Gå til innhold

ASUS A6Ja diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Angående å ha batteri i PCen når man bruker ekstern strøm over lengre tid:

Jeg gjorde en del undersøkelser om dette for min Dell Inspiron 9300, og snakket blant annet med en tekniker hos Dell. Jeg har kommet frem til at det er omtrent likegyldig om du lader opp og så lader ut, eller om du lar ledningen stå i hele tiden. Batteriene skal tåle begge deler bra. Men det beste er, ved lengre tids stasjonær bruk, å ta ut batteriet og kjøre bare på ekstern strøm. Dette hovedsakelig fordi batteriet slites MYE fortere ut dersom det er varmt, altså når det står i maskinen, sammenliknet med når det ligger i et kaldt skap e.l.

 

Hvis du tenker å gjøre som meg og ta ut batteriet, må du huske på å IKKE lade batteriet helt ut før du tar det ut!! Den optimale oppladningsgraden ved lagring er ca. 40%.

 

Når det gjelder hvor lenge en bærbar skal vare, har man jo iallfall 2 (eller er det 5?) års garanti jfr. Forbrukerkjøpsloven. Men når man kjøper kvalitetsmerker som Asus / Acer / Dell etc, bør man vel ikke ha så mye å bekymre seg for så lenge man behandler dem varsomt.

5925517[/snapback]

 

litium-batteriet som står i denne, så vel som de fleste nyere mobiler og sånt, har vel den egenskapen at de ikke skal svekkes av sånn såkalt "spot-lading" (eller het det noe helt annet? :p). man skal ikke trenge å lade helt ut og helt opp, det skal ikke ha innvirkning på levetiden. såvidt jeg har skjønt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men går det an å bruke en helt vanlig DVI - DVI kabel ? eller må jeg ha en Dual link eller hva? er ikke helt sikker på forskjellen mellom dual link og single link dvi.

5929763[/snapback]

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener.

Du trenger bare en vanlig dvi kabel.

Lenke til kommentar
Angående å ha batteri i PCen når man bruker ekstern strøm over lengre tid:

Jeg gjorde en del undersøkelser om dette for min Dell Inspiron 9300, og snakket blant annet med en tekniker hos Dell. Jeg har kommet frem til at det er omtrent likegyldig om du lader opp og så lader ut, eller om du lar ledningen stå i hele tiden. Batteriene skal tåle begge deler bra. Men det beste er, ved lengre tids stasjonær bruk, å ta ut batteriet og kjøre bare på ekstern strøm. Dette hovedsakelig fordi batteriet slites MYE fortere ut dersom det er varmt, altså når det står i maskinen, sammenliknet med når det ligger i et kaldt skap e.l.

 

Hvis du tenker å gjøre som meg og ta ut batteriet, må du huske på å IKKE lade batteriet helt ut før du tar det ut!! Den optimale oppladningsgraden ved lagring er ca. 40%.

 

Når det gjelder hvor lenge en bærbar skal vare, har man jo iallfall 2 (eller er det 5?) års garanti jfr. Forbrukerkjøpsloven. Men når man kjøper kvalitetsmerker som Asus / Acer / Dell etc, bør man vel ikke ha så mye å bekymre seg for så lenge man behandler dem varsomt.

5925517[/snapback]

 

litium-batteriet som står i denne, så vel som de fleste nyere mobiler og sånt, har vel den egenskapen at de ikke skal svekkes av sånn såkalt "spot-lading" (eller het det noe helt annet? :p). man skal ikke trenge å lade helt ut og helt opp, det skal ikke ha innvirkning på levetiden. såvidt jeg har skjønt...

5931357[/snapback]

Det stemmer med den oppfatningen jeg har, ja. :) (Men det blir jo noe annet enn det jeg snakket om i innlegget mitt.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+78912364

Hvordan gjør dere det når dere skal ha med Asusen på reise? Dvs. 2 kofferter pluss maskina.. pakker dere den i kofferten, har bæreveska over nakken eller har dere egen ryggsekk til bærbar? tenker litt på drit om det begynner å regne osv.. sekker er vel ikke vanntette...

Lenke til kommentar
Angående å ha batteri i PCen når man bruker ekstern strøm over lengre tid:

Jeg gjorde en del undersøkelser om dette for min Dell Inspiron 9300, og snakket blant annet med en tekniker hos Dell. Jeg har kommet frem til at det er omtrent likegyldig om du lader opp og så lader ut, eller om du lar ledningen stå i hele tiden. Batteriene skal tåle begge deler bra. Men det beste er, ved lengre tids stasjonær bruk, å ta ut batteriet og kjøre bare på ekstern strøm. Dette hovedsakelig fordi batteriet slites MYE fortere ut dersom det er varmt, altså når det står i maskinen, sammenliknet med når det ligger i et kaldt skap e.l.

 

Hvis du tenker å gjøre som meg og ta ut batteriet, må du huske på å IKKE lade batteriet helt ut før du tar det ut!! Den optimale oppladningsgraden ved lagring er ca. 40%.

 

Når det gjelder hvor lenge en bærbar skal vare, har man jo iallfall 2 (eller er det 5?) års garanti jfr. Forbrukerkjøpsloven. Men når man kjøper kvalitetsmerker som Asus / Acer / Dell etc, bør man vel ikke ha så mye å bekymre seg for så lenge man behandler dem varsomt.

5925517[/snapback]

 

litium-batteriet som står i denne, så vel som de fleste nyere mobiler og sånt, har vel den egenskapen at de ikke skal svekkes av sånn såkalt "spot-lading" (eller het det noe helt annet? :p). man skal ikke trenge å lade helt ut og helt opp, det skal ikke ha innvirkning på levetiden. såvidt jeg har skjønt...

5931357[/snapback]

Det stemmer med den oppfatningen jeg har, ja. :) (Men det blir jo noe annet enn det jeg snakket om i innlegget mitt.)

5934330[/snapback]

 

gikk litt fort i svingene. skulle vel egentlig sitere bleikens innleg over ditt :)

Lenke til kommentar
kjøpte denna pcen får en uke siden har satt inn 1 gib ram ekstra så den har 1.5 gib ram. kjørte 3dmark03 og fikk 3283 poeng syns det ser lite ut :cry:  :( . har omega driver.

kan noen si meg hva som er galt? kjønner ingenting.

 

dere kan gjerne poste hva dere fikk.

5935579[/snapback]

 

Det er ikke uvanlig at skjermortet settes automatisk til mye lavere klokk ved batteridrift. Kan det være tilfelle i ditt tilfelle? (se evnt i instillingene).

Lenke til kommentar
Hvordan gjør dere det når dere skal ha med Asusen på reise? Dvs. 2 kofferter pluss maskina.. pakker dere den i kofferten, har bæreveska over nakken eller har dere egen ryggsekk til bærbar? tenker litt på drit om det begynner å regne osv.. sekker er vel ikke vanntette...

5936295[/snapback]

 

En typisk situasjon for meg er at jeg har den bærbare i en ryggsekk når jeg sykler. Jeg trer en plastpose over den, da jeg ikke stoler på at sekken holder vannet ute, i tilfelle regn.

Lenke til kommentar
og en ting til jeg får ikke kjørt 3dmark05. det kommer bare error vet dere åssen man fikser, har lyst til og se hva den får i 3dmark 05 når den får så lite å 3dmark03.

5936760[/snapback]

 

Har et annet skjermkort da, men jeg tror ikke det er alle skjermkort som kan bruke 3dmark05

 

|mEg|

Lenke til kommentar
Hvordan gjør dere det når dere skal ha med Asusen på reise? Dvs. 2 kofferter pluss maskina.. pakker dere den i kofferten, har bæreveska over nakken eller har dere egen ryggsekk til bærbar? tenker litt på drit om det begynner å regne osv.. sekker er vel ikke vanntette...

5936295[/snapback]

 

null problem... bare sekken er lukket tar ikke laptoppen noe skade av "bitte litt" fuktighet. Mine laptopper er med både i pent og stygt vær, om det snør eller regner spiller ingen rolle. Nå skal sant sies at sekken min har innsydd en egen laptop lomme, selv om den ikke er vanntett så gjør den ivhertfall vanskeligere å skade laptoppen ang støt og fall osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+78912364
null problem... bare sekken er lukket tar ikke laptoppen noe skade av "bitte litt" fuktighet.

Ohhoo..

 

Hehe, veit ikke om jeg hadde tatt sjansen med en laptop til 14k.. Tviler sterkt på at fukt dekkes av forsikringen. Jeg kommer nok til å gjøre som ols, tre en bærepose over og sykle med forsiktighet.. Bra tips btw! Selv om det til tider sikkert kan bli et irritasjonsmoment det og.. tungvint..

 

Arg, mye bedre med stasjonære.. :tease:

Lenke til kommentar
null problem... bare sekken er lukket tar ikke laptoppen noe skade av "bitte litt" fuktighet.

Ohhoo..

 

Hehe, veit ikke om jeg hadde tatt sjansen med en laptop til 14k.. Tviler sterkt på at fukt dekkes av forsikringen. Jeg kommer nok til å gjøre som ols, tre en bærepose over og sykle med forsiktighet.. Bra tips btw! Selv om det til tider sikkert kan bli et irritasjonsmoment det og.. tungvint..

 

Arg, mye bedre med stasjonære.. :tease:

5937944[/snapback]

Joda, det er mye bedre å ta med seg sin stasjonære PC på ryggen ja :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+78912364

Må bare spørre:

 

Tidligere i tråden ble det sagt at det er mulig å ta ut batteriet og kun ha strøm tilkobla. Greit for å spare på batterikvaliteten om man veit at maskina skal stå noen dager.. Med mine elendige bærbar-kunnskaper lurer jeg på: Er det mulig å sette i batteriet igjen mens maskina er påslått eller må den være av?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+78912364
jeg får fortseatt ikke bedre score på 3dmark03 bare 3285 poeng :( .

kan dere si hva dere får i:

3dmark03

3dmark05

 

Quote side 4 på denne tråden:

 

*********

 

Kjørte 3DMark 05 Free Edition (default settings only), fikk 3DMark Score 3399 CPU Score: 3279.

 

Så så jeg at den sto på Office/Quiet rolleyes.gif

 

Kjørte den opp med Super Performance, fikk 3DMark Score 3567 CPU Score: 5099. CPU verdien ble jo nesten doblet, mens 3d'en såvidt gikk opp..

 

*********

 

Mulig det er det som er problemet.. :)

Lenke til kommentar
Må bare spørre:

 

Tidligere i tråden ble det sagt at det er mulig å ta ut batteriet og kun ha strøm tilkobla. Greit for å spare på batterikvaliteten om man veit at maskina skal stå noen dager.. Med mine elendige bærbar-kunnskaper lurer jeg på: Er det mulig å sette i batteriet igjen mens maskina er påslått eller må den være av?

5938203[/snapback]

 

 

Jeg mener at det er vanlig at det går an på nyere maskiner. Men jeg ville personlig ikke gjort det uten å se om det er bekreftet i bruksanvinsingen. Det er sef en høyst uvanlig fremgangsmåte (å se i bruksanvinsingen, mener jeg).

Det motsatte, å nappe ut nettledningen, er garantert helt trygt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...