hähnel fått rykte for å være god kvalitet. Et annet sted på forumet var det en som fortalte at han hadde god erfaring med Vanson fra Claes. De har også vunnet en forbrukertest, kanskje det var i TV2 Hjelper deg.

Selv ville jeg valgt Varta's ekstremt hurtigladede batterier. Lader med 4 batt koster 499 eller noe slikt, men så lader den batteriene på 15 min. Selv har jeg god erfaring med GPs vanlige oppladbare batterier.

5389032[/snapback]

Har kjikket på en del av Varta sine batterier. Tror ikke de lager så veldig gode batterier, har i hvertfall ikke sett 2500mha utgaver av dem. Finnes sikkert, men de Varta batteriene som blir solgt i vanlige butikker er 900 mha eller noe sånt. Skal du kjøpe batterier i butikk og vil finne god kvalitet gå for Duracell. De fleste butikker har 2500 mha utgaven av Duracells oppladbare AA batterier som helt sikkert har kjempe god kvalitet.

Duracell har i hvertfall super kvalitet på vanlige batterier, i blitzen min holder batteriene dobbelt så lenge (minst) hvis de er Duracell, enn hvis de er av annet merke.

ps. Tror ikke merket har så mye å si på de oppladbare etter de med høyest ampertall det er det som teller mest. Den testen til tv2 testet batteriene helt uavhenig av kapasiteten mener jeg og huske, let etter de 2500 eller 2300 mha batteriene du kan finne til billigst mulig pris.

Lenke til kommentar

http://www.clasohlson.no/shop/store/printp...+2%3A30%3A45+AM

Dette er pakken med 15 min ladetid (full lading). De er i alle fall 2000mAh. Hvis du tar ladetiden med i betraktning er det bedre enn batterier som bruker 2-6 timer å full-lade, uansett hvor kraftige de er. Litt dyre, kanskje. Disse er litt billigere, men kraftigere, og jeg har god erfaring med merket:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306902&cks=SER

Neste forslag har veldig treig lading, men er kraftige og billige:

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...2547&plid=12547

Må kjøpe en lader til blitzen selv. Er ikke helt sikker på hva jeg velger. Kanskje det blir GP (som er kraftige), men den korte ladetiden til Varta frister også.

Det ble nevnt noen fra Hähnel i en annen tråd. Noen som husker den?

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt; Jeg trenger ikke lader, har to stk. her allerede som holder lenge, det er kun batterier.

Ellers hadde jeg egentlig håpet at det skulle være litt billigere, om det hadde vært mulig.

Takker for svar så langt uansett ;)

Lenke til kommentar
http://www.clasohlson.no/shop/store/printp...+2%3A30%3A45+AM

Dette er pakken med 15 min ladetid (full lading). De er i alle fall 2000mAh. Hvis du tar ladetiden med i betraktning er det bedre enn batterier som bruker 2-6 timer å full-lade, uansett hvor kraftige de er. Litt dyre, kanskje. Disse er litt billigere, men kraftigere, og jeg har god erfaring med merket:

Ladetiden avgjøres av laderen, og høykapasitets batterier bruker selvsagt lengre tid å lade med den samme laderen.

For noen er rask ladertid viktig, men hvis man har to par er det unødvendig og ha en hurtiglader. Den beste måten og lade et batteri er over lang tid, hurtiglader sliter ut batteriene fortere i tillegg blir de ikke like godt ladet som ved en lader som bruker lengre tid.

ps. Om man kjenner på et batteri mens det lades i en hurtiglader skjønner man at dette ikke er noe særlig bra, det er nemlig glovarmt.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Bare så det er nevnt; Jeg trenger ikke lader, har to stk. her allerede som holder lenge, det er kun batterier.

Ellers hadde jeg egentlig håpet at det skulle være litt billigere, om det hadde vært mulig.

Takker for svar så langt uansett ;)

5391814[/snapback]

Du kan få batterier veldig billig hvis du er er fornøyd med lav-kapasitets batterier. Selv om de har lavere kapasitet en de beste oppladbare, har de alikevel langt høyere kapasitet enn vanlige ikke oppladbare batterier. Da kan du feks kjøpe billige Varta batterier i butikken.

Lenke til kommentar
....

ps. Om man kjenner på et batteri mens det lades i en hurtiglader skjønner man at dette ikke er noe særlig bra, det er nemlig glovarmt.

5394965[/snapback]

Har du sjekket denne laderen fra Varta. Jeg har ikke det, men det er bare spesielle batterier som kan lades hurtig med den. Vanlige høykapasitets-batterier lades på 2-6t. Kanskje disse "spesielle" batteriene er veldig annerledes mht varmeutvikling og levetid. Batteriteknologien er noe av det som utvikler seg hurtigst.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Hähnel og er storfornøyd med disse batteriene. Bruker ett par timer på å lade opp battierien, laderen har faktisk vifte som avkjøler batteriene under lading.

Bruker Hähnel til EOS'en også.

5397917[/snapback]

Hvorfor bruker du Hähnel til Eos'en? Er den mer effektiv?

Lenke til kommentar
Kanskje disse "spesielle" batteriene er veldig annerledes mht varmeutvikling og levetid. Batteriteknologien er noe av det som utvikler seg hurtigst.
15 minutters batteriene har innebyggede sensorer som kommuniserer med laderen sånn at de kan lades veldig fort uten å ta skade. Hvis man lader batteriene i en vanlig lader så vil det ta normal tid og lader man vanlige batterier i Varta laderen så vil det også ta normal tid.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...