Gå til innhold

Bor hjemmefra og må få byttet adresse hos Posten?

Anbefalte innlegg

Hoi,

Jeg bor ikke hjemme lenger grunnet studier, og har dermed en annen postadresse enn det jeg står oppført med hos Folkeregisteret (regner med hjemmeadressen min står der)..

Så, etter 1,5 år etter at jeg flyttet, så har Posten funnet ut at mye (eller alt) av posten som kommer dit jeg studerer, skal de returnere til avsender med beskjed om ukjent adresse, selv om navnet mitt står på postkassa på den gitte adressen. :)

Så, hvor må jeg gå og hva må jeg gjøre for å få fikset dette, slik at Posten leverer posten min..?

Regner med at det funker å gå på posten, men må jeg ha med noe greier, evt skrive på noen papirer..?

Er vel bare i Posten sine systemer jeg skal bytte, ikke hos Folkeregisteret..?

Mvh Marvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten er å få moren din ned på det lokale postkontoret og spørre om hvorfor posten blir returnert.

Da sender dama i postskranken brevet ditt på nytt. Det blir sikkert returnert da også, men tropper moren din opp på postkontoret med konvolutten som er returnert 2 ganger får de fart på seg.

Lenke til kommentar
Prøv hos Posten, oppe til venstre står det "Har du flyttet? Husk å melde flytting." Trykk der og fyll inn...

Du kan melde flytting til Folkeregisteret hvis du er over 18 år

5384644[/snapback]

Ja, så litt på den jeg også, så er sikkert den jeg må fylle ut..

Men må jeg melde til folkeregisteret også..?

Er bare posten min jeg vil ha på Gjøvik, kan godt være oppført i folkeregisteret med Leikanger..

Lenke til kommentar

Grunnen til at ingen melder flytting til folkeregisteret er jo at man mister/mistet reisestipendet. At man mister reisestipendet på grunn av en formalitet i et register er jo idioti, derfor velger man å ikke stresse med å melde fra så lenge man bare bor på en hybel.

Lenke til kommentar
Man har plikt til å melde flytting til folkeregisteret innen 8 dager etter flytting.

Man kan lese mer om det her.

Men heller tvilsomt om man får noen reaksjon hvis man ikke gjør det.

5385584[/snapback]

Ikke når man bor på hybel pga studier. I såfall så lyger

de som jobber på folkeregisteret meg midt i trynet :)

Edit: Det står under "Hvem må melde flytting":

"Skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere

Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere. Folkeregisteret kan gi flere opplysninger."

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Grunnen til at ingen melder flytting til folkeregisteret er jo at man mister/mistet reisestipendet. At man mister reisestipendet på grunn av en formalitet i et register er jo idioti, derfor velger man å ikke stresse med å melde fra så lenge man bare bor på en hybel.

5385616[/snapback]

Tror reisestipendet jeg får i året dekker en tur med ferja jeg må ta.. :p

Får vel fylle ut det skjemaet på Postens nettsider da..

Takk for hjelpen.. :)

Lenke til kommentar
Man er faktisk pliktig til å melde flytting til folkeregisteret.

5385070[/snapback]

hva skjer hvis man ikke gjør dette?

Jeg har ikke gjort det, og det er ca 6 mnd siden jeg flyttet...

5386164[/snapback]

Det skjer ingenting, men forsikrignsselskap etc. er sikkert lite happy.

Lenke til kommentar
Man har plikt til å melde flytting til folkeregisteret innen 8 dager etter flytting.

Man kan lese mer om det her.

Men heller tvilsomt om man får noen reaksjon hvis man ikke gjør det.

5385584[/snapback]

Pøh! Hvordan skal man klare å få reisestipend fra lånekassa om man ikke bor et stykke unna adressen i folkeregisteret? Nei du, det er nok et unntak for oss studenter ;) Endret av Ernie
Lenke til kommentar

For å få posten dit du bor, må du bruke C/O-adresse. Studenter skal ikke melde flytting.

Ola Norman

C/O Husvertens navn

husvertens adresse/adressenummer/Sted

Grunnen til at noe post kan komme frem selv om du ikke er registrert på den nye adressen, er at mye post er sendt med C/O-adresse, slik at postbudet vet at du bor der.

Lenke til kommentar
Man er faktisk pliktig til å melde flytting til folkeregisteret.

5385070[/snapback]

hva skjer hvis man ikke gjør dette?

Jeg har ikke gjort det, og det er ca 6 mnd siden jeg flyttet...

5386164[/snapback]

Det skjer ingenting, men forsikrignsselskap etc. er sikkert lite happy.

5386985[/snapback]

sånt har jeg ikke likevel, og får all posten jeg skal ha, så da er det vel ikke no stress?

Lenke til kommentar
For å få posten dit du bor, må du bruke C/O-adresse. Studenter skal ikke melde flytting.

Ola Norman

C/O Husvertens navn

husvertens adresse/adressenummer/Sted

Grunnen til at noe post kan komme frem selv om du ikke er registrert på den nye adressen, er at mye post er sendt med C/O-adresse, slik at postbudet vet at du bor der.

5387143[/snapback]

C/O er vel hvis man bor i samme leilighet?

Uansett, det er jo mange som ikke bor i samme hus som

hybelverten... Eller bor i studenbolig.

Lenke til kommentar
C/O er vel hvis man bor i samme leilighet?

Uansett, det er jo mange som ikke bor i samme hus som

hybelverten... Eller bor i studenbolig.

5391668[/snapback]

Ja, jeg mente hybelboere (med husvert registrert på adressen din), ikke studenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...