Gå til innhold

Den feteste klassiske musikken

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Jeg er lite beklatret på denne grenen av musikktreet, men synes samtidig det er mye klassisk musikk som er så bra at man kan få hakeslep av det. Progressive, massive og pompøse stykker som du kan rive ned veggene med om anlegget er stort nok, er noe jeg liker.

Men så var det dette med navn på stykker og komponister da... Vet alt for lite om det til at jeg klarer å finne de store verkene.

Gode nettsider om klassisk musikk, tips til innspillinger av bra kvalitet osv. tas godt imot.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brandenburg Concerto No. 3

in G major

by Bach

Poco meno Presto

from Symphony No. 4

by Brahms

Hungarian Attack March

sample (wma)

by Liszt

Allegro con brio

Symphony No. 7

by Beethoven

Molto allegro

Symphony No. 40 in G minor

by Mozart

Night on the Bare Mountain

by Mussorgsky

Danse des bouffons

by Korsakov

The Battle at Poltava

by Tchaikovsky

Finale: Allegro con fuoco

by Tchaikovsky

Requiem - Dies Irae

by Verdi

det der er de som er med i project gotham 3 til xbox 360, jeg synes de er ganske så bra :) fant bra innspillinger av dem på limewire, men iTunes har og noen. er Naxos som ga dem ut forresten.

Lenke til kommentar

1812 overture av Tchaikovsky er et av utrolig mange spennende stykker.

Jeg vil faktisk anbefale deg å ty til Disney her! Kjøp, lei eller lån Fantasia og Fantasia 2000 og se de på en TV med bra anlegg. Der får du en liten samling av klassiske godbiter, samtidig som du får se noens tolkning av den. Jeg husker ikke i farten hvilke stykker jeg liker best der, men i Fantasia 2000 har man det med skogen, reinen og vulkanen. Noen som husker hvilket stykke det er?

Lenke til kommentar

Som du selv er inne på: Jeg anbefaler sterkt å finne en "site" eller annen kilde til anmeldelser av klassiske utgivelser. Det er ikke noen "originaler" i den klassiske musikken, de fleste verker er spilt mange dusin ganger og det gjelder å finne den riktige. Ikke alt er like bra.

Det blir omtrent som å lete etter en inspilling av Johnny B Goode. (Om vi ser bort fra originalen.) Du vil antagelig heller komme hjem med Hendrix-versjonen enn med Ole-Johnnys dansband...

Ikke for å si noe stygt om danseband. ;)

Husk også at noen av de "største" inspillingene er gamle. Pass da på at du får en utgivelse som er digitalt behandlet for støy. Det gjelder for eksempel mye klassiske operautgivelser, som Jussi Björling. Ubehandlet høres mye av det ut som mellombølgen på radio, uansett hvor godt anlegg du har. Men det er utrolig hva de får til med digital teknologi idag.

Så gjør hjemmeleksen. Ikke kjøp "The best of classics" på tax-free på flyplassen, for å si det sånn. Gå gjerne i en bedre plateforretning og spør om råd.

Geir :)

Lenke til kommentar

Flott svar, har du noen utgivelser du selv kan anbefale?

Må arrestere deg på en ting:

Ubehandlet høres mye av det ut som mellombølgen på radio, uansett hvor godt anlegg du har.

5387252[/snapback]

Jo bedre anlegg du har, jo mer avslørt blir opptaket. Det er dårlige anlegg som farger dårlige opptak til å høres bra ut...

At innspillingskvalitet blir så lett avslørt på high end-anlegg, kan faktisk være en ulempe om man er veldig glad i musikk. Det er jo ikke for ingenting at lydelskere hører på spesielle jazz-plater og annet som mange av oss andre finner kjedelig. De er mer glad i lyden enn musikken...

Lenke til kommentar

Sant nok, du hører skavankene enda bedre på et godt anlegg. Men tro meg, noen inspillinger så råtne at det ikke spiller noen rolle. Har to CD-utgivelser med nettopp Jussi Björling, en ubehandlet rett fra '78-plata og en digitalbehandlet, og hadde jeg ikke vært imot den slags skulle jeg lagt dem ut et sted så du kunne få høre forskjellen...

Skal se om jeg kan komme med noen personlige anbefalinger etterhvert. Jeg er dog ikke noen ekspert på klassisk musikk.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
1812 overture av Tchaikovsky er et av utrolig mange spennende stykker.

Jeg vil faktisk anbefale deg å ty til Disney her! Kjøp, lei eller lån Fantasia og Fantasia 2000 og se de på en TV med bra anlegg. Der får du en liten samling av klassiske godbiter, samtidig som du får se noens tolkning av den. Jeg husker ikke i farten hvilke stykker jeg liker best der, men i Fantasia 2000 har man det med skogen, reinen og vulkanen. Noen som husker hvilket stykke det er?

5386021[/snapback]

Jeg kom på hvilket stykke jeg tenkte på:

Igor Stravinsky - The Firebird Suite

Lenke til kommentar

Jeg synes nu vår alles kjære Johann Sebastian lager aldeles gudommelig musikk, faktisk til en slik grad at den strekker seg milevis over musikken til pingler som Beethoven og Mozart. (Selvfølgelig en kjempeteit uttalelse, men jeg opplever det slik. Han er som ingen andre!)

Jeg lytter til ham i tide og utide, på ditten og datten. Grunnet de enorme mengdene musikk han har skrevet, og de utallige innspillingene av all den musikken han har laget, vet jeg ikke helt hvor man kan begynne. Mattheuspasjonen er en idé.

Lenke til kommentar

min absolutte favoritt er uten tvil er romeo og juliet suiten av Prokofiev, den er MEKTIG VRED! fikk tipset på ei skive spilt inn av royal philharmonic orchestra med diverse prokofiev, inkuldert store deler av nettop romeo og jliet suiten, og det er blitt min absolutte referanseplate hva anngår lydkvalitet.

den er noe så heidundrande vill.

ellers har cdon.com en serie som vel heter noe nordiska horisonter med mye fint. kjøpte hele serien på et salg der til 40kr cd'n.

skal si meg enig i final fantasy seriens musikk, i allefall på 8'er og 7er'n som jeg har spilt. meget bra.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Richard Wagner - Valkyrierittet er jo ganske digg da ^^

for ikke å glemme

Ludvig van Beethoven - Symfoni No.5 i C-Moll

og

B. Smetana - The Moldau

Veldig kraftige sanger å høre på et godt anlegg.

Det falt 2 bilder av veggene her da jeg koste meg med Valkyrierittet ^^

Ellers så er jo The Trans-Sibirian Orchestra ganske greie, men de heller vel noe mer mot rock/metal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...