Gå til innhold

Hva skjer/skjedde med spillindustrien?


Anbefalte innlegg

Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, WoW er en *skikkelig* opptur. Virkelig mye god historiefortelling i det spillet. Unike måter å presentere det revolusjonerende "Reis hit, drep X, få Y i belønning" oppdraget på. Et bemerkelsesverdig scenarie, som du til og med kan få utføre samme med "Anton Blypikk", "Gandalf66", "HotLegolas" og rundt 55 andre idioter. Virkelig en opptur.

5970882[/snapback]

 

Tror de alle fleste på forumet har fått med seg at du hater wow, men samme hva du sier, har det vært en STOR opplevelse for mange folk, siden det har truffet SÅ mange på engang. Synes historien er ganske ok, men viss vi skal korte alle spill ned i gå til x, drep y, få bedre z så blir vel ganske mange spill kjedelige eller hur? :)

 

Så det finnes ikke idioter i andre spill? Så i cs kan du ikke kalle deg hva du vil? Det finnes rppvp servere for sånne som deg og meg som vil unngå teite navn. Nei jeg liker ikke wow noe særlig. Klart slike store spill for mer synlige negative sider en andre spill.

 

Vet jeg beveger meg på tynn is nå, for du cetram er kjempe flink til å skrive og argumentere for deg, men etter og ha lest en del wow suger poster fra deg i emner der det har lite med sammenhengen og gjer blir kanskje for dumt? : :hmm:

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Hehe. Bare kjekt at ryktet mitt som WoW hater er kjent :)

 

Men for å være litt seriøs her, jeg synes egentlig ikke at WoW er et dårlig spill, og hvis jeg har sagt at det suger så er det vel stort sett bare for å sette det litt på spissen. Det er faktisk utrolig flott produsert, strømlinjeformet og treffer "de store massene" veldig godt. (Sånn, da har jeg sagt det. Ikke fortell noen at jeg har sagt det).

 

Korstoget (?) mitt dreier seg vel bare om å forsøke å gjøre folk oppmerksom på at det faktisk finnes andre spill der ute som er vel så bra, hvis man bare blir oppmerksom på det.

 

Og det er ikke meningen å trekke det inn i alle mulige sammenhenger, men det blir for fristende når folk trekker frem gamle tråder og fortsetter å hype om WoW, klarer jeg ikke å la være :)

 

Men for å gå litt on topic igjen; det er faktisk ikke bare WoW som sliter med idioter. Faktisk så ser det ut til at RPG serverne til WoW er noen av de bedre serverne der ute, må vel omtrent tilbake til de solide RPG guildene i Ultima Online for å finne såpass seriøse rollespillere som det lille jeg har sett i WoW. Der igjen har man vel det at siden WoW faktisk et så stort nedslagsfelt som det har, og appellerer til folk som ikke bare vil spille et spills om har det nyeste phat lewt, så samles det også tilstrekkelig mange med sammenfallende RPG interesser. (Hvilket egentlig ikke endrer det faktum at spillet ikke er spesielt spennende ;) ).

 

Men uansett - er også enig i at de aller fleste spill faktisk kan reduserers til "Reis til X, drep Y og få Z". Eller egentlig kan du vel redusere det til "Reis til X, utfør handling Y og oppnå resultat Z mens du møter konflikt i form av W", som i bunn og grunn er essensen i de fleste historier; både i litteratur, filmer og nå også spill. Grunnen til at jeg trakk det frem her (og satt det på spissen), var vel igjen bare å presisere at det er ikke så dramatisk mye bedre i WoW enn i andre spill. Samme ullen, bare pakket inn i ny fløyel :)

 

Men uansett - anton blypikk25 (i alle typer onlinespill) og level-tredemøllen (i MMORPG spesielt) har vel egentlig mer eller mindre gjort at jeg ikke orker å spille noe særlig online spill lenger. Jeg spiller stort sett spill for å bli fortalt (eller delta i, om du vil) en interessant historie. Hvilket også vel er grunnen til at jeg har mer og mer sansen for instansierte spill av typen DnD online og Guild Wars. Gir anledning til å kunne delta i massive miljøer, samtidig som du har de gode historiene og faktisk har muligheten til å dele opplevelsen med et begrenset antall mennesker. Hvis du i tillegg klarer å treffe folk med sammenfallende interesser som deg, så har du en sikker vinner.

 

Men nå ble det mye rart og usammenhengende her :) Forsøkte å dra det litt inn igjen på temaet i tråden, men var antageligvis ikke 100% vellykket. Skal i alle fall prøve å redusere WOW dissingen fremover, så lenge den ikke blir fremprovosert ;)

Lenke til kommentar
Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

5971559[/snapback]

 

 

Jeg trooor du skjønte poenget mitt.

 

Og hvis ikke; uff, det var jo synd... :p

Lenke til kommentar

Nå er ikke spillindustrien så veldig gammel, men den har forrandret seg en del siden den startet for 30/40 år siden. Var vel ikke akkurat direkte en industri når den starten da men...

 

Når de startet var alt veldig rettet mot alle, ikke et spesifikk marked. Det var spill for alle på alle platformer. Men rundt tiden N64/PS era-en kom, ble det mer en kamp om å være hipp og rette seg mot gameren, ikke mot alle slik som det var før. Dette startet et veldig kappløp med tanke på grafikken, noe som stort sett bare gamere bryr seg om.

 

Det ble en ganske stor suksess og markedet økte veldig. Men spillene ble rettet mer og mer mot en liten gruppe. Virker som spill var noe for "nerder". Men de siste 5 årene har dette kommet seg veldig og blitt litt mer rettet mot alle igjen, det henger derimot litt igjen.

 

Ihvertfall slik jeg ser på det. Så i kort versjon, så, virker det for meg som at spill før var mer rettet mot alle, mens de 5-10 siste årene har vært mer for hardcore gamere. De siste 5 igjen, har dette startet å gå mer tilbake til slik det var, men ikke helt ennå.

 

Jeg har tro på at Nintendo kan endre på dette med Revolution, men for tidlig å si noe ennå.

Lenke til kommentar
Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

5971559[/snapback]

 

 

Jeg trooor du skjønte poenget mitt.

 

Og hvis ikke; uff, det var jo synd... :p

5977456[/snapback]

 

Tja, jeg tolket deg dithen at du mener spill i gamle dager IKKE i 2 av 3 tilfeller hadde dårlig historie og bare gikk ut på dreping... noe som er tull. :)

Lenke til kommentar
Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

5971559[/snapback]

 

 

Jeg trooor du skjønte poenget mitt.

 

Og hvis ikke; uff, det var jo synd... :p

5977456[/snapback]

 

Tja, jeg tolket deg dithen at du mener spill i gamle dager IKKE i 2 av 3 tilfeller hadde dårlig historie og bare gikk ut på dreping... noe som er tull. :)

5977766[/snapback]

 

 

Det er din mening.

Lenke til kommentar
Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

5971559[/snapback]

 

 

Jeg trooor du skjønte poenget mitt.

 

Og hvis ikke; uff, det var jo synd... :p

5977456[/snapback]

 

Tja, jeg tolket deg dithen at du mener spill i gamle dager IKKE i 2 av 3 tilfeller hadde dårlig historie og bare gikk ut på dreping... noe som er tull. :)

5977766[/snapback]

 

 

Det er din mening.

5978099[/snapback]

 

Jeg har ikke statistikk liggende her, så jeg KAN jo ta feil. :) Mener dog bestemt at det var like lite eller enda dårligere fokus på spill-storys på 80- og 90- tallet. Noen andre "gæmliser" som kan komme med bekreftende eller avkreftende data her?

 

Såvidt jeg personlig husker fra f.eks Amiga/ C64-tiden så var iallfall de aller fleste spill crap da også, med noen få perler (Lucasarts\Sierra-spill f.eks) som hadde bra story og gameplay. Og det er de få spillene vi velger å huske idag. "Alt var så mye bedre før!" :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg

 

Og slik var det ikke før? :) Enten har du dårlig hukommelse/rosenrøde nostalgi-briller, eller så er du for ung til å ha vært med på C64/Amiga/NES osv. Det var sannelig mye dårlig da også historiemessig.

 

Som Sturgeons law sier, "90% of everything is crap". Og de 90% har folk en tendens til å glemme i etterkant.

5971559[/snapback]

 

 

Jeg trooor du skjønte poenget mitt.

 

Og hvis ikke; uff, det var jo synd... :p

5977456[/snapback]

 

Tja, jeg tolket deg dithen at du mener spill i gamle dager IKKE i 2 av 3 tilfeller hadde dårlig historie og bare gikk ut på dreping... noe som er tull. :)

5977766[/snapback]

 

 

Det er din mening.

5978099[/snapback]

 

Jeg har ikke statistikk liggende her, så jeg KAN jo ta feil. :) Mener dog bestemt at det var like lite \ enda dårligere fokus på story på 80- og 90- tallet. Noen andre "gæmliser" som kan komme med bekreftende eller avkrefende data her? :)

5978112[/snapback]

 

 

Hva har alder noe å si på det da?

 

Jeg har da spilt spill fra både 80 og 90 - tallet jeg også.

 

Selvfølgelig er det dreping i alle spill, så og si alle spill går jo ut på det.

Det jeg mente var at når hele historien går ut på å bare drepe, uten grunn,

synes jeg det blir dårlig historie.

 

Jeg er sikker på at hvis du også tenker deg litt om, forstår du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Jeg trodde du mente at spillhistorier var bedre før / mindre fokusert på dreping. Hvis det ikke var det du mente må jeg bare beklage. :)

5978133[/snapback]

 

NEI, jeg sier ikke det. Jeg sa heller ikke at det var mindre fokusering på dreping før.

Og JA, jeg synes spillhistoriene var bedre før.

 

La oss ta eksempler her;

Hvis vi f.eks ser på CS, hva er "grunnen" til å drepe der? Hvis vi går tilbake i tid, og tar andre spill som f.eks Zelda - OoT, er grunnen til å drepe der, for å utslette de onde skapningene Ganondorf har satt ut i Hyrule. Disse dreper du da for å redde verden.

 

Jeg sier ikke at det er sånn med ALLE spill, det finnes da selvfølgelig masse unntak.

Men fokuseringen på spillene som kommer ut, er mer på grafikk og slikt.

JEG (personlig) synes historiene på spillene som kommer ut nå for tiden, er mer slapp enn hva den pleide å være.

 

Skjønner du nå hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Jeg lurere også på hva som igrunnen har skjedd med spilleindustrien :hmm:

 

Før kunne jeg sitte som mange har sagt, time etter time og spille Transport tycoon, Pizza Tycoon, wacy wheels, civ, Sam and Max, The day of the tentacle, Gearhead Garage, Theme Hospital, Super Mario (Alle sammen) Sonic the hedgehog, Road Rash og selfølgelig tilbake til Commadore 64, Atari og Nintendo tidene.

 

Jeg er bare 20 år men har fått med meg det meste av spill oppigjenom tidene, Men som Trådstarter sier at alle spill må ikke ha en slik über alles grafikk for at spillet skal vere gøy. Selv om det ser for jævlig bra ut kan det vere mange spill som er bedre. Personlig er Transport Tycoon fortsatt min favotitt selv etter alle disse årene :love:

 

Men, selv om spill blir bare bedre og bedre så er det jo et par andre ting som antagligvis påvirker oss når det gjelder spill. Man blir jo eldre med årene og man finner ut at og sitte forran skjermen hele dagen blir kjedlig til slutt.

 

Det er nesten som og røyke, en røyk i ny og ne er brillefint, men når det starter og gå en 20 pakning om dagen får man ikke samme effekten som da man først fikk av sine første sigaretter. Så det jeg vil frem til er at om man spiller spill hele tiden, så er det ikke det samme som og spille det i ny og ne. Personlig så bor jeg stort sett forran PC`en :whistle:

 

Og en annen ting er at det siste årene har internett blitt helt sykt mye mere utbredt en for 5 år siden, iallefall her som jeg bor og antagligvis på andre småsteder (Og det er fortsatt folk som sitter med Dial up. Harf Harf!) Men anyway, Så har jo MMORPG spill som World Of Warcraft, EVE Online, Guild Wars, Anarchy Online, Everquest 2, Lineage2 tatt helt av de siste årene og tiltrekker seg en helt syk mengde spillere. Og jeg syns da at andre single player spill mister det "Sosiale" som MMORPG har og som jeg liker (Har selv vert MMORPG slave siden Ultima Online tidene :) )

 

Det var igrunnen det jeg ville si, så takk for meg og fred ut!

Lenke til kommentar
Jeg trodde du mente at spillhistorier var bedre før / mindre fokusert på dreping. Hvis det ikke var det du mente må jeg bare beklage. :)

5978133[/snapback]

 

NEI, jeg sier ikke det. Jeg sa heller ikke at det var mindre fokusering på dreping før.

Og JA, jeg synes spillhistoriene var bedre før.

 

La oss ta eksempler her;

Hvis vi f.eks ser på CS, hva er "grunnen" til å drepe der? Hvis vi går tilbake i tid, og tar andre spill som f.eks Zelda - OoT, er grunnen til å drepe der, for å utslette de onde skapningene Ganondorf har satt ut i Hyrule. Disse dreper du da for å redde verden.

 

Jeg sier ikke at det er sånn med ALLE spill, det finnes da selvfølgelig masse unntak.

Men fokuseringen på spillene som kommer ut, er mer på grafikk og slikt.

JEG (personlig) synes historiene på spillene som kommer ut nå for tiden, er mer slapp enn hva den pleide å være.

 

Skjønner du nå hva jeg mener?

5978206[/snapback]

 

Hvorfor skrev du ikke bare det med en gang? :)

 

Tror bare vi får være enige om å være uenige her. Jeg synes at andelen spill som fokuserer på god historie er ganske lik som før - dvs det er få spillutviklere som investerer effort i det, akkurat som før.

 

Tvertimot synes jeg faktisk de spillene med fokus på historie er bedre nå om dagen, fordi teknologien (og ja, grafikken er viktig her) har gitt designerne friere tøyler til å fortelle historien som de vil. I riktig gamle dager måtte man nøye seg med tekst og evt stillbilder fordi teknologien var såpass begrensende, nå har derimot spilldesignerne tilgang til teknikker som kan jamføres med spillefilm når det gjelder historiefortelling. Dette synes iallfall jeg er framgang, og et bra historie-spill (f.eks Farhrenheit/Indigo Prohecy) er sterkere enn tilsvarende spill fra 10-15 år tilbake pga dette. Bare min mening.

 

Grunnen til at jeg tror alder KAN være en faktor her er at vi som var aktive gamere da spillene ble gitt ut, også husker alle de andre møkkaspillene som kom ut på den tiden. For hver Monkey Island så hadde du ørten crappy shootemups, akkurat som i dag. :)

 

Det er kult at yngre folk spiller klassikerne fra den tiden (og all ære til deg for det!) men det virker nesten som folk tror at det bare kom spill-perler i gamle dager. Noe som ikke stemmer, såvidt jeg husker iallfall. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Jeg trodde du mente at spillhistorier var bedre før / mindre fokusert på dreping. Hvis det ikke var det du mente må jeg bare beklage. :)

5978133[/snapback]

 

NEI, jeg sier ikke det. Jeg sa heller ikke at det var mindre fokusering på dreping før.

Og JA, jeg synes spillhistoriene var bedre før.

 

La oss ta eksempler her;

Hvis vi f.eks ser på CS, hva er "grunnen" til å drepe der? Hvis vi går tilbake i tid, og tar andre spill som f.eks Zelda - OoT, er grunnen til å drepe der, for å utslette de onde skapningene Ganondorf har satt ut i Hyrule. Disse dreper du da for å redde verden.

 

Jeg sier ikke at det er sånn med ALLE spill, det finnes da selvfølgelig masse unntak.

Men fokuseringen på spillene som kommer ut, er mer på grafikk og slikt.

JEG (personlig) synes historiene på spillene som kommer ut nå for tiden, er mer slapp enn hva den pleide å være.

 

Skjønner du nå hva jeg mener?

5978206[/snapback]

Er til dels enig med deg (selv om jeg mener det blir feil å bruke et rent online spill som eksempel).

 

At det kommer like mange spill i dag med gode historier som det gjorde før, er jeg sikker på. Problemet i dag er at det eksisterende spillmarkedet virker ganske mettet, og spillutviklerne gjentar seg selv mye (WW2 shooter/Sci-fi shooter anyone?). Derfor "drukner" ofte også spill som satser på gode historier framfor topp grafikk, med noen hederlige unntak selvsagt.

 

Folk spiller også spill av forskjellige grunner. Noen ønsker små, enkle spill som raske å lære seg, og fort kan avsluttes. Andre vil ha svære, kompliserte spill man gjerne må bruke flere uker på å få satt seg skikkelig inn i. Noen ønsker gode historier i spill, andre mener at man bør lese en bok hvis man vil ha en god historie :)

Lenke til kommentar
Folk spiller også spill av forskjellige grunner. Noen ønsker små, enkle spill som raske å lære seg, og fort kan avsluttes. Andre vil ha svære, kompliserte spill man gjerne må bruke flere uker på å få satt seg skikkelig inn i. Noen ønsker gode historier i spill, andre mener at man bør lese en bok hvis man vil ha en god historie :)

5978280[/snapback]

 

Det et veldig godt poeng. F.eks: Hvis man er spesielt glad i bøker som forteller-medium så funket kanskje de gamle Infocom-teksteventyrene bedre, hvis man er mer glad i film så er nyere tids grafikk og lyd mer viktig for historiene. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
NEI, jeg sier ikke det. Jeg sa heller ikke at det var mindre fokusering på dreping før.

Og JA, jeg synes spillhistoriene var bedre før.

 

Må si jeg skjønner ikke helt hva du prater om her. Historier i spill eksisterte knapt før. Hva var historien i klassikere som Green Beret? Commandos? Operation Wolf? R-Type? Ikari Warriors? Double Dragon? Det finnes knapt spill på 80-tallet som forsøker å fortelle en historie, med unntak av tekstbaserte eventyrspill.

 

Hvis vi f.eks ser på CS, hva er "grunnen" til å drepe der? Hvis vi går tilbake i tid, og tar andre spill som f.eks Zelda - OoT, er grunnen til å drepe der, for å utslette de onde skapningene Ganondorf har satt ut i Hyrule. Disse dreper du da for å redde verden.

 

Fjollete eksempel. CS er et onlinespill, ikke et enspillerspill. I Half-Life, som er utgangspunktet for CS, er det en solid historie som driver spillet videre.

 

Jeg sier ikke at det er sånn med ALLE spill, det finnes da selvfølgelig masse unntak.

Men fokuseringen på spillene som kommer ut, er mer på grafikk og slikt.

 

Fokuseringen på spillene som kommer ut har ALLTID vært på grafikk. Slik var det på 80-tallet og. Man snakket alltid om den uoppnåelige arkadegrafikken, om hvor likt C64- eller Nintendo-versjonen av arkedespillet ble, osv. Grafikken har alltid vært i fokus.

 

JEG (personlig) synes historiene på spillene som kommer ut nå for tiden, er mer slapp enn hva den pleide å være.

 

Mest sannsynlig fordi du har et nostalgisk og romantisk forhold til følelsene du hadde da du spilte disse spillene før i tiden. Jeg tviler på at en 12-åring, om du lar han spille Zelda: A Link to the Past og Oblivion i dag, vil synes at Zelda-spillet har en bedre historie enn Oblivion.

Lenke til kommentar

Industrien har stått litt stille i det siste ja. Vi er jo fortsatt i 3D alderen og det sies at PS3 betegnes som 4D. Den skal revolusjonere på samme måte som Playstation 1 gjorde da den kom. Du vil vel ikke se noe nytt med Xbox360 siden det er en mindre kraftig utgave av en spill PC . Men neste generasjon PS3 og Revolution vil ha en rekke nye spennende ting. Begge vil gi deg muligheten til å kontrollere spillfiguren selv mer realistisk. Med nye EyeToy kan du ta opp ett katanasverd du har liggende hjemme (For de som har det) og faktisk bruke det i ett spill. Nye EyeToy greier å skille mellom deg og objekter denne gangen. Revolution vil vel fungere på samme måte bortsett fra at du styrer med en fjernkontroll. Det blir vel mer brukt til barnespill.

Lenke til kommentar
Industrien har stått litt stille i det siste ja. Vi er jo fortsatt i 3D alderen og det sies at PS3 betegnes som 4D. Den skal revolusjonere på samme måte som Playstation 1 gjorde da den kom. Du vil vel ikke se noe nytt med Xbox360 siden det er en mindre kraftig utgave av en spill PC . Men neste generasjon PS3 og Revolution vil ha en rekke nye spennende ting. Begge vil gi deg muligheten til å kontrollere spillfiguren selv mer realistisk. Med nye EyeToy kan du ta opp ett katanasverd du har liggende hjemme (For de som har det) og faktisk bruke det i ett spill. Nye EyeToy greier å skille mellom deg og objekter denne gangen. Revolution vil vel fungere på samme måte bortsett fra at du styrer med en fjernkontroll. Det blir vel mer brukt til barnespill.

5979312[/snapback]

Hehe, der har vi deg igjen ja. Blir bare bedre og bedre disse postene dine :)

Vet du i det hele tatt hva den fjerde dimesnjonen betegnes som? Ja, det stemmer, det er tid. Noe vi har sett siden den stressende musikken i Bubble Bobble kom :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...