Gå til innhold

Amotor: Diesel vs. bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bensin er freshere uansett, selvom man begynner å få diselmottorer som virkelig kan måle seg med bensin mottorne blant os vanlige folk! så om en er intresert i naturen så kjører du diesel om det er det som forurenser mest! :p

 

*EDIT*  om det er diesel som forurenser minst! :p

5404647[/snapback]

 

er da passe gromt med en diesel bmw med 250hk, altså dieselhester også da.. Trekker "litt" bedre unna enn bensin

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil tro de fleste av oss tenker relativt lite på miljøet...

 

Man kan sef. kjøpe en batteridrevet bil, men disse må jo også lades opp... og hvor får importerer norge strøm fra? Jo... utlandet. Altså steder hvor det fortsatt er kulldrivt. Oh hva er kulldrift? Noe av det mest forrurensende på denne jord. (Dette har det forøvrig vert innslag om på TV2 også)

Dessuten koster en el.bil vesentlig mer enn en vanlig bil. Vertfall med tanke på hva man får av plass/effekt i forhold til penger.

 

Heia Norge! eller verden generelt.

8292318[/snapback]

 

 

Norge er eksportør av strøm, kun i noen tilfeller må vi importere. Vi legger kabel til Nederland for å selge strøm, ikke for å kjøpe. Skulle vi kjøpe ville vi heller laget et vannkraftverk til.

De gangene vi kjøper er det fordi prisen på strøm i europa er lav og vi ønsker å spare litt på vannet. Da kjøper vi overskuddskraft fra kraftverk som ellers bare ville gått på tomgang og forurenset mer per MW.

 

Å beregne prisen på bil i forhold til effekt er jo som å beregne klespriser mot fargen. Bilen skal ta deg til og fra jobb for eksempel, og antall hestekrefter har lite med den saken å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

jeg driver og vurdere en Audi A4 og har kommet over 2 modeller; en med 1,9L TDI og en med 2,6 L V6 bensin.

 

TDI:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9977785

 

V6:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9843402

 

Hvilken vil dere anbefale her? Har lest igjennom hele tråden og sett at diesel i nyere biler er blitt ganske spreke og sånn, men denne er jo ikke helt ny, 1999 modell....

 

Testa V6'ern med 150 hk i går og den dro passe bra, ville ikke hatt noe særlig slappere enn det den er egentlig. Samtidig har jeg hørt at dieselbiler med turbo yter ganske bra de også, selv om den bare er 110 hk....

 

Så, hva burde jeg velge her?

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg driver og vurdere en Audi A4 og har kommet over 2 modeller; en med 1,9L TDI og en med 2,6 L V6 bensin. 

 

TDI:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9977785

 

V6:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9843402

 

Hvilken vil dere anbefale her? Har lest igjennom hele tråden og sett at diesel i nyere biler er blitt ganske spreke og sånn, men denne er jo ikke helt ny, 1999 modell....

 

Testa V6'ern med 150 hk i går og den dro passe bra, ville ikke hatt noe særlig slappere enn det den er egentlig. Samtidig har jeg hørt at dieselbiler med turbo yter ganske bra de også, selv om den bare er 110 hk....

 

Så, hva burde jeg velge her?

8579537[/snapback]

For å oppsummere:

1.9TDI:

+lettere bil (1275kg)

+235Nm dreiemoment (lavere i registeret, men over et kortere turtallsområde)

+lavere forbruk

+nyere og sannsynligvis sikrere

 

2.6 V6:

+tyngere bil (1500kg)

+225Nm dreiemoment (litt høyere i registeret, men over et lengre turtallsområde)

-eldre og sannsynligvis mindre sikker

-høyere forbruk

 

1999 var litt før de siste store framskrittene på dieselfronten ble gjort. Nyere biler med common rail teknologi ol. er sannsynligvis stillere og har lavere forbruk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Norge er eksportør av strøm, kun i noen tilfeller må vi importere. Vi legger kabel til Nederland for å selge strøm, ikke for å kjøpe. Skulle vi kjøpe ville vi heller laget et vannkraftverk til.

De gangene vi kjøper er det fordi prisen på strøm i europa er lav og vi ønsker å spare litt på vannet. Da kjøper vi overskuddskraft fra kraftverk som ellers bare ville gått på tomgang og forurenset mer per MW.

 

Simuleringer fra perioden 15-30. desember 2006 viser at vi blir netto eksportør. Det ser ut til vi kommer til å eksportere / importere i en faktor 2:1 sett i forhold til hvilke timer det er på døgnet. Kabelen kommer i drift seint i 2007.

Endret av eekeroth
Lenke til kommentar

Dieselbil det går i her !

 

Grunnen er vell egentlig mindre forbruk , billigere enn bensin og bedre trekkraft.

 

Men neste år (då eg har lappen), bler det vell ein dieselbil av den amerikanske typen !

 

Noge så stor å brutalt og med lyden av ein dieselmotor.. kan det ble bettre ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...