Gå til innhold

Hva skjer/skjedde med spillindustrien?


Anbefalte innlegg

I den siste tiden har de forskjellige spill selskapene og bedrifter som sony og microsoft fokusert veldig mye på grafikken i spill. Gjort spillkonsollene mer avanserte, og fokuset blir tatt bort fra selve meningen med spill. Før skrudde jeg på tven og spilte for å drepe noen minutter. fra jeg slo på konsollen og til jeg var inne i selve spillet tok bare noen par sekunder, og det gjorde at det ble mye lettere. Spillene var enkle og kjappe og var veldig avhengihetskapende. såklart ble jeg lei dem og kjøpte nye akkurat som man gjør med dagens spill. Men på den tiden trodde jeg ikke vi skulle sitte 15 år etterpå med akkuratt samme spillene i ny innpakning. Husker godt overgangen fra 2d til 3d. Jeg likte den men dette ga meg ikke noe nytt. Samme følelsen sitter jeg med nå når jeg skrur på feks xbox 360. Hva om spillselskapene hadde fokusert på nye ting, tatt en annen vei liksom? Nå gjør jo Nintendo akkuratt dette med revoulotion, men er det nok? er ikke det bare nok et skytespill, bare med nye kontrollere? Mulig jeg har missforstått der, men alikevell, hvis spillene fortsetter i samme spor, vil det da dø ut til slutt? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om noe av grunnen kan være produksjonskostnadene ved et spill som oppfyller forventningene. I "gamle dager" var det mulig for et svært lite dedikert team å tenke ut en god idé og lage spill av det. I dag kreves det mye mer inngangskapital å lage et skikkelig spill, og dermed er det færre av de gode og rare idéene som blir utprøvd. Når det har vist seg for EA at skytespill og sportsspill selger bra, hvorfor endre oppskriften? (Ja, jeg er klar over at EA også lager andre spill). Selv kjenner jeg en som var betatester i et nytt strategispill som kommer snart, og selv om dette var et relativt stort team så hadde spillet mange mangler som kunne vært rettet opp.

Lenke til kommentar

jeg syns nå wow gjorde en forskjell. først og fremst mmporpg til massene, og fengende som hell, men samtidig gjorde de det på en måte slik at man kunne gå inn med forskjellig grad av tidsbruk i spillet (gå instances hver onsdag eller bare dra innom å sanke xp i ny og ne) slikt sett traff de en bredde. men på den andre siden tror jeg spørsmålet ditt er jævli avhengig av hva slags spill du sikter til.

 

jeg har pr. dags dato ikke gjenfunnet gledet men verken rick dangerous (8088 spill) eller wolfenstein igjen i andre spill. og dune II har enda ikke funnet sin overmann imho.

Lenke til kommentar

Så lenge det er flott grafikk som selger, så er det nettopp det spillindustrien konsentrerer seg om. Folk vil ha flott grafikk, med høy oppløsning på flotte skjermer. De vil at tingene skal se ekte ut og grafikken skal være nærmest virkeligheten. Gameplay, derimot, er ikke SÅ viktig...

 

Hvorfor stod ellers folk i kø for å kjøpe xbox 360? Er det bedre gameplay på den, enn på en xbox til 800 kr med tusener av spill tilgjengelig? Nei...

 

Hvis folk er villig til å prøve litt andre spill er de som er mest hypet opp pga grafikk, så finnes det nok massevis å spille på. Slik er det jo også i musikkbransjen. Det ER ikke alltid det beste som ligger på toppen av VG listen. Og man MÅ ikke for all del spille det aller nyeste fordi det er det som har best grafikk.

Lenke til kommentar

Det har alltid vært sånn, gode spill drysser ikke ut konstant, men plutselig dukker det opp en forfriskende konsept, og noen ganger får vi en bølge utav dette...

 

Ellers har nok spillindustrien begynt å ligne litt mer på filmindustrien - iogmed at brukerne stiller stadig større krav til innhold (HD grafikk/CGI etc) og dette koster store summer å produsere - men må virkelig selge inn en idé for å få finansiering, og de med pengene liker å satse på sikre kort.

 

Heldigvis så finnes det kreative folk som har egne penger enda ;) - f.eks så har jo Blizzard en rimelig bra track-record, og det blir spennede å se hva de kommer med etter WoW .... (World of Starcraft anyone?? :p)

Lenke til kommentar

Jeg har vel ingen store problemer med dagens spillindustri sånn egentlig, det kommer jo stadig vekk perler. World of Warcraft er vel et eksempel på at enkelte vet hva som underholder der ute enda. Men jeg skjønner poenget ditt, og skal ærlig innrømme det var mye morsommere å spille før når grafikken var dårligere og bransjen yngre.

 

Jeg har spilt spill siden Commodore 64, og har vel fått med meg absolutt alt. Jeg har en eske med kasetter og overdimensjonerte C64-disketter på boden, 2 store søplesekker med spill til Amiga - mangfoldige konsoller og alt mulig. Men alt er jo utdatert og kan ikke spilles mer. Men før kunne man liksom smelle på "Lemmings", "Dogs of War", "Giana Sisters", "Super Mario", "Prince of Persia", "Leisure Suit Larry", "Civilisation", "North & South", "Navy Seals", "The Dig", "Full Throttle", "Monkey Island", "Zelda" osv og kose seg spent ihjel med det dag inn og dag ut. Men sånn er det liksom ikke lenger, magien er så godt som borte for meg.

 

De som skuffer og irriterer meg mest, er at LucasArts har lagt "point 'n click"-sjangeren død uten noe løfte om å gjennopplive det. Hvorfor kommer de ikke lenger med spill som Monkey Island, The Dig, Sam & Max, Maniac Mansion osv? Curse of Monkey Island er kanskje det beste spillet jeg har spilt på PC noensinne når det gjelder stemning og underholdningsverdi - men når de konverterte det hele til 3D i Escape from Monkey Island ble jeg så utrolig kvalm. Hvorfor skal de ødelegge noe som virket så bra? DE AV ALLE FAENS MENNESKER må da skjønne at man ikke trenger nyvinnende dx9-grafikk for at spill skal være bra.

 

Jeg savner den sjangeren der no ille mye, og holdt på å dø på meg av glede når "Runaway - A Road Adventure" kom ut for en stund siden. Jeg bare krysser fingrene for at en eventuell utgivelse av Monkey Island 5 eller Sam & Max 2 ikke blir 3D, men god gammeldags stil hvor tastaturet er bannlyst og musa er eneste våpen. Man kan erstatte fet 3D-grafikk med andre ting ... festlig LucasArts-dialog, bra historie og bra animasjoner. *krysse finga*

 

Dette er Runawat btw:

 

img0007.jpg

Lenke til kommentar

Vel, det finnest fortsatt utviklere som tenker gameplay, Blizzard og Nintendo feks. Og jeg er veldig spent på hva disse to kan få til i årene fremover. Nå som Blizzard er proppet full med penger etter WoW kan det bli ekstremt spennende å se hva de finner på, Nintendo revolution skal og bli spennende, problemet er vel at det finnest så mange "Spyutspill" utviklere, og bare noen få gode utviklere som gang på gang leverer kvalitetsspill.

Lenke til kommentar

Blizzard er en kjempeutvikler med masse gode spill bak seg. De bruker også tid på spillene, men et spill jeg godt kunne tenkt meg nå er det Warcraft Point'n Click spillet som aldri ble slippet pga. at det var for dårlig. Jeg er egentlig for ung for å ha spilt noe særlig Point'n Click-spill, men The Curse of Monkey Island har etset seg inn i hodet mitt *høre på Monkey Island sang* Dessuten er Den Lengste Reisen et knallbra spill. Gleder meg vilt til oppfølgeren, men det er ikke Point'n Click. Hvoooorfoor?!

Lenke til kommentar

Fikk aldri testa runaway jeg. ett eller annet gikk skeis med en codec jeg hadde, så alt ble opp ned. Når jeg fikk fiksa det ble alt grønt. litt trist egentlig, for jeg elsker sånne spill.

 

til trådstarter: Når du er på byen og surfer etter en prostituert, hva ser du etter da? Jo, du ser etter den hora som ser best ut! Om hun er god i senga kommer egentlig i andre rekke. Sånn er det med spillindustrien og.

Lenke til kommentar
Ja det er det. Bra grafikk, og den gode gamle stemingen!

Så bare å skaffe seg det, Mala!

5389582[/snapback]

 

aKa VIcIous, Sky :cool:

 

Ja da må det nesten prøves!

5390354[/snapback]

 

 

gleder meg til a vampyre's tale (eller noe i den duren) kommer jeg. laget av de gode gamle lucas arts folka som ble dumpa fordi de ikke kunne lage horete starwars spill fort nok :tease:

 

Runaway 2 kommer jo også, og eneren var absolutt meget god!

Lenke til kommentar

Grafikk driver vel utviklingen, men gameplay ser man mindre og mindre av. En dag oppnår vi vel fotorealisme i dataspill, og da slipper man forhåpentligvis å oppgradere mer. Par år siden jeg kjøpte ny pc (p4 3,2, Radeon9800pro etc), men FEAR f.eks går hakkete som f.. så jeg gidder ikke spille det. På tide å oppgradere...igjen *sukk*.

 

Vil råde alle sammen til å teste Alien Swarm (mod til UT2004) og Shadowgrounds. 2 spill jeg har brukt litt tid på i det siste. Godt gammeldags herlig gameplay, og masse aliens å skyte til himmels. Noen som husker Alien Breed, Team17's ypperlige serie til Amiga?

 

http://www.blackcatgames.com/swarm

http://www.shadowgroundsgame.com

Endret av Ripsta
Lenke til kommentar

Aldri en måned på Gamer.no uten en tråd om "alt var bedre før" og "spillindustrien har stagnert" osv.

 

Her er en kort oppsummering av realitetene:

 

1) Spill var bedre før fordi du ikke hadde spilt spill før. Dine første spillopplevelser, den første følelsen av å oppdage noe nytt, beherske noe, mestre noe, er uslåelig. Alt som kommer etterpå må måle seg med din jomfrutur, og er dermed nødt til å tape.

 

2) En 10-åring som spiller nye spill i dag har AKKURAT SAMME OPPLEVELSE med dagens nye spill som du hadde med gårdagens klassikere. Denne 10-åringen vil om 15-20 år sitte på forum og klage på at spillindustrien har stagnert, alt var bedre før, og at spillopplevelsene var mye mer innovative, håndgripelig og bedre på PS2 og Xbox.

 

3) Det var nøyaktig like mye fokus på grafikk og realisme foran gameplay på gamle konsoller og datamaskiner. Det skal mye til å hevde at f.eks. Defender of the Crown, som var selve flaggskipet til Amiga, var et bra spill. Det solgte utelukkende på sine pene tegninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...