Gå til innhold

Risiko ved å velge Linux? (Del 1)

Anbefalte innlegg

hadde også vært hyggelig om du kunne definert litt mer nøyaktig hva programmer du pakker under "mediabehandlingsprogrammer".

Videoredigering, Videomanipulering(effekter), musikkopptagning og behandlingsvare, Fotobehandling og manipulering. Jeg er klar over noen programmer som kan gi noen av funksjonene jeg søker innenfor disse sjangerene men jeg har igjen å se programpakker med grafisk grensesnitt som kan måles opp mot programvare fått på Windows og Mac-platformen.

og grunnen til at slik programvare ikke har dukket opp før er vel helst at linux så langt har vært fokusert på server og kontorprogramvare (tekstbehandling, regneark, presentasjon, epost og annet). etter hvert som linux blir mer allmen så dukker også mer "sepsialist" programvare opp.

de programmer som en har på windows og mac har gjerne eksistert noen år. så en bør ikke forvente imponerende pakker over natta. men jeg finner det likevel imponerende hvor fort det dukker opp forskjellige løsninger fra open source miljøet.

de lærde strides på dett området må jeg si. det kommer helt an på hva en skal gjøre. er utrolig mange der ute som bruker photoshop når mye enklere programmer hadde gjort samme nytten. får meg til å tenke på dell reklamen hvor en kar sitter å legger kabal, kamera zoomer ut og en ser at tårnet er enormt, med viftekontrollere og annet lanparty juggel.

Men å tenke slik hindrer i min oppfattning utvikling, når en ser restriksjoner innefor et program tidlig, hemmer det evnen til å utvikle både kunnskap og ferdigheter innenfor området. Med større muligheter og flere spekter med en programvare som for eksempel Photoshop har en mulighet til å bruke den som det intensjonen var, f.eks bildebehandling, og gå videre til rendering og rå bildemanipulering etterhvert. Jeg liker ting på ett sted, eller en programvare i dette tilfellet :)

så er spørsmålet om brukern faktisk ønsker å lære noe. med mindre en har bilderedigering som hobby eller noe så er photoshop til de grader overkill. helvet heller, om jeg skal beskjære eller krympe ett bilde er selv gimp som å skyte spurv med kanon.

jeg er mer i filosofien til de gamle unix gutta. lag mange små verktøy som gjør en jobb men som kan buntes sammen får å gjøre større projekter.

spørsmålet er, hvordan kombinere dette med gui? kansje ved å fjerne tankegangen "ett vindu, ett program". altså at flere "programmer" kan manipulere innholdet i ett vindu. så for å gjøre bilderedigering så åpnes bildet i ett vindu, også fyrer en opp flere mindre verktøyskasser rundt som en så bruker til å manipulere innholdet i vinduet.

krever en helvetes til grunnramme kansje...

beklager, glemte å definere at så lenge en open source driver har kommet så forsvinner den aldri. veldig synd at ati og nvidia ikke kan gi ut nok info til at linux-miljøet selv kan ta seg av driverne...

Ja Open Source er veldig greit når det kommer til driverene, det er de større selskapenes ignorering av oppdatering og tilpassning til Linux som gjør det vanskelig for førstegangs installatører og mindre erfarne brukere :)

5397866[/snapback]

vel førstegangs installatør og mindre erfarne brukere er slike folk som har en lei tedens til å ringe meg bare fordi skrivern har gått tom for papir (om jeg kan sette det litt på spissen). selv windows skremmer vannet av slike folk, desverre.

eneste som kan hjelpe der er at linux dukker opp i ferdigpchyllene til expert og elkjøp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er mer i filosofien til de gamle unix gutta. lag mange små verktøy som gjør en jobb men som kan buntes sammen får å gjøre større projekter.

spørsmålet er, hvordan kombinere dette med gui? kansje ved å fjerne tankegangen "ett vindu, ett program".

Hva med at alle disse separerte programvarene går sammen til en utviklingsgruppe for å lage nettop en programvare som har forskjellige kanoner.

Fordi at noen ikke har mange bruksområder eller vilje til å lære, så blir det veldig lite brukervennlig for folk som vil ha et program for et virkeområde, som f.eks Bildebehandling som vi nå snakker om.

vel førstegangs installatør og mindre erfarne brukere er slike folk som har en lei tedens til å ringe meg bare fordi skrivern har gått tom for papir (om jeg kan sette det litt på spissen). selv windows skremmer vannet av slike folk, desverre.

Ja nå tror jeg du beveger deg veldig på kanten, selv om folk er ganske erfarne med Windows så kan de støte på problemer i linux de ikke har peiling om hvordan de fikser. Programering av shells, modifisering av configfiler osv er totalt ukjente ting for windowsbrukere.

Lenke til kommentar

spørsmålet er, hvordan kombinere dette med gui? kansje ved å fjerne tankegangen "ett vindu, ett program".

Hva med at alle disse separerte programvarene går sammen til en utviklingsgruppe for å lage nettop en programvare som har forskjellige kanoner.

Fordi at noen ikke har mange bruksområder eller vilje til å lære, så blir det veldig lite brukervennlig for folk som vil ha et program for et virkeområde, som f.eks Bildebehandling som vi nå snakker om.

tror ikke det er så mye snakk om vilje til å lære som tid til å lære.

jeg hadde ikke hatt noe problem med photoshop om dem tilbydde en basisramme som enten var gratis eller veldig billig, og som du senere kunne bygge videre å ved å installere ekstrapakker for de jobber en trengte. dermed slipper en å sitter der med ett program som koster 10000 bare fordi en ønsker å ordne øynene til ungene på feriebildene.

men dette begynner å ligne litt på å diskutere musikk med en audiofil som bruker 500000 på ett hjemmeanlegg og innsisterer på at ikke noe annet duger den PCM eller kansje god gammel LP. til nøds kan kansje FLAC gå an, men da kun på høyeste kvalitetsinnstilling.

spørsmålet blir rett og slett, hvem skal sette forbruksstandarden? dem topp 10% som virkelig bryr seg, eller dem 90% andre som fint klarer seg med noe "dårligere" (ett veldig relativt begrep egentlig. dårligere den hva? eller for den del, bedre den hva?).

det finnes ett uttrykk, "godt nok for mitt bruk".

problemet er at det sjeldent skilles mellom hva de topp 10% vil ha og hva resten vil ha. helvet heller, jeg sitter her å leser om CES og sitter å rister på hodet av å lese om 103 tommers plasmaskjermer med såkalt HD oppløsning. skulle tro vettet hadde forlatt oss en gang for alle...

Ja nå tror jeg du beveger deg veldig på kanten, selv om folk er ganske erfarne med Windows så kan de støte på problemer i linux de ikke har peiling om hvordan de fikser. Programering av shells, modifisering av configfiler osv er totalt ukjente ting for windowsbrukere.

5398180[/snapback]

sant nok, det er oftest de halverfarne windowsbrukerne som har størst problem med overgangen. de som vet hvordan de løser vanlige problem i windows, men som ikke vet hvordan systemene fungere på ett generellt grunnlag. dem har lært seg at nettverk, det er under menyvalg x, arkfane y, knapp z. dem har ikke satt seg inn i hvorfor problemet oppstår eller noe av fagliteraturen på området. de ville vært like forvirret om de satte seg foran en mac eller beos for den del.

kansje jeg plukker opp linux kjappere fordi jeg kom borti pc på den tiden hvor dos fortsatt var en vanlig løsning. jeg kan rett og slett å tenke kommandolinje og kunsten å lese en config fil ;)

nåja, det går jo historier om folk som har vansker med å programere videospillern for opptak. er vel kansje ikke uten grunn at tivo tok såpass av. trykk på knappen for programoversikten, finn kanalen og programmet du ønsker å ta opp. marker programmet for opptak. ikke noe klussing med start og slutt-tid osv.

nei dette begynner å bli langt ute på sidelinjen for tema.

for å vippe ting tilbake på tema. det er ett fett om en velger linux eller windows så lenge det du ønsker å få gjort blir gjort. men om begge deler kan gjøre det, og det ene har for tiden bedre sikkerhetshistorie, lavere kostnad ved anskaffelse, og sansynligvis bedre supportmuligheter (siden alle har tilgang på kildekoden så kan ett firma ta over når ett annet slutter), hva da?

Lenke til kommentar
for å vippe ting tilbake på tema. det er ett fett om en velger linux eller windows så lenge det du ønsker å få gjort blir gjort. men om begge deler kan gjøre det, og det ene har for tiden bedre sikkerhetshistorie, lavere kostnad ved anskaffelse, og sansynligvis bedre supportmuligheter (siden alle har tilgang på kildekoden så kan ett firma ta over når ett annet slutter), hva da?

Da spørs det om en mener at en vil ta seg tid til å lære seg selv et nytt operativsystem, i dine egne ord:

tror ikke det er så mye snakk om vilje til å lære som tid til å lære.

men tid=penger og da kommer det selvsagt ann på om en vil bruke penger på noe som "alle" kan, eller å bruke masse tid og ressurser på å sette seg inn i ett nytt system.

Jeg startet også i DOS-dagene, og er godt kjent med kommandolinjer, bruker faktisk DOS-programmer på jobb, hehe. Men neste generasjon har ikke hatt denne erfaringen og det å ta hensyn for fremtiden er vel det utvikling handler om er det ikke ? :)

jeg hadde ikke hatt noe problem med photoshop om dem tilbydde en basisramme som enten var gratis eller veldig billig, og som du senere kunne bygge videre å ved å installere ekstrapakker for de jobber en trengte.

Men du sier jo til meg at disse premissene allerede finnes i Linux, så hva er problemet med en satsing på et komplett program der alle disse funksjonene komme isammen? Brukere vet jo heller ikke alltid hva de leter etter, og det å finne nye funksjoner en selv ikke visste om er jo spennende synes nå jeg, så hvorfor lete etter apt-get pakkenavn når en kan får en aldri så liten kinderoveraskelse på skjermen :D

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

er ikke uten grunn at de to store skrivebordsløsningene på linux ligner kraftig på windows og mac. folk skal finne fram der for vanlige oppgaver selv om dem ikke er vant til systemet.

men så er spørsmålet hva en klassifiserer som vanlige oppgaver. jeg må si jeg ikke putter ting som innstallasjon av maskinvare og endring av nettverksinstillinger under det begrepet.

er nok av folk der ute som får hetta bare dem skal legge inn ny programvare...

Men du sier jo til meg at disse premissene allerede finnes i Linux, så hva er problemet med en satsing på et komplett program der alle disse funksjonene komme isammen?

enten så har du sakset bort sammenhengen eller så har jeg helt mistet tråden. hvilke premisser?

mener du at de tilgjengelige verktøy i en gjennomsnitts linux-distro allerede dekker basisfunksjonalitet og derfor bør det satses på utvikling av kraftigere pakker?

i så fall sier jeg meg enig. det jeg sier meg uenig i er at disse kraftpakkene skal være for både ola hjemmebruker og for bildeteknikkeren i vg sin dataavdeling. en slik alt i ett løsning er i mine øyne en umulighet. enten så drukner en hjemmebrukeren i funksjoner som han ikke aner hva er og mest sansynlig aldri vil benytte seg av, eller så har verktøyet ingen nytte for vg sin teknikker.

for å si det slik, jeg tror ikke på at det finnes en gylden middelvei, eller for den del en elektronisk variant av den sveitsiske armekniv.

jeg har derimot tro på en slags verktøykasse hvor en kan legge til verktøy etter hvert som en finner ut at en trenger dem.

og det å finne nye funksjoner en selv ikke visste om er jo spennende synes nå jeg

og min erfaring er at brukern går seg på denne ukjente funksjonen, og kommer å lurer på hvordan en blir kvitt resultatet. andre veien er at dem ikke finner det dem vil ha i funksjonshavet og ender opp med å klikke på alt mulig for å se hva det gjør, før dem gir opp i frustrasjon...

tingen er at vi begge er ofte mer kompetente når det gjelder bruk av it-verktøy en hva jeg vil påstå den gjennomsnitts bruker er. bare det faktum at vi sitter på dette forumet å diskuterer burde være signal nok. så å ta utgangspunkt i seg selv når det gjelder hva som funker eller ikke funker vil, i min mening, sende oss ut på gal kurs.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Når det gjelder AV applikasjoner for linux regner jeg med vi ser en drivende utvikling de nærmeste årene. Porting over til plattformuavhengig software er allerede på gang, så det skulle ikke forundre meg om photoshop kommer i linux versjon i løpet av et par år. Trynemjoel, er du sikker på at du har full oversikt over hva som allerede er tilgjengelig? Denne GUI diskusjonen kjeder meg, for de som ikke ønsker kommandolinja, så er linux allerede på nivå med MS her, det finnes distroer for slike. Hva med apt-get, herregud, kpackage følger som standard med kde-desktopen, du har drøss av goder GUI-baserte programmer for pakkehåndtering, noe slikt finnes selvfølgelig ikke i MS, for der må du kjøpe hver enkelt CD/DVD. På noen andre områder har MS bedre GUI baserte verktøy, skulle bare mangle.

Kommandolinja er for de som ikke er fornøyd med standard oppsettet, eller foretrekker det fremfor GUI-baserte verktøy, meg inkludert. Skulle jeg sittet på MS plattform hele dagen ville jeg fått senebetennelse i begge armer av musa. Poenget er at config filene gjør det mulig for deg å konfigurere linux mye mer fleksibelt enn hva som er mulig i MS, på en kjapp oversiktlig og grei måte. Hvis du skal gjøre endringer på dette nivået på MS vil jeg påstå at det er mye mer komplisert, brukervennligheten til MS begrenser seg til et utvalg standard ting, spesielle ting kan være et mareritt å finne ut av i MS.

Lenke til kommentar

Ja ser jo at vi har to forskjellige oppfatninger her om hva som er god programvare og brukervennlighet :)

i så fall sier jeg meg enig. det jeg sier meg uenig i er at disse kraftpakkene skal være for både ola hjemmebruker og for bildeteknikkeren i vg sin dataavdeling. en slik alt i ett løsning er i mine øyne en umulighet. enten så drukner en hjemmebrukeren i funksjoner som han ikke aner hva er og mest sansynlig aldri vil benytte seg av, eller så har verktøyet ingen nytte for vg sin teknikker.

tja, det har jo mer med selve brukergrensesnittet som programmerere og designer utformer. Om det blir kaotisk og uoversiktelig så er det dårlig arbeid rett og slett :p

Kanskje jeg reagerer noe anderledes enn deg og dine erfaringer, men jeg føler en stor del frustrasjon når jeg må krysse av på masse pakkeprogrammer i Synaptic for å få dekke behov jeg vil på ett punkt trenge i min bruk av PCen :)

Min holding om "heller for mye eller for lite" er kanskje noe uortodoks i forhold til ditt syn men jeg foretrekker en følelse av frihet til å gjøre oppgave X i program Y om jeg føler for det, istedenfor å tenke på "Hvor skal jeg finne program Y når jeg får oppgave X?". Men hver til sitt, jeg har full forståelse at du ikke vil at PCen skal overfylles av funksjoner som er unyttig for en selv.

Linux distroer gjør en glimrende jobb med pakkeløsninger i KDE og Gnome, når en installerer Debian fra scratch så er det jo så og si bare å hente ned GUI, laste den ned så har du en funksjonibel arbeidstasjon. Jeg ville likt å se det med andre programvarer, evt. velge bort det en IKKE trenger?

Får se hvor tiden leder oss hen.

Og ja Del, jeg vet hva løsninger som finnes i Linux. Jeg ser utviklingen som er på gang, Mac kommer over til Intel Prosessor og jeg har et inderlig håp at Programutviklere vil kunne klare å utvikle kompatible brukeløsninger for alle 3 OSer. PCverden ville uten tvil bli letter om vi alle sto på samme planet :)

Lenke til kommentar

Du ber på en måte om det umulige, du ønsker å se full fleksibilitet på konfigurering av programmer, samtidig som du angriper linux for den kompleksiteten som følger linux p.g.a. nettopp denne fleksibiliteten. Gjennom linux-from-scratch har du fantastisk styring på hva som skal med og ikke. På Debian, som du nevner, er base-systemet det eneste som kommer automatisk, deretter får du valg om ihvertfall tre standard oppsett, samt full manuell konfigurering av alle pakker, evt. drite i det og bruke aptitude (apt-get) fra kommandolinja for det du vil ha. RedHat har gjort denne prosessen meget brukervennlig med gui. Hvor enkelt kan det gjøres? Jo last ned knoppix DVD, tre museklikk og den tiden det tar å legge DVD'en på harddisken, så har du alt du trenger, og det du ikke trenger forsåvidt, å installere komplett oppsett med MS er et mareritt til sammenligning. Men jeg sier meg enig i at det på AV siden fortsatt er et stykke frem, men ting skjer her, og de skjer raskt.

Når det gjelder brukervenlighet på mange andre områder, mener jeg linux allerede er på høyde med MS, eks. office, nettverk, mail, HPC.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Min holding om "heller for mye eller for lite" er kanskje noe uortodoks i forhold til ditt syn men jeg foretrekker en følelse av frihet til å gjøre oppgave X i program Y om jeg føler for det, istedenfor å tenke på "Hvor skal jeg finne program Y når jeg får oppgave X?". Men hver til sitt, jeg har full forståelse at du ikke vil at PCen skal overfylles av funksjoner som er unyttig for en selv.

for å si det slik så har jeg en drøm om at folk skal slutte å tenke programmer er lik funksjoner.

jeg håper å en gang oppleve en maskin hvor du bare trenger å tenke filer og hva du ønsker å gjøre med disse filene.

altså at du åpner opp en bildefil så så kan du velge nøyaktig hva verktøykasser en har tilgjengelig. for å si det slik så kan en velge å åpne mer avanserte verktøykasser, men de skal ikke være åpne før brukeren ber om det. kansje brukeren kan lage sin egen spesielle verktøykasse med de funksjoner han vanligvis bruker.

for å si det slik, jeg ønsker å komme meg vekk fra programvare tankegangen på en måte. heller den å innstallere programpakke A for å gjøre en jobb så installerer jeg verktøyspakke A som da blir tilgjengelig hvor som helst.

åpner opp en mail med ett bilde i som jeg ønsker å videresende etter en mindre modifikasjon? velg bildet, velg rediger og vips så kommer verktøykassen for bilderedigering fram.

men dette er en solid mental avsporing.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Du ber på en måte om det umulige, du ønsker å se full fleksibilitet på konfigurering av programmer, samtidig som du angriper linux for den kompleksiteten som følger linux p.g.a. nettopp denne fleksibiliteten. Gjennom linux-from-scratch har du fantastisk styring på hva som skal med og ikke. På Debian, som du nevner, er base-systemet det eneste som kommer automatisk, deretter får du valg om ihvertfall tre standard oppsett, samt full manuell konfigurering av alle pakker, evt. drite i det og bruke aptitude (apt-get) fra kommandolinja for det du vil ha. RedHat har gjort denne prosessen meget brukervennlig med gui. Hvor enkelt kan det gjøres? Jo last ned knoppix DVD, tre museklikk og den tiden det tar å legge DVD'en på harddisken, så har du alt du trenger, og det du ikke trenger forsåvidt, å installere komplett oppsett med MS er et mareritt til sammenligning. Men jeg sier meg enig i at det på AV siden fortsatt er et stykke frem, men ting skjer her, og de skjer raskt.

Når det gjelder brukervenlighet på mange andre områder, mener jeg linux allerede er på høyde med MS, eks. office, nettverk, mail, HPC.

5398957[/snapback]

Jeg har aldri angrepet linux, hva er det du snakker om? jeg snakker om hvilken måte jeg vil se linux utviklet i for at folk skal ta skrittet over, og nevner noen ting som gjør at jeg enda ikke har forlatt MS for alltid.

Lenke til kommentar

for å si det slik så har jeg en drøm om at folk skal slutte å tenke programmer er lik funksjoner.

jeg håper å en gang oppleve en maskin hvor du bare trenger å tenke filer og hva du ønsker å gjøre med disse filene.

altså at du åpner opp en bildefil så så kan du velge nøyaktig hva verktøykasser en har tilgjengelig. for å si det slik så kan en velge å åpne mer avanserte verktøykasser, men de skal ikke være åpne før brukeren ber om det. kansje brukeren kan lage sin egen spesielle verktøykasse med de funksjoner han vanligvis bruker.

for å si det slik, jeg ønsker å komme meg vekk fra programvare tankegangen på en måte. heller den å innstallere programpakke A for å gjøre en jobb så installerer jeg verktøyspakke A som da blir tilgjengelig hvor som helst.

åpner opp en mail med ett bilde i som jeg ønsker å videresende etter en mindre modifikasjon? velg bildet, velg rediger og vips så kommer verktøykassen for bilderedigering fram.

5399030[/snapback]

Synes den tankegangen hørtes spennende ut. Er det noe håp om at denne kan komme til å "materialiseres"?

Lenke til kommentar

Synes at for de uinnviddes skyld burde det bli skrevet ennå mer om styrker og svakheter med Linux. Kan jo håpe mer stoff om emnet kommer.

Det nevnes programvare og drivere i denne tråden. Finnes det noen gode websider som viser deg hvilke programvare som allerede er portet over på *NIX OS'ene, og hvilke som bearbeides? Wine blir litt på sidelinjen, for det er "seriøs" porting jeg tenker på fra softwarehusene selv. Jeg mener selvfølgelig ikke at Wine koderne er useriøse. :D Vil gjerne mer Wine stoff også, men Wine har jo allerede blitt skrevet artikkel om på HW.no nettverket.

Finnes det noen god oversikt over hva slags hardware komponenter som har drivere, og hvilke som er under utvikling, og hvilke som mangler drivere? Har de forskjellige distro'enes websider slik oversikt, eller må en på andre sider for å finne frem slik informasjon?

De fleste som har tatt sniktitt på Linux vet vel at Linux har GUI som minner om de andre OS (Windows, MacOSX med flere), men brukervennligheten synes jeg det bør skrives mer om. Spesiellt om hvor Linux har bra brukervennlighet, hva som eventuellt ikke er særlig brukervennlig, og hvilke områder det er en rivende utvikling på.

Brukervennlighet for nybegynnere og mer avanserte brukere bør nyanseres. Selv avanserte brukere må vel savne ett eller annet angående brukervennlighet på Linux!?

Endret av G
Lenke til kommentar

når det gjelder programvareoversikt så er jeg ikke helt sikker. eneste jeg kommer på er at det er minst en side der ute som lister opp alternative programmer.

angående drivere så pleier de fleste større distroene å ha en liste over maskinvare som støttes av deres siste release. vet i hvertfall at mandrake/mandriva har en slik en.

brukervennlighet under linux tror jeg er mer hyggelig ovenfor nybegynnere heller den mer erfarne windows bruker (msce typen. altså folk som vet åssen dem gjør noe under windows men kansje ikke har helt over sikta generellt :p). siden en er nybegynner så vil en ha de samme problemene uansett, spørsmålet er bare hvor lett det er å finne hjelp. for den mer erfarne så ender en ofte opp med å tenke i windows termer og dermed kansje ikke finne det en leter etter, gi opp og gå tilbake til windows fordi der finner en i det minste fram.

men dette er såklart bare synsing. problmet er at når det gjelder brukervennlighet så ender en gjerne opp med den slags.

jeg pleier å si at om vi kunne slettet en persons erfaring med ett os så kunen vi kansje avholdt skikkelige vurderinger av brukervennliget. hvorfor? fordi vi da kan teste samme person overfor flere forskjellige løsninger, over lengre tid, uten at erfaring opparbeidet i første test ikke påvirker opplevelsen av andre test osv.

problemet er gjerne at en i dag ikke finner en person som aldri har hatt kontakt med en variant av windows. om en da ikke later i fattige områder av verden eller noe sånt.

Lenke til kommentar

5399030[/snapback]

Synes den tankegangen hørtes spennende ut. Er det noe håp om at denne kan komme til å "materialiseres"?

5405686[/snapback]

vel det er ett prosjekt der ute som heter haystack fra mit. det er lagt opp som en slags informasjonsentral kodet i java. spørsmålet er hva som skjer om en tar steget full ut og gjør det eller noe lignende til gui interface oppå ett os.

desverre er jeg ikke noen programerer, jeg er mer en hobby-teoretiker.

jeg har en og annen vill ide som jeg kunne tenkt meg å sett testet ut men om det noen gang blir gjort tviler jeg på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Microsoft presenterer i disse dager en del case-studier som viser at Windows gir både lavere kostnader, bedre trygghet og tilfredsstiller behovene til en rekke tunge kundereferanser

Mener meg på at Enron også presenterte noen papirer som sa de tjente penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...