Dovrebanen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Bakkestart er enkelt med diesel. Bare holde beina på brems og clutch. Trenger ikke tenke på gassen. 5666116[/snapback] Jepp. Sånn er det å kjøre traktor. Lenke til kommentar
lazt Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Diesel er . Synes hvertfall jeg. Vi har 2 dieselbiler hjemme (Volvo xc90`06 og Bmw 320D`06) og aldri vært mer fornøyd! Bmw 320D knuser jo faktisk 320i i ALT! Trimming går jo og lekende lett. Alle problemer som var med diesel før, er jo nå helt borte. Endret 18. januar 2007 av loozet Lenke til kommentar
pekle Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Var veldig pro diesel før, mest pga. momentet. Men har no kjørt 05 BMW 525d og 02 Lexus IS200 (begge med automat) i parallell det siste året. Rekkesekseren til BMW er vel kanskje den beste dieselmotoren som fins for personbil, og den har eit nydeleg forbikjøringsdrag som ISen ikkje kan drømme om ein gong. Likevel er ISen min favoritt, den har ein mykje meir lineær respons (draget blir ikkje borte ved 4000o/m, men fortsett å auke fram til 6000), vesentleg meir harmonisk lyd og mindre vibrasjon. Så til tross for at ISen objektivt sett er mykje treigare og med høgare forbruk ville eg valgt den framfor dieselen. Einkvar kan jo bli skremt av diesel ved å kjøre bak ein fem år gammal TDI-Passat som prøver å akse opp ein bakke - relativt heftig røyklegging... Lenke til kommentar
Revox Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Diesel begynner å få noen riper i lakken nå. Den er mer miljøfiendtlig enn først antatt og vesentlig mer helseskadelig enn bensin. Det som også er litt besynderlig er at det ikke finnes noen dokumentasjon fra uavhengige kilder på hvor "miljøvennelige" diesel bilene med partikkelfilter faktisk er. En annen ting som ikke så mange tenker på når det gjelder diesel og moment. Hadde alle bensin bilene automatisk blitt levert med Turbo hadde nok diskusjonen der vært litt annerledes. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Vil tro de fleste av oss tenker relativt lite på miljøet... Man kan sef. kjøpe en batteridrevet bil, men disse må jo også lades opp... og hvor får importerer norge strøm fra? Jo... utlandet. Altså steder hvor det fortsatt er kulldrivt. Oh hva er kulldrift? Noe av det mest forrurensende på denne jord. (Dette har det forøvrig vert innslag om på TV2 også) Dessuten koster en el.bil vesentlig mer enn en vanlig bil. Vertfall med tanke på hva man får av plass/effekt i forhold til penger. Derofr kjøper jeg diesel med god samvittighet. Jeg ler når jeg ser uvitende dumme mennesker som sitter i sin strømbil og tror de er miljøbeviste. Dem sparer kanskje norge for utslipp, men globalt så blir det bare forflyttet til ett annet sted. Dermed så er vi like langt... Her iNorge har man vært på nippet til og innføre strømkvoter flere ganger, men hvordan tror du det går hvis 2 mill. bilister skal lade opp bilen sin flere ganger i uken? Det er positivt og tenke miljø... men det blir ikke mindre søppel globalt, hvis man rydder i huset sitt og kjører søppla på fyllinga liksom. Men.. det blir sef. veldig fint i huset... Vi er en gjeng med bortsjemte dumme mennesker alle sammen, som tror at en el.bil er reddningen. Skal man snakke om miljø, så må man effektivisere... altså øke støtte til kollektivt trafikk, slik at flere som har mulighet til det tar tog/buss. Gratis bompassering for de med flere enn 2 i bilen er også ett greit forslag. Men vi kan sef. bedre enn dette. Men.. man kan jo ikke brukke opp alle milliardene våre vetu... uff.. må jo ha litt på bok også. Vi har faktisk så mye penger at vi ikke kan bruke dem, av den enkle grunn at det blir ustabilitet i økonomien. og slike ting skyter renta i været. + at vårt forhold til omværdenen blir mer hatsk. Er det noen her som må ta på seg ansvaret, så er det staten. Det må liksom tilrettelegges ting og tang før Ola Donk kjøper seg en Strømdreven bil. Igjen så sier jeg: Derfor kjører jeg diesel med like god sammvittighet som en mann/dfame i strømmbil. Forskjellen er at min bil er raskere/større/morsommere enn denne syrekladden. Heia Norge! eller verden generelt. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Diesel er . Synes hvertfall jeg. Vi har 2 dieselbiler hjemme (Volvo xc90`06 og Bmw 320D`06) og aldri vært mer fornøyd! Bmw 320D knuser jo faktisk 320i i ALT! Trimming går jo og lekende lett. Alle problemer som var med diesel før, er jo nå helt borte. 7752602[/snapback] Mulig pga 320D har noen som heter turbo og det har ikke 320.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Diesel er vinneren Se selv: Rad it and weap http://www.motormagasinet.no/index.php/art...eview/376/1/35/ Endret 2. april 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Revox Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Diesel er vinneren Se selv: Rad it and weap http://www.motormagasinet.no/index.php/art...eview/376/1/35/ 8293081[/snapback] Begge disse artikklene er gamle og er først nå i det siste at man har begynnt å tvile på hvor bra diesel er miljømessig mot bensin. Ytelse messig er diesel bra men mest pga turbo'en de har som bensin bilene ikke har. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Uansett, så er min personlige mening følgende: Om dieselen slipper ut noen få gram mer en bensinmotoren (hvis dette er tillfellet) så er det trekk kraften på lave turtall jeg har brukfor. Den trekk kraften får du rett og slett ikke av en bensinmotor ever! Ta to identiske motorer ved siden av hverandre. Altså en 2.0TDI med feks. 170HK. og en 2.0T 170HK. Sistnevnte vil aldri noensinne ha samme trekkraft i turtallsområdet vi nordmenn stort sett befinner oss. De får tiendelene en evt. dieselmotor gjør dårligere fra null til hundre er meg revnende likegyldig. Heng på en campingvogn/tilhenger og ta samme testen igjen. Da skal du få se andre boller Jeg kan også nevne langkjøring på E6. En VW Touran 2.0TDI 170HK. har ett turtall på rundt 1700 omdr. i 100 km/t. Dermed også lav støy. En bensinmotor i samme segmentet ligger på rundt 1000 omdr. mer. og bråker derfor litt mer. (Det skal sies at det er hjulstøyen som er den mest fremtredende i slike hastigheter uansett) Til slutt: Mulig disse testene var gammle som du sier, men husk at det er diesel som er raskest under utvikling, så dette burde egentlig bare komme dieselen til gode om disse testene er gamle. Det var også dødt løp når det gjaldt utslipp i denne testen. (hvis dieselbilen hadde partikkelfilter. Noe de fleste dieselbiler har nå.) så uansett... som jeg sa over her. Om en Dieselmotor skulle slippe ut noen gram mer enn bensinmotoren, så er det snakk om såpass små mengder at det kun blir flisespikkeri. Men snakker man kraft der man trenger den, så er nye dieselbiler totalt overlegene! Hvertfall hvis man i tillegg har DSG-kasse i tillegg. Den girer kjappere enn man klarer det manuelt og gleden av å kjøre diesel blir bare forøket Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Det blir feil å sammenligne 2.0 TDI og 2.0 bensin rekkefirer, da effektkurvene er helt forskjellig. Sammenligne heller en 2 liter V-twin motorsykkelmotor med turbo og 170 hk, så får vi se hvem som har mest NM og trekkkraft på lave turtall... Eller prøv en kompressormata amerikansk bil med 2,8 liter eller noe, der har du en motor som minner deg om en turbodiesel Endret 3. april 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Det blir feil å sammenligne 2.0 TDI og 2.0 bensin rekkefirer, da effektkurvene er helt forskjellig. Sammenligne heller en 2 liter V-twin motorsykkelmotor med turbo og 170 hk, så får vi se hvem som har mest NM og trekkkraft på lave turtall... Eller prøv en kompressormata amerikansk bil med 2,8 liter eller noe, der har du en motor som minner deg om en turbodiesel 8299742[/snapback] Man snakker da her om kjøp av Dieselbil kontra bensin... gjør vi ikke? Da snakker jeg om biler man får kjøpt i bilforetninger. Man kan da ikke begynne å sammenligne motorsykkelmotorer.... Sef finnes det sikkert motorer som er sterkere enn diesel.... skal man dra frem rakettmotorer og kjærnevåpen i samme slengen kanskje.... ? Syne vi skal holde oss til biler man får kjøpt i normale bilbutikker jeg. Det er det vi kjører rundt i alle samen, og det er disse bilene vi diskuterer her. Jeg har hatt bensindrevet bil i ALLE år! (12 år) men etter 1 uke med en Touran som i dette tilfellet var en 2.0TDI 140HK. var jeg ikke i tvil. Da har jeg også kjørt 2002 Golf GTI med 1.8T og 150 HK. Denne golfen hadde ikke hatt sjans! Kanskje fra null til hundre testen... men det er da ikke det jeg er ute etter... Jeg er ute etter en bil som kan dra en tung henger uten å knele. EDIT: Hvis effektkurven hadde vært helt lik, så hadde det da ikke vært forskjell heller.... Grunnen til at effektkurven ikke er lik er jo forde en dieselmotor utnytter kreftene bedre! Man kan liksom ikke endre resultatet før man har testet... Endret 3. april 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 EDIT: Hvis effektkurven hadde vært helt lik, så hadde det da ikke vært forskjell heller.... Grunnen til at effektkurven ikke er lik er jo forde en dieselmotor utnytter kreftene bedre! Er enig bortsett fra akkurat dette. hadde du dobla antall sylindre på en TDI kontra en bensinmotor så hadde de nok vært tilnermet like. F.eks en 2 liter V8 TDI 200hk mot en 2 liter R4 Turbobensin 200hk Begge kan du sikkert dra til 7000 rpm... Men, snakker bare teori, har ingen sammenheng med motorer som finnes i dagens biler, så samme f... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) EDIT: Hvis effektkurven hadde vært helt lik, så hadde det da ikke vært forskjell heller.... Grunnen til at effektkurven ikke er lik er jo forde en dieselmotor utnytter kreftene bedre! Er enig bortsett fra akkurat dette. hadde du dobla antall sylindre på en TDI kontra en bensinmotor så hadde de nok vært tilnermet like. F.eks en 2 liter V8 TDI 200hk mot en 2 liter R4 Turbobensin 200hk Begge kan du sikkert dra til 7000 rpm... Men, snakker bare teori, har ingen sammenheng med motorer som finnes i dagens biler, så samme f... 8300114[/snapback] Da er vi enige da Så flott! Må bare skyte inn en ting helt på slutten her... I dag (før jeg får den nye bilen) er jeg eier av en Golf 2002 mod. med 1.6 105 HK. Jeg vil bare advare ALLE mot å kjøpe en slik bil med akkurat den motoren! Ikke noe galt med bilen... men motoren er noe av det slappeste jeg har kjørt. Den er totalt ubrukelig! Dette er noe jeg angrer bittert på nå. Da tenker jeg altså på kjøpet av denne bilen. Jeg hadde med meg 4 personer (altså 5 stk. i bilen) opp trollstigen. Dette ble rett og slett for mye for denne symaskinen. Måtte gire ned i 1. gir i hver eneste sving på vei opp! 2. giret klarte den ikke over hodet! Så dere som leser detta. Ikke finn på og kjøp en golf eller passat med denne motoren! Dere kommer til å angre. Dessuten var den også helt ubrukelig under 3000 omdr. (på flat vei) og over 4.500 omdr. var det overhodet ingen vits i å presse den, da den bare bråket mer. Nå er dere advart! Endret 3. april 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Revox Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Sier seg selv egentlig det ja. Har kjørt en polo med en 1.4l diesel uten turbo.. Da snakker vi håpløs motor da.. 0-100 tja 30sek? så sant det er en svak nedover bakke. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det med diesel er at dem må ha turbo for å få futt... Bensin med turbo knuser diesel. Det gjør forøvrig bensin uten turbo også i de fleste tilfeller. Dreiemomentet kommer mye av turbon. Diesel forurenser mye mere lokalt men er snillere på klima da den ikke spyr ut så mue co2. f.eks. Golf 1,4l bensin 170hk 2l tdi diesel 170hk eller 140hk 2l bensin 200hk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det med diesel er at dem må ha turbo for å få futt...Bensin med turbo knuser diesel. Det gjør forøvrig bensin uten turbo også i de fleste tilfeller. Dreiemomentet kommer mye av turbon. Diesel forurenser mye mere lokalt men er snillere på klima da den ikke spyr ut så mue co2. f.eks. Golf 1,4l bensin 170hk 2l tdi diesel 170hk eller 140hk 2l bensin 200hk 8302480[/snapback] Bensin med turbo knuser TDI? Er det det du mener? Hvis det er det du mener så må du definere "knuser"..... I effekt kan det vertfall umulig være! Dreimomentet kommer av turboen? hmmm.... Hva mener du med knuser? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Min mening er hvertfall: Skal du ha rask bil, kjør turbo bensin. Skal du ha cruisebil med masse dreiemoment, kjør V8 bensin. Skal du ha begge deler kjør V8 turbo Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 RCP-88: Og så skriver vi tankfyllinga på statsministerens kontor Turtallsevnen på dieselbilene har begynt å ta seg opp etter hvert som kompressjonen har sunket, finnes flere dieselmotorer der ute som drar 4500-5000rpm uten å klage, ok greit er ikke 8000rpm og lyden en dieselmotor lager gir ikke akkurat stålpels oppover ryggen (ikke de 4cyl iallefall) men det går godt ann å ha det morsomt med en dieselbil når girkassa og motoren er avstemt til hverandre. VW Golf GT TDI 170Hk Toyota Avensis D-CAT 177hk (har selv kjørt en slik) Peugeot 407 SW ST Sport 2.2 HDi 170hk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) Min mening er hvertfall: Skal du ha rask bil, kjør turbo bensin. Skal du ha cruisebil med masse dreiemoment, kjør V8 bensin. Skal du ha begge deler kjør V8 turbo 8303529[/snapback] Følgende skriver dinside.no om Golf GT 2.0TDI 170HK. Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder. Dette sier vel litt.... Endret 4. april 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
pekle Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Men gangkulturen til VW TDI er som noko frå før krigen. Frå faderen sin Touran 140hk er det kun DSG-kassa som er verdt å samle på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg