Gå til innhold

Vedlikeholds-oppgradering av liten server

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Trenger noen råd her; Har fått i oppdrag å komme forslag til en "vedlikeholds-oppgradering" av en liten filserver som står på et advokatkontor med fire brukere. Serveren bygde jeg selv for tre år siden, og etter det har den jobbet trofast "twentyfour-seven".

Spesifikasjonene er ikke akkurat fete men det holder for deres bruk:

• Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400
  • Sapphire Radeon 7500 64MB DDR
  • Abit BD7II-RAID Hovedkort S478/533mhz
  • TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5
  • 3Com Etherlink XL 10/100Mbit PCI Kort
  • HighPoint RocketRAID 404 U-ATA/133
  • 4stk. WD 80GB IDE 7200RPM i 2 x raid1
  • Adaptec SCSI Ultra160 kort (denne er noe nyere)
  • Sony SDX-400 SCSI Tape drive (denne er noe nyere)
  • Windows 2000 server

Jeg har sett tegn til at diskene begynner å bli "slitne" og har i den forbindelse fått beskjed om å gjøre noen endringer for å sikre stabil gange videre.. Min første tanke var å bytte alle komponenter med bevegelige deler. Dvs. alle vifter, strømforsyning og disker eventuelt også skjermkortet (husker ikke om dette har vifte). Er det noen som har noen tanker/innvendiger rundt dette? Slik jeg ser det, bør vel resten av komponentene takle _mye_ mer enn tre år..?

Tanken var å klone diskene som står i maskina slik at den var oppe å gikk igjen i løpet av kort tid. Dette sparer meg for timevis av arbeid med softwareoppsett (maskinen fungerer fint sånn den står nå, så kloning av diskene ser jeg som beste løsning). Her trenger jeg gjerne også noen innspill.. Husker jeg klonet noen disker for mange år siden vha. Powerquest Drive Image, er dette en ryddig jobb? (vet vi har en lisens på Norton Ghost)

Kommer jeg til å støte på problemer ved kloning av disker som har stått/står i raid? Må jeg eventuelt legge inn et "foreløpig OS" for å installere drivere slik at jeg får tilgang til diskene, eller kan jeg bare ta en og en av diskene å koble dem på en ide-kontroller i en annen maskin? (ser for meg en enkel løsning der jeg tar en og en disk og kloner dem i en annen maskin vha. f.eks. Norton Ghost for deretter å koble de nye diskene i samme rekkefølge til raid kortet)

Jeg vet at en ny server i den prisklassen vi trenger kan kjøpes billig av f.eks. Dell, men sånn jeg ser det (i forhold til advokat-kontorets behov og økonomi) burde denne boksen holde flere år enda. Derfor er jeg ikke interessert i tips om nye "ferdige" løsninger (forløpig).

Videre, ny strømforsyning, 3-5 nye vifter og 4 nye disker; noen anbefalinger her? Vil gjerne ha tips om hardware som har en slags "minste antall timer i kontinuerlig drift"-garanti.. På den måten får jeg bedre kontroll over utskiftninger som må gjøres fremover..

Håper noen har tid til å hjelpe meg/diskutere dette litt med meg. På forhånd takk for responsen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke RAID-kontrolleren muligheten til å bygge opp(klone) disken(e) hvis du bytter de(n) ut ? En må stå i, selvfølgelig..

Drifter et nesten identisk server hos kompisen min, med 1GB minne, P4 2,66MHz og 2X 120GB i Raid1, samt tapestreamer på SCSI 160.

Går en disk så kan jeg clone den med Raid-verktøy..

Ps. hiv inn en 512MB minnebrikke til... ;)

Lenke til kommentar
Har ikke RAID-kontrolleren muligheten til å bygge opp(klone) disken(e) hvis du bytter de(n) ut ? En må stå i, selvfølgelig..

Det regner jeg egentlig med. (litt kort tenkt av meg..). Skal undersøke dette, regner i tilfelle med at det blir løsningen jeg går for. Takk :yes:

Ellers..? Noen med meninger/anbefalinger rundt ny HW?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med noen ytelses-forbedring derfor har jeg ikke tenkt å sette i mer ram, maskinen fungerer godt nok som det er..

Men det jeg trenger hjelp til er å finne noen nye (ikke nødvendigvis større) IDE disker samt en ny strømforsyning. Jeg klarer helt fint å velge dette selv basert på egne erfaringer hjemme, men dette dreier seg om en server som skal stå på døgnet rundt, og jeg er avhengig av stabilitet. Derfor (som tidligere nevnt) er jeg ute etter hardware som har en slags "minste antall timer i kontinuerlig drift"-garanti..

Hele poenget her er at denne serveren ikke skal oppgraderes i ordets rette forstand, bare vedlikeholdes slik at den holder flere år.. Derfor foreslo jeg bytte av alle komponenter med bevegelige deler (det er nødvendigvis disse som blir mest slitt)..

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...