oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 jeg trenger tips til en god brannmur. grunnen er at jeg må sitter på en helt fersk nye formatert pc. hadde virus eller en hacker på pc'en min i natt som slettet alt så brannmuren i modemet til bredbåndet var tydligvis ikke nok... en ting til. går den an å hente filer som er slettet igjen? ligger vel kryptert elns på harddisken... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Ja brannmur i router/modem og brannmuren som følger med windows er ikke trygge. Den første uken jeg brukte den "nye" pcen min, stoppet ZoneAlarm over 20000 angrep på én uke! Dette gikk rett forbi brannmur i router, på hovedkort og i windows. Så brannmurer jeg anbefaler: * ZoneAlarm: Sikker og god. * Sygate Personal Firewall: Sikker og god, men det kommer ikke nye versjoner. * BitDefender: dyr, men god. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Når det gjelder brannmur så bruker jeg personlig (og anbefaler) Sunbelt Kerio Personal firewall (tidligere Kerio Personal Firewall). Kombinert med en router brannmur gir dette veldig bra sikkerhet. Det bør nevnes da at brannmur er ikke noe som vil beskytte deg mot ondsinnede virus som gjør skade på systemet. Til det trenger du antivirus. Personlig anbefaler jeg Nod32 som har en veldig god historikk på å ta virus før det kommer spesifikke signaturer for de. http://www.nod32norway.com/ http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 thx for svar... bare legge til at videre tips må helst være gratis brannmur. lite med peng akkuratt nå. mistet jobben ... Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Tror ikke på at det var alvorlige angrep zonealarm stoppet, den tar jo alt som et angrep Bruker sygate sin gratis firewall, fin den. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) pc'en går på dynga tror jeg.... F*** ass. nå har jeg plutselig bare c og ikke noe mer. men når jeg prøver å partisjonere da har jeg ikke noe harddisk igjen å gjøre dette på. C:\ er på 50gb btw og disken skal være 250gb. noen som vet om det går an å formatere hele disken så den blir som ny, uten noen partisjoner eller noe som helst? Endret 5. januar 2006 av oddis89 Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Klart det går, gi oss litt specs på maskinen. Er det SATA? Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Gå inn på produsenten av harddisken sine internett-sider eller søk på google og last ned et program som blankskriver hele harddisken din! Da sletter du alt som er av informasjon på disken. Altså sletter den filsystemet(FAT32,NTFS) MBR(master boot record) og partisjoner, så da er det ingen virusfare, og du står med en "ny" harddisk igjen. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) tror kanskje jeg har fått det til nå. formaterte på nytt og innstalere service pack 2 da får vi håpe det funker. SP2 laster nå vi får se. bruker vanelig IDE harddisk. "Hitachi Deskstar 7k250 250Gb" heter den. Endret 5. januar 2006 av oddis89 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Har du kjørt WinXP uten SP2? Det er jo omtrent som å ha sex med fremmede menn uten kondom for å dra en paralell... Tipper du også har Telenor ADSL. Da følger det ikke med noen brannvegg boks. Det fulgte vel strengt tatt ikke noen router med i det hele tatt, bare ADSL-modem på i gamle ADSL-pakkene fra Telenor. Tror de har begynt å levere ordentlige routere det siste året. Men er du gammel kunde, må du nok mase på dem for å få. Det du burde tatt med i 1. innlegg var Windows versjon og type ISP (ADSL-leverandør) Type "bokser" / routere som du har Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 jaggu det funka. fant resten av hardisken da. rart. jeg skulle jo harr 148gb til i de greiene på innstaleringen til windows. brukte jo bare 40gb på c:\ Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Har du kjørt WinXP uten SP2? Det er jo omtrent som å ha sex med fremmede menn uten kondom for å dra en paralell... Tipper du også har Telenor ADSL. Da følger det ikke med noen brannvegg boks. Det fulgte vel strengt tatt ikke noen router med i det hele tatt, bare ADSL-modem på i gamle ADSL-pakkene fra Telenor. Tror de har begynt å levere ordentlige routere det siste året. Men er du gammel kunde, må du nok mase på dem for å få. Det du burde tatt med i 1. innlegg var Windows versjon og type ISP (ADSL-leverandør) Type "bokser" / routere som du har 5387521[/snapback] Ehrm...fremmed mann?? Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 prøvd litt hav hvert jeg. aldri stolt på rutere me brannmur i..vert og rensa mange maskiner me det som brannmur fysj.. selv bruker jeg enten norton eller windows sin brannmur tar det meste de. kommer noe inn da er det ofte brukern sin egen feil og vet ikke hvordan det står til me brannmur markedet men dissa gratis antivirus progs som finnes...vel og merke ok..men har sett alt for mange av maskiner som går dukken pga virus som bruker det..f.eks avg ....erfaring beste lærdom som finnes? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Vel, selv den beste brannveggen i verden kan ikke værne deg mot dårlig software og spyware man er dum nok til å laste ned og kjøre på egen maskin... Så da er man tilbake til de 3 tingene man MÅ ha på sin PC (som er nevnt 100 ganger før): 1 - Firewall (SP2, eller router fungerer bra nok for meg) 2 - AntiVirus (Alt annet en Norton!) 3 - AntiSpyware (Nok og velge i, men Microsoft sin egen fungerer fint) Endret 5. januar 2006 av Krapfoss Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) har hatt bredånd i 2år og bruker skikelig ruter med brannmur i. har ikke telenor. men men samma det. hadde tenkt på det lenge å sette opp igjen maskinen skikelig. begynte å bli VELDIG treg. bare synd jeg mistet all musikken, filmene, nettsidene, og litt sånn forskjellig... nå har jeg ihvertfall innstalert XP med SP2 igjen og fått in "Sygate Personal Firewall PRO". takk for all hjelp EDIT: har kjørt med SP2 siden den kom ut jeg. bare for å nevne det (Krapfoss) Endret 5. januar 2006 av oddis89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå