Gå til innhold

Utdanning, veien videre.. forviret...

Heineoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg vidre på veien videre med utdannelsen min..

Har nå gått:

Gk Elektro

Vk1 Elektro

Driver nå i første året som IKT lærling.

Skal til sammen gå der i 2.5år.

Har 2 års erfraring fra Rimi (driver på forts.)

Bil lappen

Så lurer jeg på:

Bør jeg ta allmenfagelig påbyggnig?

Når kan jeg ferie Russ?

Andre utdanning retninger jeg bør velge?

:hmm:

takk! :thumbup:

Utdanning = stress og forvirring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du åpenbart går på noe innen IT (derav IKT) så får du bare fokusere på å få tatt allenn påbygg først som sist. Da det i de fleste jobber i dag kreves 3 års høyskoleutdannelse ++, og i de jobbene det ikke kreves søker de som har det fordet. Så like greit å få det gjort først som sist.

Råder deg og til å ta f.eks mattefag allerede nå, da det er et krav om minst 2MX må nesten alle høyere IT fag i dag. Noe du ikke får tatt på allmenn påbygg som oftest.

Lenke til kommentar

Som Ueland er inne på, hva du skal studere videre styrer hvilke valg du må ta. Er du usikker er ikke allmenn påbygning en dum idé. Å ta litt matte nevnes som lurt, om du ønsker studere noe som krever matematikk vil jeg anbefale full fordypning, ikke nødvendigvis fordi du kommer til å bruke alt du lærer i 3MX, men fordi en må ha jobbet litt med matte for at relativt enkle regneoperasjoner skal gli lett. Har en f.eks. hatt 3FY får en masse gratis - det er ikke særlig avansert matte, men mye bruk av elementær algebra er en nøkkel for forståelse og innsikt, og en gis ikke tid til å lære å krabbe når en skal begynne å gå.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Tror jeg begynner på allmenfagelig påbygg når jeg er ferdig med lærlingplassen jeg..

Matte har alldrig intressert meg og jeg er heller ikke spessielt god i det...

Så har veldig liten lyst til å begynne på noe som krever mye kunnskaper om nettop dette.

Andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Har nå gått:

Gk Elektro

Vk1 Elektro

Så du gikk VK1 IKT etter VK1 Elektro? Litt dumt spm. for du må vel ha gjort det. :p

Jeg går selv VK1 IKT nå, men er ikke sikker på hva jeg skal gå neste år, men tror det blir almenn påbyggning. Hvordan er det egentlig?

Lenke til kommentar
Har nå gått:

Gk Elektro

Vk1 Elektro

Så du gikk VK1 IKT etter VK1 Elektro? Litt dumt spm. for du må vel ha gjort det. :p

Jeg går selv VK1 IKT nå, men er ikke sikker på hva jeg skal gå neste år, men tror det blir almenn påbyggning. Hvordan er det egentlig?

5403862[/snapback]

Akkurat nå sitter jeg her og skriver om Ibsen (ja på en søndag :) ), med en matteprøve til dagen før Ibsen er klart.

Vi har norsk 10 skoletimer i uken, og da jeg kun har 20 timer i uken selv sier vel det litt om hvor mye som skal gjøres i det faget. Vi startet den første skoledagen med norrøn litteratur, så slikt sett er det mye som skal gjøre, men jeg føler ikke at det er noe vanskelig eller kjedelig i særlig grad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ok. Sitter selv og skriver en artikkel om kriminalitet, og så har jeg en stor engelskprøve i morgen med essay og hele pakka. :p Høres ikke så veldig kjekkt ut med så mye norsk, men overlever nok.

Men du sier du bare har 20 timer, er det sånn at du får fri i engelsk som du har fra før på IKT? Jeg har hvertfall matte 1MX og så skal jeg vel ikke ha engelsk heller på almenn påbygg.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...