Gå til innhold

Lage Ghost fil

Rob3rt

Anbefalte innlegg

Jeg har nå formatert og innstallert OS (WIn XP Pro) på en partisjon, Jeg vil gjerne ha en image av denne, slik at jeg slipper å stresse så mye neste gang det skjer noe. Men problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg gjør det ?

Noen som kan linke til en guide eller fortelle hvordan dette gjøres ?

Regner med at ghost filen legges på en cd, men den blir vel over 700 MB ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

den versionen av Ghost som jeg har takler ikke NTFS. Jeg installerer derfor WinXP i FAT32 og ghoster den først. Deretter er det greit å konvertere til NTFS om man ønsker.

Et par tips for å få imagen mindre:

Kast ut MSN Explorer. En annen ting er enten å slette swappefila etter at du har starta maskinen med en Dos bootdiskett. Eller konfigurere Windows til å legge swappen på en annen partisjon. Den er det ikke noe vits i å ta med på en Ghosting. :wink:

Videre vil jeg ikke anbefale å installere noen programmer. (Bortsett fra kanskje WinZip/WinACE). Når du ghoster bruker du høy komprimering, og da passer imagen garantert på 1 CD.

Du kan alltids lage en CD med alle drivere (Dersom du ikke velger å installere de med Ghost imagen) og de programmene som du bruker til vanlig.

Jeg vet at det finnes en grei løsning fra Microsoft om automatisert installasjon. Det er en image du lager ved hjelp av Windows, som du brenner på en CD.

Hvis det er interessant kan kanskje noen andre som har prøvd det selv, eller som vet mer om det melde seg her.

Ellers kan jeg se etter i Win2k boka mi, for det skal være det samme. :smile:

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har laget en image på en CD som booter. Den har jeg laget med programmet som fulgte med brenneren. Roxio CD Creator. Der velger du bare i menuen "Bootdisk" og som source velger jeg da en win98 bootdiskett som jeg putter i A:/

Det greie med win98 bootdisk er at den har støtte for CD-rom ved oppstart, slik at du også "ser" din CD når du har bootet med den. Uansett er det også et lite hint at du legger ved ghost.exe med på CD'en du brenner...

Lykke til!

Lenke til kommentar

PS, det går an å lage et script med Ghost som automatiskt ghoster tilbake imagen fra en CD. Det er bare å lese den dokumentasjonen som fulgte med Ghost. Jeg har aldrig gjort det fordi jeg har funnet en løsning som passer meg, og siden jeg er en smule lat (!) leser jeg ikke unødvendig info når jeg ikke trenger det. Men det er definitvt mulig å gjøre.

Lenke til kommentar

Helga:

Ifølge info jeg fant på nettet vil ghost fra version 6.0 og oppover fungere med NTFS. Men man må allikevel boote med en DOS bootdiskett for å få startet Ghost.

Jeg kan ikke verifisere disse opplysningene da jeg ikke har sjekket på min maskin. Men det er verdt å prøve dersom du har en version av Ghost > 6.0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...