Gå til innhold

Går det an å se om en cpu er defekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Å ødelegge en CPU.. særlig en "traust" Intel m/alt av innebygd "thermal protection" er usannsynlig. Å ødelegge "gode gamle" socket-A CPU'er eller mobile CPU'er uten HS (HeatSpreader) er dog "såre enkelt".. :(

Når det er sagt:

Har du gnidd dine "lotøfler" godt på teppegulvet før din "klamme hånd" har tuklet med CPU så er jo sannsynligheten stor for at alt av "mikroelektronikk" i CPU'en har fått testet "electric chair ececution".. :)

PS.

Jeg tipper derfor at det er HK som har "tatt kvelden", men alt er mulig når man har uflaks nok... eller har "tatt seg vann over hodet" mht. "egenmekk".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Å ødelegge en CPU.. særlig en "traust" Intel m/alt av innebygd "thermal protection" er usannsynlig. Å ødelegge "gode gamle" socket-A CPU'er eller mobile CPU'er uten HS (HeatSpreader) er dog "såre enkelt"..  :(

Når det er sagt:

Har du gnidd dine "lotøfler" godt på teppegulvet før din "klamme hånd" har tuklet med CPU så er jo sannsynligheten stor for at alt av "mikroelektronikk" i CPU'en har fått testet "electric chair ececution".. :)

PS.

Jeg tipper derfor at det er HK som har "tatt kvelden", men alt er mulig når man har uflaks nok... eller har "tatt seg vann over hodet" mht. "egenmekk".

5387073[/snapback]

Takk for svar, da kan jeg vel kanskje utelukke at det er cpu som har tatt kvelden, siden jeg ikke har rørt den siden jeg kjøpte den for over 2 år siden. Da er det vel bare HK igjen i feilsøkingen min, men det som er kjipt at det (ihvertfall for meg) er umulig å se om det er noe galt med det, siden alt surrer og går som normalt og de lysene som skal være der er der :w00t: Noen som vet om det er mulig å finne ut noe om HK'et uten å måtte bytte det?

Lenke til kommentar
Å ødelegge en CPU.. særlig en "traust" Intel m/alt av innebygd "thermal protection" er usannsynlig. Å ødelegge "gode gamle" socket-A CPU'er eller mobile CPU'er uten HS (HeatSpreader) er dog "såre enkelt"..  :(

Når det er sagt:

PS.

5387073[/snapback]

Takk for svar, da kan jeg vel kanskje utelukke at det er cpu som har tatt kvelden, siden jeg ikke har rørt den siden jeg kjøpte den for over 2 år siden. Da er det vel bare HK igjen i feilsøkingen min, men det som er kjipt at det (ihvertfall for meg) er umulig å se om det er noe galt med det, siden alt surrer og går som normalt og de lysene som skal være der er der :w00t: Noen som vet om det er mulig å finne ut noe om HK'et uten å måtte bytte det?

5387408[/snapback]

Hva er det som er feilsymtomene da? Svart skjerm, booter ikke, eller ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takk for svar, da kan jeg vel kanskje utelukke at det er cpu som har tatt kvelden, siden jeg ikke har rørt den siden jeg kjøpte den for over 2 år siden. Da er det vel bare HK igjen i feilsøkingen min, men det som er kjipt at det (ihvertfall for meg) er umulig å se om det er noe galt med det, siden alt surrer og går som normalt og de lysene som skal være der er der :w00t:  Noen som vet om det er mulig å finne ut noe om HK'et uten å måtte bytte det?

5387408[/snapback]

At "det surrer og går" er ikke annet enn at PSU gjør jobben sin..

Tar du alt av HW ut av boksen/kobler fra HK vil en HD spinne opp, vifter spinne.. Det betyr absolutt ikke at HK/Bios er "i orden".

Som regel betyr "svart skjerm"/ingen "piip" at minnebrikker er "kaputt", skjermkortet/AGP-porten har "sagt takk for seg", strømkretser (CPU) har sviktet.. kortslutning.. etc.

Dersom man ikke (som meg) har tilgang til andre system/komponenter er det vanskelig å finne ut hva som ikke fungerer..

Lenke til kommentar
er det ikke stor skjans for at det er Ramen hvis du just fikk den de kan vere defekte eller bare inkopatible med HK

5389924[/snapback]

Kan jo selvfølgelig også være rammen, men det er vel litt uvanlig at såpass ny og bra ram skal ta kvelden etter bare et par uker i bruk, dvs at alt funket perfekt helt til jeg dro på juleferie, men da jeg kom tilbake var skjermen svart mens maskinen enda var "på".

Lenke til kommentar
Takk for svar, da kan jeg vel kanskje utelukke at det er cpu som har tatt kvelden, siden jeg ikke har rørt den siden jeg kjøpte den for over 2 år siden. Da er det vel bare HK igjen i feilsøkingen min, men det som er kjipt at det (ihvertfall for meg) er umulig å se om det er noe galt med det, siden alt surrer og går som normalt og de lysene som skal være der er der :w00t:  Noen som vet om det er mulig å finne ut noe om HK'et uten å måtte bytte det?

5387408[/snapback]

At "det surrer og går" er ikke annet enn at PSU gjør jobben sin..

Tar du alt av HW ut av boksen/kobler fra HK vil en HD spinne opp, vifter spinne.. Det betyr absolutt ikke at HK/Bios er "i orden".

Som regel betyr "svart skjerm"/ingen "piip" at minnebrikker er "kaputt", skjermkortet/AGP-porten har "sagt takk for seg", strømkretser (CPU) har sviktet.. kortslutning.. etc.

Dersom man ikke (som meg) har tilgang til andre system/komponenter er det vanskelig å finne ut hva som ikke fungerer..

5387877[/snapback]

Mener nå at PSU ikke spinner opp uten og være tilkoblet hk som igjen er koblet til pw-switch.

Er jo hovedkortet som starter psu i disse ATX-dager..

Evt kan du korslutte 2 pinner på ATX-kontakten til psu for å starte uten noe tilkoblet hw.

Etter hva jeg har erfart da.. :cool:

Min konklusjon blir da at hovedkortet antageligvis fungerer.. men med statisk elektrisitet kan man aldri si aldri.. kan få de utroligste feilsympton når komponentene dine har vært utsatt for noe slikt svineri..

Får du ingen pipelyder når du kobler til speaker´n? Kan vel være at skjermkortet har sagt sitt? :hmm:

Endret av Isbj0rn1
Lenke til kommentar
Har prøvd å bytte tilbake til mitt gamle 9800pro men akkurat det samme skjer, dessuten er jo som sagt det nye skjermortet mitt bare 14 dager gammelt  :w00t:

5390341[/snapback]

Skjermen da? :yes:

5390369[/snapback]

Har prøvd med 2 andre fungerende skjermer, så det er utelukket ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mener nå at PSU ikke spinner opp uten og være tilkoblet hk som igjen er koblet til pw-switch.

Er jo hovedkortet som starter psu i disse ATX-dager..

Evt kan du korslutte 2 pinner på ATX-kontakten til psu for å starte uten noe tilkoblet hw.

5390182[/snapback]

For å være pirkete..: :)

Det er to pinner på hk som sammen med en trykkbryter på kabbis (va ledning) som "starter" PSU.

PSU starter når aktuell "krets sluttes".. HK stiller to pinner "til disp" for det formål.

Det er derfor man ikke må la seg forlede til å tro at HK starter opp bare fordi HD, vifter spinner opp. Men som sagt..:

Dersom man ikke har et annet system å "swappe" komponenter med for å feilsøke blir det vanskelig..

Kjøpte ett par RAM-brikker idag.. Hver og en funket greit i mitt ASRock K8Upgrade, men sammen ble det akkurat samme symptomer som beskrevet i tråden.. Nå fikk jeg de til å virke ved å benytte en ASRock BIos "spesial-setting" for "compatible mode" for RAM-briker.. Da kjører RAM'en på 100Mhz, noe som er/var uaktuelt.. Ut med brikkene (to ulike versjoner av XMS Pro3200C2) - inn med ett sett TWINX1024-3200C2.. som "funker fett".. :)

Bare som ett eksempel.. på problemsøking/feilretting..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
er det ikke stor skjans for at det er Ramen hvis du just fikk den de kan vere defekte eller bare inkopatible med HK

5389924[/snapback]

Kan jo selvfølgelig også være rammen, men det er vel litt uvanlig at såpass ny og bra ram skal ta kvelden etter bare et par uker i bruk, dvs at alt funket perfekt helt til jeg dro på juleferie, men da jeg kom tilbake var skjermen svart mens maskinen enda var "på".

5390138[/snapback]

det er slik det skjer du har kansje fått en defekt vare, noe som høres meget sansynlig. Kjør Memtest (finn det selv) PS: hint> Google

ram kan plutslik dø slik jeg har opplevd det. pga en liten feil i produksjnen så leser/skriver modulene litt feil og du får system hang/blue screen og annet feil. og det er meget vanlig at det er feil med RAM. og meget sansynlig siden det er ny inkjøpt.

var jeg deg ville jeg prøvd med den gamle ramen.

og det kan selvsagt vere PSU som har fått feil siden den kan ha ver for liten (forlite Watt). eller bare at den har slutta å gi strøm på noen kabler kabelen til skjermkortet HD eller no annet.

eller det kan hende du har glemt strømmen til Skjermkortet?

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...