elf_man Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Etter mye knoting og roting med FSB/HTT på dette kortet, er jeg veldig usikker på hvordan bussen egentlig fungerer. Jeg har Geil PC4000 ram stående på kortet, og vil gjerne kjøre med 250MHz HTT. Det som er problemet er at med en gang jeg setter HTT over 200MHz, går divider på RAM fra 11 til 14. Dette gjør da at jeg kjører med ca 187MHz ram på ca 220MHz. Dette spørsmålet kunne sikkert gått under overklokking, men dette problemet oppstår uansett hva slags multiplier jeg kjører på. Eneste gang jeg får 200MHz ram er hvis jeg setter HTT på ca 260 med command rate på 2T, eller jeg kjører 200MHz HTT/200MHz ram. Men da får jeg ikke mye bruk for min fine, nye ram. Noen som har opplevd noe lignende og har tips? Øvrig hardware: A64 3500+ Venice, X-Fi Music, XFX 6800XT 128MB @ 16P, 6V. Simen Endret 5. januar 2006 av elf_man Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Ja.. denne tråden hører vel til overklokking av CPU.. Det du må gjøre er å sette deg litt bedre inn i Bios. Slå av alt av AUTO i "jumper free configuration" og "advanced chipset configuration". Sett HTT til f.ek 250.. og DRAM-speed til DDR400.. Det skulle gi deg "sync" mellom CPU/RAM. "Dividere" er en funksjon av HTT*MP og DDR-speed satt i Bios (du kan ikke "velge" en divider.. den er "forhåndskodet" i minnekontrolleren på CPU. Sjekk om du finner en link som viser sammenhengen.. eller så er det mulig en annen "poster" legger inn link i ett tilsvar her). PS. Dersom du får en RAM-speed på 187 (lest av i CPU-Z?) så stemmer det vel ikke at du kjører HTT på "ca. 220".?. ca. 238 skulle stemme bedre.. Endret 5. januar 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Så det er sånn det henger sammen ja. Da må jeg nok forske meg litt frem til å finne en god divider. Og med hensyn til ram'en, så kan det hende at den stod på 178, ikke 187, er litt ør i huet i dag BTW, jeg kan ikke sette både HTT og FSB. For meg ser det ut som om dette er én og samme instilling på mitt kort. Jeg kan heller ikke låse ram-hastighet på noen måte :/ Kjipt HK? Kjipt chipset? Kjip BIOS? Simen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Jeg kan ikke svare 100% for ditt HK/din BIOS, men jeg har "noen" ASUS hk og de har alle samme Bios-menyer (riktignok Intel systemer - S478 og S775). Der settes RAM-"speed" i "Advanced chipset configuraion".. samt timings. Om dette er annerledes for ett A64-system kan jeg dessverre ikke svare på. Det "heter" strengt tatt ikke FSB for A64-system, det er HTT (det som på "intelsk" er FSB) og RAM-"speed".. (og så har du HT multi å passe på). Dette vil så resultere i at en "divider" blir satt i minnekontroller for CPU. Sjekk forøvrig her for mer "utdypende" informasjon om emnet.. .) PS. Det er litt "synd" at det finnes å mange ulike versjoner av BIOS ikke minst for A64-system. Synes selv MSI (A64) hk har vært greie.. Har ett ASRock (S754) HK og det er mild sagt "sært", men man finner ut av det meste med litt erfaring/intuisjon(prøv og feil). Endret 5. januar 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Da har jeg lest artikkelen på cpuid.com, og har funnet ut hva som skjer. Det som skjer er at med engang jeg bikker 200MHz på HTT, så settes ram'en ned til 166MHz (14 divider/157,14MHz). Dette er jo riktig crappy. Får på en måte ikke "låst" ram'en til 200+ Simen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 OK.. da lasta jeg ned manual fra Asus.. Ser at meny er noe annerledes enn det jeg er vant til med Intel-systemer..samt de A64-system(HK) jeg har hatt. Men det burde vel være greit å finne ut av det? Velge "Advanced" i hovedeny.. Deretter "CPU configuration".. Velge "Hypertransport (HT) configuration"... Sett HT Frequency til f.eks 600 (dvs. 3x..) Så tilbake til "CPU configuration". Velg "Memory configuration".. Sett "Memclock mode" til en av de verdiene du kan velge.. i dette tilfellet DDR400 (tipper jeg) istedetfor "Auto". "AMD Qool and Quiet" bør(skal) disables når du klokker.. Så endrer du i "System frequency/Voltage Configuration".. slik du allered har prøvd. "Trur eg"... Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Tusen takk for all hjelp, det var under Memclock jeg fant det, men måtte velge et valg for meg som var litt uheldig labeled (Limit....). Uansett, nå er pc'en blitt ustabil som Hitler på sine siste dager, med en gang HTT går over 200MHz. 205 MHz - 250 MHz; reboot over hele linja, før windows har fått startet skikkelig. Spiller ingen rolle hvilken multiplier jeg bruker.. Denne PC4000 ram'en jeg har kjøpt virker bare mer og mer crappy.... Simen Endret 5. januar 2006 av elf_man Lenke til kommentar
Magic Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 hva som får deg til å tro at det er ram'en da? det kan jo godt være mangel på volt, både vdimm og vcore, så vel som andre problemer. PCI-e busen låst, det samme med standard PCI busen? S-ATA kontrollere takler den økte hastigheten etc. etc. Du har også bra nok med kjøling, så dette er ikke et varmeproblem? Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Jeg mistenker faktisk at det er strømforsyninga mi som ikke takler systemet mitt. Har et XFX 6800XT @ 16P/6V, 1 PATA + 1 SATA disk, DVD-ROM + DVD-BRENNER, X-Fi Music. Alt dette sitter i et Silentium T1 med original strømforsyning (høy kvalitets 350W). Uansett; systemet mitt er mer en raskt nok nå, i forhold til det gamle (XP3000+, Radeon 9800PRO 128MB), så jeg sier meg fornøyd. Men takker for tips mht Memclock option Mvh Simen PS! Det er ikke mangel på vdimm (2.8V) eller Vcore (satt til 1,475 og 1,5V. Men også helt opp til 1.7V av en eller annen grunn jeg ikke klarer å forklare). Ellers har ikke dette kortet PCI-E buss, men jeg bruker en Sata disk. Av kjøling er det 4 kabinett-vifter, Zalman xxxx (husker ikke hvilken) Alcu på GPU, TT Golden Orb II på CPU og standard chipset kjøling (passiv). Endret 5. januar 2006 av elf_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå