eisa01 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Jeg lurte på om noen har noe erfaring med å kjøre perl script på noen poster i en mysql database. Det jeg vil gjøre er å oppdatere noen poster med dette skriptet http://daringfireball.net/projects/smartypants/ Jeg har allerede kjørt det skriptet v.h.a. et sh skript på noen statiske php filer idag – noe jeg egentlig ikke kunne – så nå hadde det vært fint med litt hjelp Og ja, jeg har ssh tilgang til serveren. Endret 4. januar 2006 av eisa01 Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Bare jeg som ikke helt henger med på hva spørsmålet egentlig er her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nei du er ikke helt alene om det, Manfred. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Ok, da får jeg prøve på en litt mer detaljert forklaring Jeg er med på å drive en nettside hvor vi har et selvlagd nyhetssystem. Dette er ganske simpelt, med tekstfelter for diverse ting (Overskrift, ingress, brødtekst, osv.) Disse dataene puttes så inn i en mysql tabell ved hjelp av php. Det jeg vil, er å la disse feltene bli kjørt gjennom perl skriptet jeg linket til, før de legges til i databasen. Dette skriptet setter inn ordentlige sitat-tegn («») og tankestreker (–) for teksten, slik at man slipper å skrive entities (& osv) hele tida. Dette vet jeg ikke hvordan man gjør og trenger hjelp. Det ville også vært fint å få vite hvordan man kan kjøre dette skriptet på det som allerede er i tabellen. Forstår dere hva jeg vil nå? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Ok, da får jeg prøve på en litt mer detaljert forklaring Jeg er med på å drive en nettside hvor vi har et selvlagd nyhetssystem. Dette er ganske simpelt, med tekstfelter for diverse ting (Overskrift, ingress, brødtekst, osv.) Disse dataene puttes så inn i en mysql tabell ved hjelp av php. Det jeg vil, er å la disse feltene bli kjørt gjennom perl skriptet jeg linket til, før de legges til i databasen. Dette skriptet setter inn ordentlige sitat-tegn («») og tankestreker (–) for teksten, slik at man slipper å skrive entities (& osv) hele tida. Dette vet jeg ikke hvordan man gjør og trenger hjelp. Det ville også vært fint å få vite hvordan man kan kjøre dette skriptet på det som allerede er i tabellen. Forstår dere hva jeg vil nå? 5410680[/snapback] For meg høres dette ut som en omvei... Hvorfor kan du ikke bruke preg_replace() og slikt i php? For meg høres det litt om som om du magler litt begreper om hva Perl egentlig er. Mot en mysql-database kan du bruke pakker som DBI eller lignende. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Hm.. Kan vel prøve å gjøre det med preg_replace ja, men trodde det skulle være en måte å bruke det ferdig skriptet på, siden jeg ikke har noe erfaring med preg_replace. Det holder jo ikke å bare bytte ut " med «, for det kan jo være en del av <a href"" osv. Lenke til kommentar
trtrtr Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Heisann, du har sikkert releaset 8 moduler på cpan, vært gift og skilt 4 ganger og tatt doktorgrad i IT siden du postet dette innlegget (ja, vi er noen slappfisker her på perl forumet)..men du kunne kanskje tenke deg å ta en liten titt på HTML::Entities modulen, mer spesifikt nemlig decode_entities og encode_entities metodene. Tror de gutta der skal gjøre jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå