spewster Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Hei, Sliter litt med noe kabling. Har ett strekk på 10-15meter med UTP cat5 kabel som er ok ifølge nettverkskabeltester. Når jeg kobler på utstyr i begge ender (enten det er maskiner eller netverksutstyr) så klarer den ikke å koble opp i 100mbit.. Får masse packetloss og timeout m.m.. struper jeg den til 10mbit går det helt fint med alt. Noen som vet hva dette er? Bare å bytte ut kabelen? ( vill helst slippe dette for kabelen ligger bak lister i huset ) På forhond takk! -Stian Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Er kabelen koblet etter T568A eller T568B standarden og likt i begge ender? Har du brukt Cat5 godkjent utstyr/kontakter i begge endene? Dette kan påvirke overføringen og om det funker bra med 100Mbps. Bak lister og rundt hjørner? Da har du vel fått for skarpe knekker på kabelen og således forringet kabelens egenskaper. Cat5-kabler skal ikke ha svinger på mindre enn 8 ganger kabelens diameter, eller ca. 5cm. EDIT: Nettverkskabeltester? En ordentlig en som måler alle kabelens egenskaper som NEXT, PSNEXT, ELFEXT, Attenuation, osv. eller en simpel en som kun viser at det er koblet likt i begge ender og at det er forbindelse på alle lederne i kabelen? Endret 5. januar 2006 av Pingla Lenke til kommentar
spewster Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Er kabelen koblet etter T568A eller T568B standarden og likt i begge ender? Har du brukt Cat5 godkjent utstyr/kontakter i begge endene? Dette kan påvirke overføringen og om det funker bra med 100Mbps. Bak lister og rundt hjørner? Da har du vel fått for skarpe knekker på kabelen og således forringet kabelens egenskaper. Cat5-kabler skal ikke ha svinger på mindre enn 8 ganger kabelens diameter, eller ca. 5cm. EDIT: Nettverkskabeltester? En ordentlig en som måler alle kabelens egenskaper som NEXT, PSNEXT, ELFEXT, Attenuation, osv. eller en simpel en som kun viser at det er koblet likt i begge ender og at det er forbindelse på alle lederne i kabelen? 5385824[/snapback] Takk for svar. Kabelen er ikke koblet etter noen av de standardene, brukte bare samme kombinasjon jeg hadde på en orginal kabel. Og de er like i begge ender. Utstyr jeg har testet med er 2stk 100mbit 3com switcher, linksys firewall, 10mbit 3com switch, dlink switch, to forskjellige laptoper med forskjellige netkort, stasjonær pc med to forskjellige netkort. Alle feiler utenom 10mbit switchen og når jeg låser kortene til å gå i 10mbit. Er ikke en ordentlig tester, bare en som viser om der er forbindelse osv.. (hadde ikke råd til den fete) Passet på å ikke få for skarpe knekker når kabelen ble montert, iallefall ingen på mindre enn 5cm. Kan jo prøve å koble om til T568A eller T568B og se om det hjelper noe?!? Noen andre forslag eller ideèr? Mvh Stian Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Hvis du ikke kobler etter standarden kan du få overføringsfeil. Pin 1+2 og 3+6 skal være twisted pair. Dette sikrer korrekt impedans og fører til minimal interferens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå