Gå til innhold

Postens merkelige omveier.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være en liten feilsortering som gjorde det. Opplevde også det rett før jul at en H2 pakke dro innom Oslo. De har ikke gjort det før og en pakke jeg bestillte senere gikk rett oppover.

H2 pakkene mine bruker to dager fra Sandefjord til Tromsø. Det må vel være godkjent. Kanskje posten vet at det er pakken til en deltidsansatt.

Når det gjelder kundeservice, så her jeg ikke hatt noe behov for å kontakte dem, så jeg vet ikke noe om kvaliteten. Det som iallefall er sikkert er at hvis man har et problem, så blir det ikke løst hvis man lar være å ringe. Vil oppfordre alle til å kontakte Postens kundeservice hvis de har problemer. Jo flere som klager, jo større er sjansen for at det blir gjort noe.

Dessuten, Linjegods er en annen relativt landsdekkende konkurrent. I tillegg finnes det utallige mindre lokale budfirmaer som konkurrerer med posten.

Morsomt poeng med grafikken på siden av postbilene. :)

Ørjan...

Bestillte igår en pakke fra netshop. Merka på pakkesporinga at posten nå sender pakker som skal vestover innom oslo først. Dette har jeg aldri opplevd før. Før har alltid pakkene blitt sendt til kristiansand først.

Syns det er ganske merkelig siden jeg bor ca 12 mil vest for stokke. Men det er vel en grunn til det.

5386887[/snapback]

Lenke til kommentar
For de som lurer på merkelige omveier:

Posten gjør det naturligvis slik fordi det er billigst.

Hvis jeg sender en pakke/brev til naboen (bor i haugesund) så går den først til stavanger, for så å bli sendt tilbake igjen til haugesund, og til slutt havne hos naboen.

Jeg har vanskelig for å se lønnsomheten i dette.

Lenke til kommentar

Det vil kanskje være lønnsomt fordi man må opprette en egen sorteringsavdeling i Haugesund for å ta seg av de brevene som skal internt i byen. Man trenger fort ganske mange tusen brev om dagen for å dekke inn lønn til ansatte samt leie av lokaler. Hvis det i tillegg allerede går transport til og fra Stavanger daglig, er kostnaden ved å sende den med den transporten veldig liten. Hvis det allerede finnes en sorteringsenhet i Stavanger som kan ta den brevmengden uten å ansette noen, vil det fort være mer lønnsomt.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Posten har noen postterminaler rundt omkring i Norge. For østlandet var det tidligere :

0000-1299 Oslo

1300-1499 Oslo (?)

1500-1699 Moss (?)

1700-1899 Sarpsborg/Fredrikstad(?)

1900-2099 Oslo (?)

2100-2299 Kongsvinger

2300-2699 Hamar

2700-2799 Oslo (?)

2800-2999 Hamar

3000-3199 Drammen (?)

3200-3399 Sandefjord (?)

3400-3499 Drammen (?)

3500-3599 Gol (?)

3600-3699 Drammen (?)

3700-3999 Skien (?)

Husker ikke helt hvor de forskjellige terminalene var og ikke helt sikker på de på 3xxx, men tror jeg har fått det sånn halvveis riktig hvertfall. Det er mye mulig at noen av terminalene har blitt lagt ned siden jeg sluttet også. All A-Post skal gå direkte fra terminal til terminal i dette området (disse skal bruke ~1dag innenfor dette området), alle norgespakker skal innom oslo (disse skal bruke ~2dager innenfor dette området).

5399878[/snapback]

Mulig det du har der er "omlastingsterminaler". Men det er ikke "fullblods"-terminaler.

Moss har feks ikke egen terminal. Hele Østfold er i Sarpsborg(som snart blir lagt ned.

Hele Vestfold har terminal i Stokke.

Videre sørover og vestover vet jeg ikke, men nordover har vi 9300 Finnsnes og 9000 Tromsø.

Utover dette er alle terminaler som er i distribusjonsnettet en "omlastningsterminal".

Sender jeg et brev herifra og til naboen, må det innom Tromsø først. Men det tar ikke lenger tid, ettersom det kommer tilbake med flyposten dagen etter uansett.

Lenke til kommentar
Posten har noen postterminaler rundt omkring i Norge. For østlandet var det tidligere :

0000-1299 Oslo

1300-1499 Oslo (?)

1500-1699 Moss (?)

1700-1899 Sarpsborg/Fredrikstad(?)

1900-2099 Oslo (?)

2100-2299 Kongsvinger

2300-2699 Hamar

2700-2799 Oslo (?)

2800-2999 Hamar

3000-3199 Drammen (?)

3200-3399 Sandefjord (?)

3400-3499 Drammen (?)

3500-3599 Gol (?)

3600-3699 Drammen (?)

3700-3999 Skien (?)

Husker ikke helt hvor de forskjellige terminalene var og ikke helt sikker på de på 3xxx, men tror jeg har fått det sånn halvveis riktig hvertfall. Det er mye mulig at noen av terminalene har blitt lagt ned siden jeg sluttet også. All A-Post skal gå direkte fra terminal til terminal i dette området (disse skal bruke ~1dag innenfor dette området), alle norgespakker skal innom oslo (disse skal bruke ~2dager innenfor dette området).

5399878[/snapback]

Mulig det du har der er "omlastingsterminaler". Men det er ikke "fullblods"-terminaler.

Moss har feks ikke egen terminal. Hele Østfold er i Sarpsborg(som snart blir lagt ned.

Hele Vestfold har terminal i Stokke.

Videre sørover og vestover vet jeg ikke, men nordover har vi 9300 Finnsnes og 9000 Tromsø.

Utover dette er alle terminaler som er i distribusjonsnettet en "omlastningsterminal".

5418070[/snapback]

Mye mulig at Moss ikke har egen terminal lenger. Det eneste jeg husker hva at 1500-1699 ble skilt fra 1700-1899-posten. Det er mye mulig at de ble sendt til samme terminal (som 2300-2599 og 2600-2699+2800-2999), det skal jeg ikke banne på. Men "omlastningsterminaler" er det de fleste store steder tror jeg.

Lenke til kommentar
Finnsnes er borte. Det går til Tromsø. Samme gjelder Alta.

Ørjan...

5418604[/snapback]

Stemmer det. Vet bare at vi sender dokumenter for brenning til "Finnsnes postterminal".

Var vel Fauske jeg tenkte på. Om jeg ikke tar heeelt feil så kommer det en bil fra Fauske til Alta.

EDIT: Fant en liste over terminalene i Norge per 2003.

Fremtidige pakketerminaler (13):

Tromsø, Fauske, Trondheim, Molde, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Stokke, Hamar, Oslo, Drammen og Sarpsborg.

Jobber du i Posten, Orjanp? Isåfall, hvor?

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar
Jeg bor ca 3km ifra psdata (Arendal). Og hvis jeg bestiller noe derfra så sender de det først til Kristiansand som er sikkert 10mil unna for så å sende det til meg. Skulle jo tro det ble billigere hvis de bare leverte det rett ned på postkontoret i byen her.

5418802[/snapback]

Nei, fordi da må de ansatte folk til å sortere på ditt lokale postkostor, noe som koster mer enn å bare kaste det på bilen som har kommet med post til postkontoret.

Lenke til kommentar
Det vil kanskje være lønnsomt fordi man må opprette en egen sorteringsavdeling i Haugesund for å ta seg av de brevene som skal internt i byen.

De hadde det, men bestemte seg for å legge den ned. Dermed mistet mange jobben.

Nå berører ikke dette bare haugesund, men områdene rundt også. Og da snakker man om en betydelig mengde folk.

Lenke til kommentar
For de som lurer på merkelige omveier:

Posten gjør det naturligvis slik fordi det er billigst.

Hvis jeg sender en pakke/brev til naboen (bor i haugesund) så går den først til stavanger, for så å bli sendt tilbake igjen til haugesund, og til slutt havne hos naboen.

Jeg har vanskelig for å se lønnsomheten i dette.

5415941[/snapback]

Du kan jo prøve å spore hvor pakkene går på internett også. Om du bare skal sende en e-post til naboen, går det neppe data kun mellom deres maskiner ...

Tror nok rutinene i Posten er litt mer gjennomtenkt enn hva dere får det til å høres.

Husk at Posten ikke drar ens ærend for å levere hver enkelt pakke. Hadde det vært slik, hadde de selvsagt tatt korteste vei mellom sender og mottaker.

Lenke til kommentar
Det vil kanskje være lønnsomt fordi man må opprette en egen sorteringsavdeling i Haugesund for å ta seg av de brevene som skal internt i byen.

De hadde det, men bestemte seg for å legge den ned. Dermed mistet mange jobben.

Nå berører ikke dette bare haugesund, men områdene rundt også. Og da snakker man om en betydelig mengde folk.

5420907[/snapback]

Hvis de la den ned så så de vel et innsparingspotensiale.

Lenke til kommentar

Ørjan...

5418604[/snapback]

Stemmer det. Vet bare at vi sender dokumenter for brenning til "Finnsnes postterminal".

Var vel Fauske jeg tenkte på. Om jeg ikke tar heeelt feil så kommer det en bil fra Fauske til Alta.

Tromsø, Fauske, Trondheim, Molde, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Stokke, Hamar, Oslo, Drammen og Sarpsborg.

5418777[/snapback]

Kan nok stemme at det er Fauske. Jobber deltid på postterminalen i Tromsø. Sorterer pakker.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Ørjan...

5418604[/snapback]

5418777[/snapback]

Kan nok stemme at det er Fauske. Jobber deltid på postterminalen i Tromsø. Sorterer pakker.

Ørjan...

5422300[/snapback]

Åja, så det er du som er ansvarlig for all feilsorteringen som kommer til oss ;) (9600/9615 Hammerfest)

Av og til så får vi fem eller flere 2'er pakker. Og en drøss til 9613. (Kunder med hente/bringe).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

27.01.06 08.37 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 8920 SØMNA

26.01.06 09.40 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 8200 FAUSKE

24.01.06 20.12 VIDERESENDT 0024 OSLO

24.01.06 15.54 INNLEVERT POSTTERMINAL 3169 STOKKE

nå tok det ikke så lang tid denne gangen da, men det jeg ikke forstår er hvorfor pakker må sendes 50 mil nordover før den sendes 50 mil sørover før pakkene kommer hit(veljord) regner med at pakken blir levert på det lokale postkontoret i løpet av dagen. men likevel er en så lang omvei mektig irriterende.

Lenke til kommentar
:D  hehe, og det beste...  jeg var nettopp ute og hentet posten, og der lå det et hentekort for pakken. så pakken er ikke registrert ankommet, men pakken er kommet... BRA gjort posten..  :thumbup:

5506572[/snapback]

det er ikke postkontoret/post i butikk som sender ut de kortene. pakken havner på butikken samme dag som budet kommer med hentelappen.

Lenke til kommentar
27.01.06  08.37  REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL  8920 SØMNA 

26.01.06  09.40  REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL  8200 FAUSKE 

24.01.06  20.12  VIDERESENDT  0024 OSLO 

24.01.06  15.54  INNLEVERT POSTTERMINAL  3169 STOKKE 

nå tok det ikke så lang tid denne gangen da, men det jeg ikke forstår er hvorfor pakker må sendes 50 mil nordover før den sendes 50 mil sørover før pakkene kommer hit(veljord) regner med at pakken blir levert på det lokale postkontoret i løpet av dagen. men likevel er en så lang omvei mektig irriterende.

5506473[/snapback]

Hva er problemet? Her har jo alt gått som planlagt. Om Posten finner det lønnsomt å sende pakken litt på kryss og tvers i landet, er vel det samme for oss som mottakere, bare den kommer fram som lovt? Det fins forøvrig raskere alternativer. Men de er dyrere. De pakkene går sikkert mer direkte.

Det er helt sant at den korteste veien mellom to punkter er den rette linje. Men det er vanligvis ikke den billigste.... Og ikke alltid den raskeste. Det er vel her det kortslutter i hodene for mange.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...