John_^ Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg skal lage meg en liten viftestyringskrets, men trenger litt hjelp og idêer til å konstruere den. Jeg er fulstendig klar over at det er lettere å lage med vippebrytere. Men jeg vil ha et idiotsikkert system slik at viftene alltid er på når den startes slik at overoppheting ikke oppstår pga glemte brytere. Kriterier for kretsen: -Det skal være EN impulsbryter for hver vifte. -Bryteren skal slå av og på viften annenhver gang den trykkes inn. -Når maskinen slåes av (strømmen kuttes) og på igjen skal alltid alle vifter være aktive helt til en av knappene trykkes inn. Jeg har klusset ned litt skisser på papir, men finner ingen løsning med det første. Jeg er ganske sikker på at vi laget en lignende løsning for motorstyring med kontaktorer når jeg gikk på skolen. Så det skal altså ikke være umulig :smile: men jeg husker bare ikke. Så bare kom med noen gode idêer. Som min sjef sier: Det finnes ikke problemer, bare utfordringer. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Heisan, jeg har noen tanker om hvordan dette kan løses. Jeg vil anta at poenget ditt er at alle viftene skal skrus på når du starter PCen, og at du deretter skal bruke momentanvekslende brytere til å skru de av og på. Om du er villig til å gå litt lengre kan vi også fikse en (manuell) turtallsregulering på hver vifte relativt greit. Må nok til med noe enkel logikk, men ikke mer enn et par flipfloper og kanskje en timer. Lysdiodeindikasjon på viftene er enkelt. Mail meg om du er interessert i å gjøre et skikkelig prosjekt ut av det... Lenke til kommentar
ArneT Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg mekka sammen en liten krets, som er temperaturstyrt, da slipper du og tenke på glemte brytere o.l. Man kan stille inn at viftene starter på litt under romtemperatur, og øker turtallet på vifta (viftene) Max turtal kan man stille inn på rundt 35 -40 C. Allt etter hvor mange vifter du har koblet inn bestemmer kjøleeffekten, og turtallet på vifta. Fin løsning dette. slipper mer bråk fra PC'en enn nødvendig. Kretsen blei laga primert til et avkjølings rack for 2 bilstereoforsterkere som er byggd inn. Men egner seg ypperlig til dette formål. Kobl tilførsel spenninga direkte fra 12V strømforsyninga på PC'en. PS: Papst vifter støyer minde, og er av bedre kvalitet enn "standard" 12V vifter. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 12:43, argon264 skrev:Jeg vil anta at poenget ditt er at alle viftene skal skrus på når du starter PCen, og at du deretter skal bruke momentanvekslende brytere til å skru de av og på. Dette er helt korekt :smile: Quote: Den 2002-09-11 12:43, argon264 skrev:Om du er villig til å gå litt lengre kan vi også fikse en (manuell) turtallsregulering på hver vifte relativt greit. Må nok til med noe enkel logikk, men ikke mer enn et par flipfloper og kanskje en timer. Lysdiodeindikasjon på viftene er enkelt. Høres ut som et interesant prosjekt, men jeg tenkte å gjøre det ganske simpelt (billig). Jeg har allerede en zalman regulator på 3 av viftene. Den siste viften er en enermax, og denne er produsert med eget potmeter for å justere hastigheten. Quote: Den 2002-09-11 13:31, ArneT skrev:Jeg mekka sammen en liten krets, som er temperaturstyrt, da slipper du og tenke på glemte brytere o.l. Man kan stille inn at viftene starter på litt under romtemperatur, og øker turtallet på vifta (viftene) Max turtal kan man stille inn på rundt 35 -40 C. Dette hørtes interesant (og dyrt) ut. Har du kretsskjema på denne? Viftene mine er av varierende merke. Har 1 stk 92mm papst, 1 stk 92mm Zalman, 1 stk 92mm enermax og 1 stk 120mm av ukjent merke. 120mm kabinettviften (inn i front) og zalmanviften til cpu er for tiden vanligvis avslått ved hjelp av et program som også leser av temperaturene. Det er kun enermax viften (blåser ut av kabinettet) og papstviften (blåser mot gpu) som er i drift når pc'en står og idler. Grunnen til at jeg skal lage denne styringen er å få muligheten til å slå av gpu vifte og den siste kabinettviften. Jeg skal eksperimentere litt for å prøve å ha færrest mulig vifter i drift til vanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå