Arh Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Skal redigere DV-video over på DVD plate. Bruker Pinnacle Studio Plus. Når jeg skal redigere, må jeg velge mellom format AVI eller MPEG. Hva er forskjellen mellom disse formatene? Er det forskjell i ren bildekvalitet? Hvilket format fungerer best på ulike eldre DVD-modeller? Mvh Arh Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Bare MPEG-2 vil fungere på eldre spillere og da bare MPEG-2 som holder seg innenfor DVD standarden som definerer en veldig begrenset del av MPEG-2. AVI filer er et filformat som kan inneholde mange forskjellige typer mediastrømmer, komprimerte eller ikke. Du er avhengig av at du har installert rett programmvare der fila skal spilles av. Så AVI definerer ikke komprimering eller format på mediestrømmen., det er bare en struktur til å holde mediestrømmen på en standard måte. Når folk snakker om AVI så er det ofte de mener DivX. Lenke til kommentar
chma Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Om det er ved eksport du må velge... AVI er ikke dvd.... Det finnes en del dvdspillere som kan spille av DivX, men personlig syns jeg man skal brenne en dvd om man vil være sikret å få spillt den av på flest mulig spillere. Skal filmen spilles av på dvd spillere, brenn som dvd, selv ikke det er nok i mange tilfeller nettopp pga. at noen eldre dvdspillere ikke liker alle platene...dvd-r / dvr+r osv.. eller om vi misforstod deg nå og at du kan velge mellom avi og mpeg som filformat når du importerer/digitaliserer? Softwaren jeg bruker kan jeg velge å få det rett inn i både avi, divx, mpeg osv for å korte ned eksporten og man vet at den skal kun legges på nett/brennes på dvd osv. 1 Lenke til kommentar
Arh Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Hvilken software bruker du? Når jeg brenner DVD rett fra Pinnacle, lages det VOB-filer....er dette et format som spilles av på de fleste DVD-spillere? Prøver å lage DVD plate også fra Nero, men dette programmet krever filformat .ifo, .vob eller .bup. Når Pinnacle laster ned materiale fra DV`en, legges det på pc`en som .scn, et format som ikke kan benyttes av Nero....? Noen som vet hvordan Nero kan benyttes, evt. er .vob formatet produsert av Pinnacle et "godt" produkt? Mvh Arh Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Nårt du skal redigere bør du utvilsomt bruke DV-AVI for å beholde originalkvaliteten så lenge som mulig. Men når du er ferdig med å redigere og skal lage DVD, må sluttresultatet nødvendigvis konverteres til MPEG-2 hvis du skal kunne lage en standard DVD-plate. Men det ordner formodentlig Pinnacle Studio Plus automatisk når du ber den brenne DVD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå