perpyro Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Perpyro: VAG PD100, 115, 130 og 150 er 8v, så det kan ikke være så grusomt store åpninger En del større en tilsvarende 8v bensinmotorer i allefal. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Bensin er freshere uansett, selvom man begynner å få diselmottorer som virkelig kan måle seg med bensin mottorne blant os vanlige folk! så om en er intresert i naturen så kjører du diesel om det er det som forurenser mest! *EDIT* om det er diesel som forurenser minst! 5404647[/snapback] er da passe gromt med en diesel bmw med 250hk, altså dieselhester også da.. Trekker "litt" bedre unna enn bensin Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Vil tro de fleste av oss tenker relativt lite på miljøet... Man kan sef. kjøpe en batteridrevet bil, men disse må jo også lades opp... og hvor får importerer norge strøm fra? Jo... utlandet. Altså steder hvor det fortsatt er kulldrivt. Oh hva er kulldrift? Noe av det mest forrurensende på denne jord. (Dette har det forøvrig vert innslag om på TV2 også) Dessuten koster en el.bil vesentlig mer enn en vanlig bil. Vertfall med tanke på hva man får av plass/effekt i forhold til penger. Heia Norge! eller verden generelt. 8292318[/snapback] Norge er eksportør av strøm, kun i noen tilfeller må vi importere. Vi legger kabel til Nederland for å selge strøm, ikke for å kjøpe. Skulle vi kjøpe ville vi heller laget et vannkraftverk til. De gangene vi kjøper er det fordi prisen på strøm i europa er lav og vi ønsker å spare litt på vannet. Da kjøper vi overskuddskraft fra kraftverk som ellers bare ville gått på tomgang og forurenset mer per MW. Å beregne prisen på bil i forhold til effekt er jo som å beregne klespriser mot fargen. Bilen skal ta deg til og fra jobb for eksempel, og antall hestekrefter har lite med den saken å gjøre. Lenke til kommentar
csharp Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei, jeg driver og vurdere en Audi A4 og har kommet over 2 modeller; en med 1,9L TDI og en med 2,6 L V6 bensin. TDI: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9977785 V6: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9843402 Hvilken vil dere anbefale her? Har lest igjennom hele tråden og sett at diesel i nyere biler er blitt ganske spreke og sånn, men denne er jo ikke helt ny, 1999 modell.... Testa V6'ern med 150 hk i går og den dro passe bra, ville ikke hatt noe særlig slappere enn det den er egentlig. Samtidig har jeg hørt at dieselbiler med turbo yter ganske bra de også, selv om den bare er 110 hk.... Så, hva burde jeg velge her? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei, jeg driver og vurdere en Audi A4 og har kommet over 2 modeller; en med 1,9L TDI og en med 2,6 L V6 bensin. TDI: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9977785 V6: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9843402 Hvilken vil dere anbefale her? Har lest igjennom hele tråden og sett at diesel i nyere biler er blitt ganske spreke og sånn, men denne er jo ikke helt ny, 1999 modell.... Testa V6'ern med 150 hk i går og den dro passe bra, ville ikke hatt noe særlig slappere enn det den er egentlig. Samtidig har jeg hørt at dieselbiler med turbo yter ganske bra de også, selv om den bare er 110 hk.... Så, hva burde jeg velge her? 8579537[/snapback] For å oppsummere: 1.9TDI: +lettere bil (1275kg) +235Nm dreiemoment (lavere i registeret, men over et kortere turtallsområde) +lavere forbruk +nyere og sannsynligvis sikrere 2.6 V6: +tyngere bil (1500kg) +225Nm dreiemoment (litt høyere i registeret, men over et lengre turtallsområde) -eldre og sannsynligvis mindre sikker -høyere forbruk 1999 var litt før de siste store framskrittene på dieselfronten ble gjort. Nyere biler med common rail teknologi ol. er sannsynligvis stillere og har lavere forbruk. Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Norge er eksportør av strøm, kun i noen tilfeller må vi importere. Vi legger kabel til Nederland for å selge strøm, ikke for å kjøpe. Skulle vi kjøpe ville vi heller laget et vannkraftverk til.De gangene vi kjøper er det fordi prisen på strøm i europa er lav og vi ønsker å spare litt på vannet. Da kjøper vi overskuddskraft fra kraftverk som ellers bare ville gått på tomgang og forurenset mer per MW. Simuleringer fra perioden 15-30. desember 2006 viser at vi blir netto eksportør. Det ser ut til vi kommer til å eksportere / importere i en faktor 2:1 sett i forhold til hvilke timer det er på døgnet. Kabelen kommer i drift seint i 2007. Endret 14. juli 2007 av eekeroth Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Så staten oppfordrer meg til å kjøpe dieselbil som forurenser mer enn en bensinbil ved å øke avgifter på bensin, smart Lenke til kommentar
_tommy- Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Dieselbil det går i her ! Grunnen er vell egentlig mindre forbruk , billigere enn bensin og bedre trekkraft. Men neste år (då eg har lappen), bler det vell ein dieselbil av den amerikanske typen ! Noge så stor å brutalt og med lyden av ein dieselmotor.. kan det ble bettre ? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Noge så stor å brutalt og med lyden av ein dieselmotor.. kan det ble bettre ? en hylende turbo femmer fra Audi.. ja, det kan bli bedre Endret 15. juli 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg