Gå til innhold

Eldre objektiv med potensiale?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et tilbud på en Zuiko 50 mm/f 1.8 med standard OM-innfatning. Objektivet er mao. fra den predigitale epoken. Har hørt rykter om at et slikt objektiv vil være et bra portrett-objektiv? Hva er i såfall grunnen til det? Et annet rykte jeg har snappet opp er at linser med fast brennvidde tar skarpere bilder? Hvis det stemmer, har jeg vel svart på mitt eget spørsmål også.

Jeg har kun standardobjektivet til kameraet mitt Olympus E-300, så dette blir mitt andre objektiv. Hvilke andre fordeler har 50mm-eren i forhold til 14-45 mm objektivet som jeg har?

Takk for alle innputs.

(P.S. Jeg er klar over at jeg også trenger en OM-adapter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skarpere bilde, lengre brennvidde, større blender og mye penere bokeh (dybdeuskarphet). Regner også med at den har flere blenderblader, som gir mykere bakgrunn på portretter.

Egentlig er ikke en kit-zoom brukendes til portrett utenom i nødstilfelle. Hvis du ikke har en nesten monoton bakgrunn vil den relativt store dybdeskarpheten på tele gi en forstyrrende bakgrunn. Med 50mm vil det bli mindre behov for å forandre noe i bakgrunnen (jage bort folk og flytte på ting etc).

Dette gjelder spesiellt Olympus, selv om mange hevder at deres kit-zoom er bedre enn de andres. En 45mm er og blir en 45mm, uansett croppingfaktor. Med blender 5,6 får du for stor dybdeskarphet, og det blir derfor komplisert å komponere et skikkelig portrett.

Ellers er den gamle OM-optikken kjent for å være både skarp og av mekanisk god kvalitet. MF har ikke så mye å si, siden du sikkert bare kommer til å bruke objektivet til "de spesielle bildene". I tillegg kan du jo bruke ringen til annen brukt OM-optikk du kommer over, som f.eks. makro (der trenger man heller ikke AF), eller fisheye (AF unødvendig). Finner ingen 50mm Oly til 4/3 til under 4k, så du har ikke så mange andre alternativer.

Lykke til i jakten på gode tilbud på bruktmarkedet. Før du vet ordet av det har du en bag full av spesialoptikk til drømmepriser.

Lenke til kommentar

Tusen takk for nyttig informasjon. Jeg har nå kjøpt objektivet, venter bare på at det skal komme i posten. Jeg ser i Olympus' oversikt over hvilke objektiver som passer til E-300 kameraet vha. OM-adapteren, at ovenfornevnte 50 mm-objektiv bør (?) brukes mellom F.2,8 og oppover. Vet du/dere hvorfor det ikke anbefales å benytte dets fulle potensiale ned til f1,8?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg vet noe, men regner med at det kan ha noe med vignettering når mellomringen er montert på, eller kanskje det går ut over skarpheten ved store blendere. Tror mest på vignettering. Uansett ender du opp med et brukbart raskt portrettobjektiv/kort tele.

Regner med at du skal kjøpe flere OM-objektiver til kamera nå. Har du tenkt på hvilke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...