Gå til innhold

ASUS A6Ja diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, du kan ikke bruke en SATA disk i A6Ja, men SATA HDDer i dag har ingen fordeler mot PATA, da ingen av diskene går over 80-90 MB/s, så 100/133MB/s grensen for PATA er mer enn nok.

5669276[/snapback]

 

Det var ikke pga. ytelse jeg lurte på det. Men hovedsakelig med tanke på framtidige oppgraderinger. IDE/ATA disker kommer vel sikkert til og bli faset ut mer og mer etterhvert til fordel for SATA, og da er det kjipt om en vil oppgradere disken om, ja, la oss si 2 år.

Lenke til kommentar
Ja, det er vel mulig, men det er også bare spekulasjon ;) Jeg tror egentlig at SATA og PATA blir faset ut i noen år og vi får flash baserte harddiskene istedet.

5669311[/snapback]

 

tviler sterkt på at det skjer så raskt. og hvertfall ikke i så store størrelser som 100GB eller mer.

 

Hvor har dere funnet disse opplysningene?

 

Et par spørsmål til: Hvor mange rpm er harddisken på?

 

Hva slags minne brukker grafikkontrolleren? Leste på hardware.no at X1600 kunne bruke DDR, DDR2 og GDDR3

5671383[/snapback]

 

står hvertfall en del specs på asus.com og i reviews..

 

hd er 4200rpm... litt treg. grafikk kortet bruker GDDR3..

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg også skaffet meg denne maskinen, og er så langt meget fornøyd. Installerte enda en brikke ram, så maskinen har nå totalt 1024mb ram.

 

Har ikke fått testet så grundig enda, blir nok mer til uka, så dette blir foreløpig noe overfladisk. Utseende- og kvalitetsmessig er jeg meget fornøyd. Maskinen har på en del nettsteder blitt beskrevet om noe stygg, og her må jeg si meg totalt uenig. Selv syns jeg den er både stilren og lekker og se på, og robust til de grader. Absolutt ingen nedtur her. Oppstartstid og generell bruk er tilfredsstillende så langt, så skal jeg få tatt noen benchmarks etter hvert. Har ikke vært entusiastisk nok til å gjøre en clean OS-installasjon enda, men har nøyd meg med å unistalle en del pre-installerte programmer jeg med sikkerhet vet jeg ikke kommer til å få mye nytte av.

 

Så et par spørsmål: Er det noe poeng i å bytte ut harddisken med noe kjappere? Tenker da primært på en 7200 rpm disk hvis et bytte blir aktuelt, men om dette vil by på nok ekstra ytelse til at et bytte er hensiktmessig vet jeg rett og slett ikke. Varmeutviklingen vil jo også stige, noe som igjen kanskje vil resultere i mere viftestøy? En slik disk lager jo også naturligvis mer støy alene i og med at den spinner raskere, men det har kanskje ikke så mye å si? Hva slags disk snakker vi i såfall om (2.5"?), og hva vil være en god erstatter?

 

Ellers oppfordrer jeg alle som nå har fått lekt seg litt med sin maskin til å komme med tips og triks for å få det optimale ut av maskinene våre!

Lenke til kommentar
Ja, da har jeg også skaffet meg denne maskinen, og er så langt meget fornøyd. Installerte enda en brikke ram, så maskinen har nå totalt 1024mb ram.

 

Har ikke fått testet så grundig enda, blir nok mer til uka, så dette blir foreløpig noe overfladisk. Utseende- og kvalitetsmessig er jeg meget fornøyd. Maskinen har på en del nettsteder blitt beskrevet om noe stygg, og her må jeg si meg totalt uenig. Selv syns jeg den er både stilren og lekker og se på, og robust til de grader. Absolutt ingen nedtur her. Oppstartstid og generell bruk er tilfredsstillende så langt, så skal jeg få tatt noen benchmarks etter hvert. Har ikke vært entusiastisk nok til å gjøre en clean OS-installasjon enda, men har nøyd meg med å unistalle en del pre-installerte programmer jeg med sikkerhet vet jeg ikke kommer til å få mye nytte av.

 

Så et par spørsmål: Er det noe poeng i å bytte ut harddisken med noe kjappere? Tenker da primært på en 7200 rpm disk hvis et bytte blir aktuelt, men om dette vil by på nok ekstra ytelse til at et bytte er hensiktmessig vet jeg rett og slett ikke. Varmeutviklingen vil jo også stige, noe som igjen kanskje vil resultere i mere viftestøy? En slik disk lager jo også naturligvis mer støy alene i og med at den spinner raskere, men det har kanskje ikke så mye å si? Hva slags disk snakker vi i såfall om (2.5"?), og hva vil være en god erstatter?

 

Ellers oppfordrer jeg alle som nå har fått lekt seg litt med sin maskin til å komme med tips og triks for å få det optimale ut av maskinene våre!

5671507[/snapback]

 

 

man skal visstnok få opptil 50% bedre ytelse ved å gå fra 4200rpm til 5400rpm, selv om det virker litt rart når man bare øker hastigheten med 25% eller noe...

 

 

og ang ytelse, du kan prøve å legge inn nyeste omegadrivers fra omegadrivers.net.. det er for skjermkortet.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Så et par spørsmål: Er det noe poeng i å bytte ut harddisken med noe kjappere? Tenker da primært på en 7200 rpm disk hvis et bytte blir aktuelt, men om dette vil by på nok ekstra ytelse til at et bytte er hensiktmessig vet jeg rett og slett ikke. Varmeutviklingen vil jo også stige, noe som igjen kanskje vil resultere i mere viftestøy? En slik disk lager jo også naturligvis mer støy alene i og med at den spinner raskere, men det har kanskje ikke så mye å si? Hva slags disk snakker vi i såfall om (2.5"?), og hva vil være en god erstatter?

5671507[/snapback]

Jeg puttet en gammel 60gig 7200rpm disk inni min, maskinen blir endel varmere, max tempratur jeg har fått på disken er 63 grader.

Lenke til kommentar

jeg har tenkt å kjøpe denne pcen fra www.amention.no . I tillegg skal jeg kjøpe 512 eller 1024 mb ram ekstra. Hva synes dere, 512 eller 1024? Hvilken rambrikke skal jeg velge, det var så mye å velge mellom der og jeg skjønner ike forskjellen på de ddr2 rammene?

Lenke til kommentar
hvilken av disse bør jeg kjøpe? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=r:...:675431;c:36343

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=r:...:788045;c:36343

 

btw. Er det noe negativt med å "blande" minnebrikker (1024 brikk og 512 brikke i maskina samtidig) ?

5676417[/snapback]

 

Det spiller vel ingen rolle hvilken av de to minnebrikkene du kjøper. Samme spec, omtrent samme pris. Velg utifra hvilket merke du foretrekker eller den med best garanti, dvs. Kingston som har livstidsgaranti. Vet ikke hvilken garanti Corsair har, men det er jo også et merke som er kjent for gode minnebrikker.

 

Det er ikke noe problem og blande størrelser på minnebrikker sammen.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Har brukt A6Ja i litt over 3 uker nå.. Har opplevd at den eksterne harddisken har forsvunnet ifra "min datamaskin". :( (bruker firewire) Den ser ut til å fungere med usb'n, men er tregere da. (Ikke usb 1.1 treg, men i forhold til firewire..) Noen som har peil på hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...