Gå til innhold

Hva skjer/skjedde med spillindustrien?


Anbefalte innlegg

Du har både rett og galt samtidig, Pastor Lorentzen..

Du har rett at det første "hitte" er alltid det beste, så de som vokser opp idag uten den spill historien vi sitter på vil se på dagens spill som konge og de som var for 10-20 år siden som enkle og kjedelige...

Der du tar fei derimotl er at spillene som kommer i dag er kun videreutvikling av alle de gamle spillene, ideene er gamle, de bare kommer i en ny innpakning.

 

Men jeg ser også saken i et annet lys... Jeg mener vi ikke trenger noen ny revolusjon, det holder for meg om det kommer et perfekt fps spill og et perfekt strategi spill.. Egentlig så er ingen av genrene fullt utviklet ennå, de er kun på et middelvei stadium, men det er ikke maskinkraften som er problemet, det er nok mer ideene eller evnen til utviklerne til å høre på kundene..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pastor Lorentzen sier mye bra.

Vi som har levd noen år har lett for å bli nostalgisk når vi tenker tilbake på spill C64 og Amiga eller de første pc-spillene. Det var mye bra spill før, men jammen var det mye drit også, spesielt på C64 og Amiga. Det ble pumpet ut spill av veldig varierende kvalitet. Hvor mange av oss hadde ikke hundrevis av disketter med spill som bare støvet ned!

Regelen er: Jo flere spill man spiller, jo mer kresen blir man.

 

Dagens spill er langt i fra så dårlige som enkelte hevder, og jeg vil dra fram noen eksempler fra mine egne spillopplevelser av spill som har vært med oss en stund.

 

Tiger Woods 2006 er klart det beste golfspillet jeg noensinne har spilt, inkludert alle køllesvingende spill fra C64 og fram til i dag. Ikke bare er grafikken fin, men fysikken er veldig realistisk. Ballen ruller fint på underlaget, og væreffektene påvirker både underlaget og ballens bane gjennom luften.

 

Civ 4 er det beste Civ-spillet etter min mening, men jeg kommer ikke til å spille det på langt nær så mye som Civ 2. Rett og slett fordi Civ 2 var helt nytt for meg. Første gang man spiller et virkelig knallspill ødelegger egentlig litt for framtidens utgivelser i samme sjanger, fordi alle utgivelsene blir vurdert opp mot det.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at folk kun syter, ofte uten grunn. For noen år siden storkoste jeg med Goldeneye på N64. Så jeg tok det nylig opp igjen med noen kamerater, og spillet var mildt sagt svakt i forhold til dagens FPS. Det har skjedd en utvikling, bortsett fra den grafiske, også i denne sjangeren.

 

Grunnen til at jeg likte Goldeneye så godt i forhold til flertallet av dagens FPS, var at det var et av de første gode skytespillene. Og man legger som oftest merke til det første.

 

Goldeneye er dessuten et ganske "nytt" spill, så drar man lista enda lenger tilbake ser man at kvaliteten ikke har blitt dårligere med åra.

Lenke til kommentar

Pastor Lorentzen: Du sier mye bra, men jeg er sterkt uenig med deg angående Defender of the Crown. Det hadde vanvittig bra grafikk for sin tid, selv Commodore 64 versjonen så ganske vill ut da den kom ut.

 

Men det *var* et bra spill også. Det hadde en hel haug med elementer som man ikke hadde sett særlig mye til tidligere. En (for tiden) stor strategidel, ulike action elementer og en fengende historie. Uten at jeg skal påberopbe meg noen fullstendig oversikt over strategispillene fra den tiden, så mener jeg å huske at det andre som fantes, så var det stort sett bare "North and South" som hadde en tilsvarende appell til andre enn hardcore wargamers. Historien, de ulike spillelementene og Cinemawares kvalitetshåndverk presenterte faktisk noe helt nytt på lik linje med Sid Meier's Pirates.

 

Vet ikke om noen prøvde spillet Jeanne d'Arc (Joan of Arc het det kanskje?) som kom ut kort tid etter. Bygget over samme lesten som Defender, bare større og med flere valgmuligheter. Jeg elsket det stort, men det slo aldri like godt an som Defender fordi det var for komplisert, for mange valgmuligheter og det manglet de siste kvalitetsfinessene vi kjenner fra Cinemaware spillene.

 

Ellers er jeg enig med deg. Har man spillt i 20 år, så skal det faktisk ganske mye til for overraske. Men det skjer fremdeles :)

Lenke til kommentar

Det virker ikke som spillindustrien satser på "old skool" gamers, uten de nye gamerne som bare bryr seg om en pen innpakning og lett handling. Jeg driter egentlig i om et spill har bra grafikk, det er spillfølelsen som spiller en rolle. Men man skal vel ikke glemme at det lages noen bra spill idag også, for det meste FPS, men rollespill ala Kotor og Gothic vil nok altid ha sin plass hos ihvertfall meg.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei. Det lages flere spill enn de gamer.no anmelder, og det er sikkert mange av de som er knakende moro selv om de ikke har topp grafikk etter dagens standard. Dersom man bare leter litt, og er litt tålmodig med spillene, så finnes det massevis av moro i dagens spill. Største forskjellen idag og før er at man var litt mer tålmodig før, og ga spillet en sjanse. Det er vel med spill som det er med musikk: den beste musikken er ofte den som trenger litt tid for å sitte seg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Aldri en måned på Gamer.no uten en tråd om "alt var bedre før" og "spillindustrien har stagnert" osv.

 

Her er en kort oppsummering av realitetene:

 

1) Spill var bedre før fordi du ikke hadde spilt spill før. Dine første spillopplevelser, den første følelsen av å oppdage noe nytt, beherske noe, mestre noe, er uslåelig. Alt som kommer etterpå må måle seg med din jomfrutur, og er dermed nødt til å tape.

 

2) En 10-åring som spiller nye spill i dag har AKKURAT SAMME OPPLEVELSE med dagens nye spill som du hadde med gårdagens klassikere. Denne 10-åringen vil om 15-20 år sitte på forum og klage på at spillindustrien har stagnert, alt var bedre før, og at spillopplevelsene var mye mer innovative, håndgripelig og bedre på PS2 og Xbox.

 

3) Det var nøyaktig like mye fokus på grafikk og realisme foran gameplay på gamle konsoller og datamaskiner. Det skal mye til å hevde at f.eks. Defender of the Crown, som var selve flaggskipet til Amiga, var et bra spill. Det solgte utelukkende på sine pene tegninger.

5397613[/snapback]

 

Her er jeg sterkt uenig, finnes det ikke rom for at spilleindustrien faktisk har blitt søppel?

 

Hvor ser man spill som Monkey Island 1-3, Baldurs Gate 1-2, Deus Ex 1, Sam & Max, Super Mario, Mortal Kombat 1 i dag? De lages ikke lengre, desverre, industrien flytter seg over til simple spill med rare kontroller som er alt for mye mainstream, en negativ utvikling. Og om det er fordi jeg ikke hadde spilt spill før at jeg likte disse så bra, hvorfor kan jeg sitte i dag og kose meg like mye med dem som før?

Lenke til kommentar
Det har alltid vært sånn, gode spill drysser ikke ut konstant, men plutselig dukker det opp en forfriskende konsept, og noen ganger får vi en bølge utav dette...

 

Ellers har nok spillindustrien begynt å ligne litt mer på filmindustrien - iogmed at brukerne stiller stadig større krav til innhold (HD grafikk/CGI etc) og dette koster store summer å produsere - men må virkelig selge inn en idé for å få finansiering, og de med pengene liker å satse på sikre kort.

 

Heldigvis så finnes det kreative folk som har egne penger enda ;) - f.eks så har jo Blizzard en rimelig bra track-record, og det blir spennede å se hva de kommer med etter WoW .... (World of Starcraft anyone?? :p)

5386607[/snapback]

 

Den dagen World Of Starcraft kommer tenner jeg på studioet til Blizzard :mad: . Hvis du vil spille et bra strategi-spill som ikke har grafikk som førsteprioritet som så mange andre strategispill :thumbdown:. Så bør du prøve Hearts Of Iron 2 som også snart får en Expansion pack, der du får med det første spillet kalt den kommer i mars og har fått navnet "Doomsday". Prøv også Starcraft med Broodwars expansion pack det spillet er også dritbra :w00t: .

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Den dagen World Of Starcraft kommer tenner jeg på studioet til Blizzard :mad: . Hvis du vil spille et bra strategi-spill som ikke har grafikk som førsteprioritet som så mange andre strategispill :thumbdown:. Så bør du prøve Hearts Of Iron 2 som også snart får en Expansion pack, der du får med det første spillet kalt den kommer i mars og har fått navnet "Doomsday". Prøv også Starcraft med Broodwars expansion pack det spillet er også dritbra :w00t: .

 

 

Sier du det .. hmm.... jaja, er det noe rart det er krig her i verden ;)

 

Nå tror jeg faktisk at World(s) of Starcraft kunne blitt meget bra, har spilt warcraft/starcraft/etc og når det gjelder det spillet du nevner så ser jo det ut som et krigsspill der man flyr rundt i en vanlig verden og spiller vanlige soldater ... æææææsj :p ... dessuten har jeg ikke tid til andre spill enn WoW - man skal da prøve å ha et liv også ..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spillindustrien har ikke blitt noe dårligere enn det den tidligere har vært. Problemet ligger ved historien i spillene. 2 av 3 spill som blir laget nå for tiden har historien "drep" i seg, og gir ikke oss bak skjermen (som bryr oss om annet enn "drep") noen særlig interesse for spillene. Også disse fremtidsnormene som vi ser i mange spill er jo tross alt gørrkjedelige. Starwars er ikke akkurat det mest givende jeg har spilt i mitt liv. Virker som om de fleste produsentene henger seg opp i grafikk, lyd og effekter... :ermm:

Selvfølgelig er det viktig med god grafikk og slikt, men når historien og feelingen i spillene går over til ingenting, har det ikke så mye å si...

 

WoW er faktisk en av de få oppturene som har kommet på en lang stund.

Zelda - Twilight Princess håper jeg også vil gi et stort løft.

 

:)

Endret av WhiteFox89
Lenke til kommentar

Jeg kjenner også at jeg blir fortere lei feks et standard strategi spill eller action spill nå en tidligere, jeg byttet forøvrig også inn en xbox 360 som jeg fikk til jul mot en xbox. Jeg vil heller ha en vanlig xbox der jeg kan kjøpe billige kule spill som feks mk, enn slik SUPRE spill med RÅ grafikk til xbox 360. Men det kommer ut mye kult og kjekt, så jeg er ikke så bekrymet som viss andre her, tror egentlig også jeg har blitt litt mer interessert i andre ting også :)

Lenke til kommentar

Ja, WoW er en *skikkelig* opptur. Virkelig mye god historiefortelling i det spillet. Unike måter å presentere det revolusjonerende "Reis hit, drep X, få Y i belønning" oppdraget på. Et bemerkelsesverdig scenarie, som du til og med kan få utføre samme med "Anton Blypikk", "Gandalf66", "HotLegolas" og rundt 55 andre idioter. Virkelig en opptur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...