Gå til innhold

Postens merkelige omveier.

Anbefalte innlegg

Bestillte igår en pakke fra netshop. Merka på pakkesporinga at posten nå sender pakker som skal vestover innom oslo først. Dette har jeg aldri opplevd før. Før har alltid pakkene blitt sendt til kristiansand først.

Syns det er ganske merkelig siden jeg bor ca 12 mil vest for stokke. Men det er vel en grunn til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg for min del ønsker postens konkurrenter velkommen. Da blir det sikkert slutt på dårlig kundebehandling og ekstreme ventetider.

5386966[/snapback]

Ja, kanskje etter endel måneder. Det tar tid å få inn rutiner og få alt til å fungere.

Dessuten er det ikke sikkert Postens konkurrenter kommer til å dekke hele Norge uansett.

Men, vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Joda, merkelige omveier kjenner vi til. I begynnelsen av desember så kjøpte jeg en del varer på nettauksjonen netthandelen som ligger like utenfor kristiansand. Når disse skulle bli sendt til meg i vestfold, så ble de likegodt sendt til oslo først, så til postsorteringen på borgeskogen, stokke mellom tønsberg og sandefjord. Virker som alle pakker nå ha fått et ekstra stopp innom oslo som skal til nordre vestfold der jeg bor. dette tok faktisk 2 dager ekstra i forhold til tidligere når den gikk Kristiandsand - Borgeskogen, Stokke - Horten

Lenke til kommentar
Bestillte igår en pakke fra netshop. Merka på pakkesporinga at posten nå sender pakker som skal vestover innom oslo først. Dette har jeg aldri opplevd før. Før har alltid pakkene blitt sendt til kristiansand først.

5386887[/snapback]

Sitter selv og venter på en pakke fra Netshop og har også lagt merke til at pakkene tar turen innom Oslo først. Men de to siste gangene jeg har bestilt, både fra PSdata og Netshop, har pakkene blitt sendt direkte til Bergen. Min pakke ble feks innlevert 19:17 på Stokke og ble registrert omlastning Bergen idag 09:38.

Virker mer som det er sorteringen til posten som får pakkene til å ta omveier og gjør at vi må vente lenger.

rk

Lenke til kommentar
Ja, kanskje etter endel måneder. Det tar tid å få inn rutiner og få alt til å fungere.

Dessuten er det ikke sikkert Postens konkurrenter kommer til å dekke hele Norge uansett.

Men, vi får se hva som skjer.

5386988[/snapback]

Ekstremt tvilsomt, da det ikke lønner seg å sende post til utkantnorge, posten vil muligens få konkuranse i oslo, trondheim og andre store byer. Menneh, noen reell konkurent til posten tror jeg ikke vi får se, er vi riktig heldige, så går det ENDA tregere fordi posten skal tjene penger på grisgrente strøk og begynner med f.eks postutkjøring en gang i uka for å få fyllt opp bilen..! Nei, konkuranseutsetning av posten er jeg imot

Lenke til kommentar

Konkuranse? Av hvem?

Tollpost? Nor-Cargo?

De satser på bedrifter, og andre som sender store sendinger.

Prisene de opererer med er mye høyere enn Posten sine.

Ingen er så utbredt som Posten. Om noen andre skal begynne på konkuranse, må de bygge ut flere terminaler, og i tillegg ha et sted for pakkehenting. Det koster plutselig veldig mye om de skal ha det.

La heller Posten få ha monopol på det.

Ring heller Posten kundeservice (810 00 710) om dere har noe å klage på.

Lenke til kommentar

All brevpost hopper vel en tur innom Oslo uansett pga de har hovedsorteringssentralen sin der.

Veit ikke hvordan det er med pakker, men lander er kanskje delt opp så en har en sorteringsterminal pr landsdel?

sikkert billigere å hive pakken i samme lastebilen, sortere i Oslo og så sende med felles lastebil dagen etter vs kjøre en pakke i en postbil osv.

Alt som innebærer timelønn til ansatte koster mye i Norge så alt som går i store kvanta, halv- eller helautomatisk er å foretrekke.

fornøyd med posten jeg.

Lenke til kommentar

Huff da... mister du en dag... pakkene til meg må innom oslo og trondheim før de havner her :p det tar som regle 3 til 4 dager ved litt større pakker med oppkrav og 1 til 2 dager med brev

P.S

Du skal være glad for at du slipper å kjøre å hente alt selv...

Du gjør din jobb så lar du posten gjøre sin ;)

:thumbup:

Pakka kommer da....

Viss det hadde vært ett livsviktig organ hadde det vært noe annet

Men når det er datadeler så greier du å vente....

:thumbup:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Jeg for min del ønsker postens konkurrenter velkommen. Da blir det sikkert slutt på dårlig kundebehandling og ekstreme ventetider.

5386966[/snapback]

Lurer på når folk skal slutte å si dette...

Postens monopol på pakkepost har opphørt for lenge siden, du kan bruke andre levrandører på pakker.

Om nettbutikkene velger å gi deg muligheten til å benytte en annen transportør er opp til de

Lenke til kommentar

For de som lurer på merkelige omveier:

Posten gjør det naturligvis slik fordi det er billigst. I noen tilfeller fører det naturligvis til en dag eller to lengre i framsendingstid. Men vi betaler altså lavere porto for de pakkene som blir sendt på billigste måte. Det fins ekspressalternativer som kommer fram samme dag eller før 0700 morgenen etter, men de betaler vi mer for. De går garantert raskeste vei (men kanskje ikke den veien noen her selv ville kjørt...)..

Konklusjon til de som vil at Posten skal sende pakken en annen vei og/eller få raskere levering: Velg et dyrere alternativ.

Personlig driter jeg i om mine pakker blir kjørt landet rundt. Jeg betaler for en leveringsdato. Om jeg må ha pakken raskere, betaler jeg mer. Fortsatt bryr jeg meg ikke om Posten bruker bil eller fly, eller om de tar en tur innom Oslo med pakken min, så lenge den kommer når de har lovt den skal komme. Og det gjør den jo vanligvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg foreslår at neste gang du bestiller en pakke på NetShop, så drar du ned på utleverings lagret deres i groruddalen. Så slipper du at pakken går innom Oslo først. Det er jo bare å bruke fly hvis du bor langt unna, vi er heldige vi som bor i Norge, de fleste flyselskapene bruker ca 50 min nedtil Gardermoen.

Så tar du taxi ned til Grorud i fra Gardermoen, det tar ca 30 min, så bruker du samme reisemåte for og komme deg hjem igjen. Vips.. så har ikke pakken vært innom Oslo, og du får den samme dag som du bestilte den! :w00t:

Nei, spar meg for sånne sutre tråder i fra trådstarter, om fælt det er for deg at pakken din måtte innom Oslo en tur. Skal du først gidde å sette deg ned og poste noe her inne, kan det være noe som er konstuktivt for andre brukere, og ikke en tråd som skal "skaffe" deg sårt tiltrengt sympati, for ditt store problem! :realmad:

Edit: Typo

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at neste gang du bestiller en pakke på NetShop, så drar du ned på utleverings lagret deres i groruddalen. Så slipper du at pakken går innom Oslo først. Det er jo bare å bruke fly hvis du bor langt unna, vi er heldige vi som bor i Norge, de fleste flyselskapene bruker ca 50 min nedtil Gardermoen.

Så tar du taxi ned til Grorud i fra Gardermoen, det tar ca 30 min, så bruker du samme reisemåte for og komme deg hjem igjen. Vips.. så har ikke pakken vært innom Oslo, og du får den samme dag som du bestilte den!  :w00t:

Nei, spar meg for sånne sutre tråder i fra trådstarter, om fælt det er for deg at pakken din måtte innom Oslo en tur. Skal du først gidde å sette deg ned og poste noe her inne, kan det være noe som er konstuktivt for andre brukere, og ikke en tråd som skal "skaffe" deg sårt tiltrengt sympati, for ditt store problem!  :realmad:

Edit: Typo

5397817[/snapback]

Jaha ja ... Så du mener personlig at din post var konstruktiv?

Posten kan forbedre seg på utrolig mange måter, denne tråden tar opp et av dem.

Lenke til kommentar

Uavhengige postfirmaer tror jeg neppe blir noen "holy grail". De vil bare ta sinnssyke priser for tjenestene sine, og sikkert enda dyrere for å levere til utkantstrøk. Tror Posten er ganske trygg jeg. Det er et så etablert varemerke at folk kommer neppe til å gidde å dra noen andre steder enn postkontoret for å sende pakker.

Lenke til kommentar
Konkuranse? Av hvem?

Tollpost? Nor-Cargo?

De satser på bedrifter, og andre som sender store sendinger.

Prisene de opererer med er mye høyere enn Posten sine.

Ingen er så utbredt som Posten. Om noen andre skal begynne på konkuranse, må de bygge ut flere terminaler, og i tillegg ha et sted for pakkehenting. Det koster plutselig veldig mye om de skal ha det.

5396420[/snapback]

Nor-Cargo kommer ikke til å konkurere med Posten, siden de er 100% eid av Posten.

Tollpost, muligens om ikke Posten Sverige som eier 50% har en eller annen samarbeidsavtale om å ikke utkonkurere kjerne områdene med Posten Norge.

Uannsett vil en bare kunne glemme at en ny konkurent til posten i de usentrale strøkene i Norge. Sannsynligvis vil det bety høyere priser og kanskje dårligere service, iallefall for distriksnorge, siden Posten ikke kan la de sentrale strøkene subsidere distriksnorge.

Lenke til kommentar

Posten har noen postterminaler rundt omkring i Norge. For østlandet var det tidligere :

0000-1299 Oslo

1300-1499 Oslo (?)

1500-1699 Moss (?)

1700-1899 Sarpsborg/Fredrikstad(?)

1900-2099 Oslo (?)

2100-2299 Kongsvinger

2300-2699 Hamar

2700-2799 Oslo (?)

2800-2999 Hamar

3000-3199 Drammen (?)

3200-3399 Sandefjord (?)

3400-3499 Drammen (?)

3500-3599 Gol (?)

3600-3699 Drammen (?)

3700-3999 Skien (?)

Husker ikke helt hvor de forskjellige terminalene var og ikke helt sikker på de på 3xxx, men tror jeg har fått det sånn halvveis riktig hvertfall. Det er mye mulig at noen av terminalene har blitt lagt ned siden jeg sluttet også. All A-Post skal gå direkte fra terminal til terminal i dette området (disse skal bruke ~1dag innenfor dette området), alle norgespakker skal innom oslo (disse skal bruke ~2dager innenfor dette området).

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...