Gå til innhold

Kjøp av billig lysmåler

Anbefalte innlegg

Denne er først og fremst til pmnormal, regner med at det er han som har best greie på dette her.

Jeg lurer hvor man kan bestille en billig enkel lysmåler til indirekte lysmåling, til å erstatte innebygde lysmålere som har tatt dagen.

De jeg har sett tilsalgs på internett har hvert forholdsvis dyre og til å bruke ved direkte lysmåling, men jeg ønsker en liten enkel en til indirekte måling. Jeg har sett noen enkle lysmålere som man nærmest kan ha på nøkkelknipet på noen amerikanske nettsider.

ps. Tenkte jeg skulle prøve å få litt fart i den gamle Rollei 35T'en

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aj aj, Rollei 35T. Lekkert. Sjekk ut Antonio Stasi i Bergen. Du finner nummeret hans i tlf-katalogen. Han har alt mulig rart brukt i hyllene. Kjøpte selv en russisk lysmåler (direkte+innfallende lys) til mine manuelle aparater der (tror jeg betalte 400, det var ikke enkleste type). Kjøpte også en avstandsmåler/koblet målsøker til min Rollei av han (også russisk, kostet ikke mye).

Sistnevnte rare plastdings tror jeg ikke han har flere av, men det skader ikke å spørre. Lysmålere i flere prisklasser regner jeg med at han har.

Antonio Stasi er en hyggelig italiener med pasjon for klassisk foto. Han er kjent for lave priser på kvalitetsutstyr som Leica og Rollei, og er en ærlig sjel. Ring til ham og spør hva han har. Der finner alle som liker fine gamle aparater noe nytt til samlingen. Det beste er å stikke innom den smakfulle butikken hans i Lille Øvregate, Bergen. Du føler deg som i en tidsmaskin, som å være i en eksklusiv butikk for 30 år siden :cool:

Edit: Disse nøkkelknippen du nevnte, er det nyproduserte ting, eller mener du de gamle, små selen-cellene som var vanlige for 40-50 år siden?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Edit: Disse nøkkelknippen du nevnte, er det nyproduserte ting, eller mener du de gamle, små selen-cellene som var vanlige for 40-50 år siden?

5385851[/snapback]

Mente nyproduserte digitale dingser, ser at alle moderne lysmålere er beregnet på studio bruk, er store og koster en formue. Det er strengt tatt ikke det man trenger for å erstatte en intern lysmåler som har tatt dagen.

ps. Er det et problem at interne som ikke har hvert i bruk på 20år, har en tendens til å gå i stykker når man putter batterier i dem? Er det noe man kan gjøre for å unngå dette problemet neste gang jeg kommer over et gammelt kamera som fungerer?

Lenke til kommentar

Det er ikke et vanlig problem. Det som er et problem med ditt kamera, er at det bruker de nå forbudte kvikksølv(mercury)batteriene. For å bruke det sammen med moderne Li-ion og alkaliske batterier må du enten bruke et adapter, eller kalibrere om lysmåleren. Et kjapt søk i Google så finner du nok fans som kan selge deg et adapter.

Kalibrering kan foretas av forskjellige verksteder. Tror det finnes noen i Oslo som kan gjøre det. Forstod det slik at måleren ikke virker i det hele tatt. Jeg tror mest at det er en løs kontakt. Har aldri hørt om batterier som har "blåst2 elektronikken i lysmåleren.

Igjen vil jeg råde deg å ringe til Stasi. Han har erfaring med mange flere Rollei 35 enn meg, og har vel sett det meste etterhvert. Små reparasjoner tror jeg han kan gjøre selv.

Har du en link til en av de små lysmålerene? Kunne selv tenkt meg en som er veldig liten, og som måler direkte lys. Regner med at den du er på jakt etter er litt større, men mindre og billigere enn de store blitz-lysmålerene.

Edit: Hva med denne:

http://www.lomorks.no/vare.php?varenr=671011101

http://www.hiltonphoto.co.uk/products/details/70.html

Den er jo faktisk billigere på Lømork enn i den engelske butikken, men de hadde fint bilde av den. Er det noe slik du er ute etter?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...