2remann Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Kjøpte impulsivt ett Sony DCR HC90E på elkjøp. Har lenge ønsket noe "lite og bra" da jeg synes mitt gamle Sony Hi8 kamera er litt stort å dra på samt tungvint å redigere med siden det er analogt. Det jeg liker på HC90'n er størrelsen... Det jeg ikke liker er: * "ingen" knapper på kamera - allt må gjøres via touch-LCD; også manuell focus! * hørbar summing fra motor på opptak (ingen stor minus da unga jeg filmer bråker) * autodato (første opptak hver dag får dato i 5 sec) fra mitt gamle kamera - kjekt å i ettertid ha med litt datoer så man veit hvor gamle ungene er når man en gang i tiden sitter på gamlehjemmet og mimrer med de gamle opptakene. * kornette bilde og dårlig farge ved dunkel belysning; kan løses med lampe (?) Alt i alt mener jeg at kameraet er greit nok, men om noen kan hjelpe meg å finne annet kamera i samme prisklasse (5.995,-) som ikke har disse minusene, vil jeg være takknemelig for å høre om det. Isåfall må jeg få returnert dette til Elkjøp før 10. januar, så det er litt "bråttom".. Annet spørsmål er jo om det er mini DV som er det mest gunstige? Ser jo det selges både hard-disk og DVD baserte kameraer. Jeg føler, uten at jeg har noe hold for det, at harddisk-basert er litt skjørt, samt litt tungvint å arkivere "rådata (uredigert video) på en enkel måte (mini DV gir jo kassetter man kan arkivere). Bildekvaliteten er også viktig for meg. Å bruke lagringsmedium med kompresjon som går ut over bildekvaliteten er ikke aktuelt. Men tips mottas! På den andre side; dersom noen har tips til egnet videobelysning, bæreveske etc for Sony DCR-HC90 er jeg også takknemmelig for å høre om det. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg har tilgang til et HC90, og har filmet og redigert noe fra kameraet, og er godt fornøyd med det. Har ikke merket motorstøy, og synes det gir bra opptak under dårlige lysforhold, sammenlignet med det noe eldre Sony 320 D8 jeg vanligvis bruker. Touch-skjermen blir vel en vanesak, enig at det hadde vært greit med en annen løsning for manuell fokus. Men start/stopp og zoom på LCD-skjermen er genialt og meget nyttig synes jeg. Dato finner du jo på DV-bandet, og jeg synes det er skjemmende med tallene i bildet, selv om det kanskje er bare 5 sek. Siden du ikke godtar lagring med kompresjon, har du vel allerede sagt at det er bare mini-DV som er aktuelt. DVD og HD blir lagret i komprimert format. Et minus kan være at om du ønsker ekstra mikrofon, er det bare spesiell Sony mic. som kan nyttes, skoen på toppen er spesiell, og ingen annen mic.kontakt finnes. Ekstra videolys gir selvfølgelig mye bedre opptak under dårlige forhold. Slå opp på www.nva.no under FORA/LITT AV HVERT/GODE TIPS og se min beskrivelse av billig hjemmelaget lysutstyr. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) harddisk-basert er litt skjørt, samt litt tungvint å arkivere "rådata (uredigert video) på en enkel måte (mini DV gir jo kassetter man kan arkivere). Å lagre backup på DVDplater er veldig billig og greit så ville ikke blitt noe problem. Platene lagrer du et annet sted i tilfelle huset brenner ned, selv beholder du en kopi på en ekstern harddisk. Siden du ikke godtar lagring med kompresjon, har du vel allerede sagt at det er bare mini-DV som er aktuelt. DVD og HD blir lagret i komprimert format.Det du egentlig mener er at MPEG-2 har dårligere kvalitet enn DV25 siden MPEG-2 har lavere bitrate. Det er ikke nødvendigvis sant siden MPEG-2 er mye mer effektivt og kan ha samme kvalitet på mye lavere bitrate. Kamera som bruker MPEG-2 er ofte enkle med lav lagringskapasitet sånn at kvaliteten ofte ikke blir i nærheten av det den kan være. Det finnes også harddiskbaserte kamera med en kvalitet som overstiger mini-DV ca 40-50 ganger. Så MPEG-2 og/eller harddisk betyr ikke at det automatisk er dårligere kvalitet selv om det ofte er dårligere. Et problem med MPEG-2 er at det finnes få billige programmer som kan editere det på en grei måte. Endret 5. januar 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
2remann Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Om noen skulle lure så ble det så jeg beholdt HC-90'n :-) Lenke til kommentar
pali Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Om noen skulle lure så ble det så jeg beholdt HC-90'n :-) 5416454[/snapback] Men på hvilken elkjöp fikk du dette for 5995? På Elkjöp Sköyen koster det en tusenlapp mer. Lenke til kommentar
2remann Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Det var førjuls-kampanje på Elkjøp. Jeg vet de hadde dette både på Stjørdal og Trondheim sine butikker. Men flere web-shops har dette til rett under 6.400,- Lenke til kommentar
oyvindpe Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Det var førjuls-kampanje på Elkjøp. Jeg vet de hadde dette både på Stjørdal og Trondheim sine butikker. Men flere web-shops har dette til rett under 6.400,- 5431399[/snapback] Dette er ett av kameraene jeg også vurderer. Hva er ditt inntrykk av kameraet så langt? Denne motorsummingen, er den merkbar på opptakene? Endret 13. januar 2006 av oyvindpe Lenke til kommentar
2remann Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Dette er ett av kameraene jeg også vurderer. Hva er ditt inntrykk av kameraet så langt? Se mitt første innlegg; jeg mener kameraet er bra; det er jo passe stort, god kvalitet på bildene (når man har "nok" lys, men lys kreves av alle typer kamera). Litt fiklette lok til firewire og USB-pluggen, men det er nok en vane. Denne motorsummingen, er den merkbar på opptakene? 5433130[/snapback] Det er jo merkbart siden det stadig kommer frem når det snakkes om kameraet. Men det er ikke dominerende. Jeg hørte litt hos en fotobutikk i forbindelse med tankene om å levere det tilbake til elkjøp, men fotobutikken (som kunne tjent penger på at jeg hadde byttet, ved å selge meg ett annet kamera) ville ikke gå god for at de kunne skaffe meg noe bedre kamera i denne prisklassen; alle har litt motorstøy sålenge de kjører på intern mikrofon, og bildestøy uten ekstern lampe innendørs. De mente også at Sony har de beste kamerane hva angikk kvalitet, holdbarhet og service. Lenke til kommentar
oyvindpe Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Dette er ett av kameraene jeg også vurderer. Hva er ditt inntrykk av kameraet så langt? Se mitt første innlegg; jeg mener kameraet er bra; det er jo passe stort, god kvalitet på bildene (når man har "nok" lys, men lys kreves av alle typer kamera). Litt fiklette lok til firewire og USB-pluggen, men det er nok en vane. Denne motorsummingen, er den merkbar på opptakene? 5433130[/snapback] Det er jo merkbart siden det stadig kommer frem når det snakkes om kameraet. Men det er ikke dominerende. Jeg hørte litt hos en fotobutikk i forbindelse med tankene om å levere det tilbake til elkjøp, men fotobutikken (som kunne tjent penger på at jeg hadde byttet, ved å selge meg ett annet kamera) ville ikke gå god for at de kunne skaffe meg noe bedre kamera i denne prisklassen; alle har litt motorstøy sålenge de kjører på intern mikrofon, og bildestøy uten ekstern lampe innendørs. De mente også at Sony har de beste kamerane hva angikk kvalitet, holdbarhet og service. 5437707[/snapback] Takk for svar. Jeg blir mer og mer sikker på at HC-90 er det kameraet jeg blir å skaffe. Hadde nesten bestemt meg for GS-250, men prisen og størrelsen gjør at jeg nå blir å gå for Sonys. Og det er slett ingen ulempe at LCD-skjermen viser Widescreen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå