Gå til innhold

hva brukes en Raptor Disk til?

Anbefalte innlegg

denne foreksempel: Western Digital Raptor 36,7 GB... er utrolig rask, men har "lite" lagringskapasitet.. er slike disker ment for å kjøre OS på.. som foreksempel windows.. og andre aplikasjoner som antivirus og litt tunge programmer.. og forså ha en vandelig disk på ca 250 GB men filmer og musikk og spill ved siden av?

dvs ha 2 hardisker i en PC altså.. men at OS'en kjøres raskt på den raske hardisken? eller har jeg missforstått? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett brukes de til oppgaver som krever mye lesing og skriving, og tar jeg ikke feil så kjøres forumet hær på raptor disker, mener Ueland eller noen nevnte det.

Jeg bruker min 76Gb Raptor til OS og spill.

Noen ganger kan en "Vanlig" disk med god cache virke like bra, mener jeg leste noe om en 36.7Gb raptor som ble slått av en 300Gb Maxtor med 16Mb Cache.

Mulig jeg tar feil på den siste dær, men det andre er jeg rimelig sikker på.

Så ja, OS kjører litt raskere på en rask disk.

Endret av Dwagon
Lenke til kommentar
Stort sett brukes de til oppgaver som krever mye lesing og skriving, og tar jeg ikke feil så kjøres forumet hær på raptor disker, mener Ueland eller noen nevnte det.

Jeg bruker min 76Gb Raptor til OS og spill.

Noen ganger kan en "Vanlig" disk med god cache virke like bra, mener jeg leste noe om en 36.7Gb raptor som ble slått av en 300Gb Maxtor med 16Mb Cache.

Mulig jeg tar feil på den siste dær, men det andre er jeg rimelig sikker på.

Så ja, OS kjører litt raskere på en rask disk.

5388099[/snapback]

okey.. så det stemmer altså at man kan kjøre OS på raptor disken.. også ha en vandelig disk ved siden av?? hvordan kobler man dette sammen da.. bare sette inn i maskinen så vil maskinen selv gi det en "D:" eller raide det eller hva?

åssen har du gjor? det.. for ingen har jo bare en rapid disk i maskinen da.. alle trenger jo hvertfall 100GB...så man må jo på en eller annen måte koble de sammen?

Lenke til kommentar
okey.. så det stemmer altså at man kan kjøre OS på raptor disken.. også ha en vandelig disk ved siden av??  hvordan kobler man dette sammen da.. bare sette inn i maskinen så vil maskinen selv gi det en "D:"  eller raide det eller hva?

åssen har du gjor? det.. for ingen har jo bare en rapid disk i maskinen da.. alle trenger jo hvertfall 100GB...så man må jo på en eller annen måte koble de sammen?

5388121[/snapback]

En raptor er som en normal disk, den bare spinner raskere.

Så ja, du kan ha en "vanlig" disk vedsiden av.

Når det gjelder bokstav på disken så må den gjerne formateres, og nå er det så lenge siden jeg putta i en ny disk i maskinen min at jeg ikke husker om den automatisk dukket opp i "Min Datamaskin" men jeg er ganske sikker på at den gjør det.

Hvilken bokstav den får er helt avhengig av hva som er ledig på din PC, så den ka få alt mellom D->X

Den kan ikke få A eller B for disse er låst til floppy/diskettstasjon av Windows

C er jo dær Windows havner om man ikke har spesifisert annet under installasjonen.

Hvet du forskjellen på SATA og ATA/P-ATA ?

Om ikke så kan du lese litt om det hær og hær

Lenke til kommentar

En ting som kan være viktig å få med seg er at mange nye disker yter like bra som 36 og 74 GB raptor, men med 3-10+ ganger så mye lagringsplass for omtrent samme pris.

Skal du kjøpe en rask disk til OS i 2006 er det nok raptor 150GB som er rett valg da den er ~20% raskere enn den gamle 74GB raptor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...