Gå til innhold

Modding av temperaturmåler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På mitt hovedkort hvertfall (ABIT KG7-RAID)

er sensoren under CPU'en. Den måler altså på undersiden av CPU.

Det blir vel mere nøyaktig enn hvis jeg har probe inne i blokka? Proben påvirkes jo også av kjølinga....

Så, er det noen som har løsning på problemet??

Kansje sette et masse-ohms potentiometer montert på denne måten: http://home.online.no/~manylan/temperatur.bmp

Elektro-folkens??

Lenke til kommentar

Måleproben som sitter under cpu (nede i sokkelen) har ikke direkte kontakt med cpu, og derfor vil den egentlig måle lufttemperaturen under cpu. Hk'et legger på litt på dette resultatet før det blir avlest og vises på skjermen din. Dette for å få en tilnærmet riktig temperatur.

Hvis du legger den eksterne sensoren inne i kjernen av kjøleribba, ganske nær core og fyller opp med goop slik at du ikke har noe luft der så vil dette være mye mere nøyaktig.

Sensoren måler da kjøleribbens temperatur, og siden denne ligger direkte på core (med litt goop imellom) vil resultatet være ganske nære core temperaturen.

Tegningen av kretsen du har tegnet vil sansynligvis virke, men som så mange andre så ser jeg ingen god grunn til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

jeg har KG-7 RAID selv, og jeg kan ikke si jeg forstår hvorfor du skulle ville gjøre det, den temp sensoren der er temmelig nøyaktig....Ihvertfall på mitt hk...Dessuten, hvis du monterer noe inn i blokka ville jo det hindre varmen...Og spesielt hvis du skal ha reele temperaturer, må du jo så nærme core som mulig, dermed sperrer du bare enda mer av varmen for å komme i kontakt med luft eller metall som leder varmen vekk.....

Veldig teoretisk, men til syvende og sist tror jeg ikke den teorien er så veldig langt fra virkeligheten....:grin:

Lenke til kommentar

Den proben på hovedkortet har laget skrapemerker i min CPU, så den er nok i kontakt med min CPU, ja.

Dessuten er det ikke luftsirkulasjon under CPU.

Hvorfor jeg vil gjøre dette?? Jo, fordi at jeg vil ha en temperatur som stemmer med den som softwaren viser. Proben påvirkes jo av ribba, så jeg tenkte at om jeg justerte den opp et par grader ville det bli "det samme" som å ha den rett oppå coren.

Lenke til kommentar

hehe, kan fortsatt ikke skjønne hvorfor du bryr deg så mye om temperaturen...:smile:

Er ikke så farlig om den viser en grad eller to feil....hadde vi snakket om 15 grader eller noe slikt hadde jeg kunnet sagt meg enig men....:wink:

Men du får prøve deg fram , gjennomførbart er det ihvertfall :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...