Gå til innhold

Kjøre script på poster i mysql database?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen har noe erfaring med å kjøre perl script på noen poster i en mysql database. Det jeg vil gjøre er å oppdatere noen poster med dette skriptet http://daringfireball.net/projects/smartypants/

Jeg har allerede kjørt det skriptet v.h.a. et sh skript på noen statiske php filer idag – noe jeg egentlig ikke kunne – så nå hadde det vært fint med litt hjelp :whistle:

Og ja, jeg har ssh tilgang til serveren.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da får jeg prøve på en litt mer detaljert forklaring :)

Jeg er med på å drive en nettside hvor vi har et selvlagd nyhetssystem. Dette er ganske simpelt, med tekstfelter for diverse ting (Overskrift, ingress, brødtekst, osv.) Disse dataene puttes så inn i en mysql tabell ved hjelp av php.

Det jeg vil, er å la disse feltene bli kjørt gjennom perl skriptet jeg linket til, før de legges til i databasen. Dette skriptet setter inn ordentlige sitat-tegn («») og tankestreker (–) for teksten, slik at man slipper å skrive entities (& osv) hele tida.

Dette vet jeg ikke hvordan man gjør og trenger hjelp. Det ville også vært fint å få vite hvordan man kan kjøre dette skriptet på det som allerede er i tabellen.

Forstår dere hva jeg vil nå?

Lenke til kommentar
Ok, da får jeg prøve på en litt mer detaljert forklaring :)

Jeg er med på å drive en nettside hvor vi har et selvlagd nyhetssystem. Dette er ganske simpelt, med tekstfelter for diverse ting (Overskrift, ingress, brødtekst, osv.) Disse dataene puttes så inn i en mysql tabell ved hjelp av php.

Det jeg vil, er å la disse feltene bli kjørt gjennom perl skriptet jeg linket til, før de legges til i databasen. Dette skriptet setter inn ordentlige sitat-tegn («») og tankestreker (–) for teksten, slik at man slipper å skrive entities (& osv) hele tida.

Dette vet jeg ikke hvordan man gjør og trenger hjelp. Det ville også vært fint å få vite hvordan man kan kjøre dette skriptet på det som allerede er i tabellen.

Forstår dere hva jeg vil nå?

5410680[/snapback]

For meg høres dette ut som en omvei... Hvorfor kan du ikke bruke preg_replace() og slikt i php?

For meg høres det litt om som om du magler litt begreper om hva Perl egentlig er. Mot en mysql-database kan du bruke pakker som DBI eller lignende.

Lenke til kommentar

Hm.. Kan vel prøve å gjøre det med preg_replace ja, men trodde det skulle være en måte å bruke det ferdig skriptet på, siden jeg ikke har noe erfaring med preg_replace. Det holder jo ikke å bare bytte ut " med «, for det kan jo være en del av <a href"" osv.

Lenke til kommentar

Heisann, du har sikkert releaset 8 moduler på cpan, vært gift og skilt 4 ganger og tatt doktorgrad i IT siden du postet dette innlegget (ja, vi er noen slappfisker her på perl forumet)..men du kunne kanskje tenke deg å ta en liten titt på HTML::Entities modulen, mer spesifikt nemlig decode_entities og encode_entities metodene. Tror de gutta der skal gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...