Gå til innhold

Problemer med laaaaang skjermkabel?

Anbefalte innlegg

Håper dette er rette stedet å poste dette.

Jeg vurderer å kjøpe en lang skjermkabel (VGA) for å koble PCen til en LCD TV, og har et par spørsmål:

1. Vil det gå greit å koble PC-skjermen min til DVI utgangen og LCD TVen til VGA utgangen på mitt NVidia 6600GT? Vil da dette kunne klone PC bildet på begge skjermene?

2. Er det et problem med signaltap eller støy på veldig lange VGA kabler (vurderer 20-30 meter)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vill høst sansyneligvis være mulig, men det som kan bli et problem er og bruke en 20 til 30 meter lang kabel. hvis denne blir utsatt for mye støy (nadre kabler) kan den lage grøt av bidet ditt. skal du på død og liv bruke så lang kabel må du passe på og få en som er godt kjermet og som tåler mye.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på om du skal bruke kabelen til å vise film på TV eller høyoppløselig Windows desktop. TV bilde stiller ikke like høye krav.

Har kjørt VGA kabel på 20 meter, det var bare litt mer diffust bilde ved 1600x1200. Hvis du kjører litt lavere oppløsning så kan det antagelig gå opp til 30 meter.

Du får nok ikke kjøpt 30 meters kabel, det må spesialbestilles og vil koste en del. Hvis du derimot kobler sammen f.eks 3 stk 10-meters lengder tror jeg du kan få dårlig resultat pga refleksjon i pluggene.

Lenke til kommentar

Jeg kjører trådløst uten problemer idag, men det er kun til en bilderørs-TV som uansett ikke takler høyere oppløsning. Dette funker helt topp, men såvidt jeg vet finnes slike løsninger kun for Scart og composite, ikke for VGA.

På komplett (og andre steder) ser det ut til at de kan levere opptil 50m skjermkabel, men det betyr slettes ikke at det funker. Uansett er det ikke aktuelt å skjøte flere skjermkabler, dersom det da ikke er en signalforsterker/repeater i mellom, men dette har jeg ikke greid å finne noe sted. Dersom noen har tips til hvor jeg kan få tak i slikt, setter jeg pris på et hint.

Skal primært kjøre film på TVen fra PCen, men tenkte jeg kunne koble opp skikkelig siden TVen nå engang støtter høyere oppløsning.

Ingen DVI inngang på TVen, VGA og HDMI.

Lenke til kommentar

Til de som måte være interesserte, så har jeg nå prøvd med 20m kabel mellom PCen og TVen. Det funka perfekt. Kan ikke se noen dårlig kvalitet eller støy i bildet.

Kjører nå venlig PC skjerm på DVI utgangen fra skjermkortet og LCD TV på VGA utgangen. TV out (S-Video) utgangen bruker jeg ikke lenger.

:D

Lenke til kommentar

Jeg vil veldig gjerne høre hvordan du skal få fatt i en 20-30m VGA kabel... Jeg er gnaske så sikekr det ikke produseres noe ferdiglaget kabling over stort mer enn 3-5 meter.

Aner ikek om dette er pga. begrensninger i hva som er mulig, eller bare hva som folk flest trenger. Skal du lage en kabel selv? I så tilfelle har jeg hørt det er et problem å skjøte kabler siden de må ha rett resistans for å ikke forringe bildekvaliteten kraftig.

Jeg er interessert fordi jeg gjerne vil ha en VGA kabel gjennom en vegg her hjemme, uten å måtte lage hullet stort nok til å gå hjennom hele den store kontakten...

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig denne 20-meteren (bildet er feil, det ER en M/M). Bruker en LCD-skjerm med DVI, og denne 20-meters VGA'en til en prosjektør.

Kloner bildet, og det fungerer veldig fint (bruker 1024*768). Skarpt og bra bilde, fint nok til surfing og annet. Blir bare brukt til spilling av fotball- og bilspill da, utrolig fett å spille på 87 tommer...

Lenke til kommentar
Jeg vil veldig gjerne høre hvordan du skal få fatt i en 20-30m VGA kabel... Jeg er gnaske så sikekr det ikke produseres noe ferdiglaget kabling over stort mer enn 3-5 meter.

Aner ikek om dette er pga. begrensninger i hva som er mulig, eller bare hva som folk flest trenger. Skal du lage en kabel selv? I så tilfelle har jeg hørt det er et problem å skjøte kabler siden de må ha rett resistans for å ikke forringe bildekvaliteten kraftig.

Jeg er interessert fordi jeg gjerne vil ha en VGA kabel gjennom en vegg her hjemme, uten å måtte lage hullet stort nok til å gå hjennom hele den store kontakten...

-Stigma

5418459[/snapback]

Der tar du nok feil, Komplett.no selger VGAkabler på opptill 50 meter.

Lenke til kommentar
kjøp en HDMI til DVI adapter eller få laget en kabel, får

mye bedre bilde på det en du får med VGA

...

Tenkte på det også, men fant ikke lang nok kabel noe sted. Orka ikke tanken på å begynne å mekke slikt selv. Uansett funka VGA greit nok for min del. Dessuten vet jeg ikke hvordan TVen min ville håndtert å fått PC på HDMI inngangen sin. Slik jeg kjører nå så ser PCen TVen som en helt vanlig skjerm og jeg kan stille oppløsning akkurat som jeg vil (opp til 1366x768)

...

Som chrisege sier kan du få kjøpt dette hos Komplett. Det var den samme kabelen jeg kjøpte.

Hva er ca prisen på 10 og 20 meter skjermkabel?

Trenger kanskje ikke ha boksen under pulten her=P

20m kosta 454,- hos Komplett. Men om du skal ha boksen et annet sted må du vel ha tastatur og musekabler også. Aner ikke om du får de så lange. Eventuelt kan du kjøre disse trådløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...