Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program for å dele bånbredde

Anbefalte innlegg

Hallo.

en venn av meg får adsl fra nextgentel.

Han har 2 maskiner som deler forbindelsen, men han vil gjerne ha et program som gjør at ingen av maskinene kan bruke mer enn 50% av linjen hver. om dere forstår.

Noen som vet om noe slikt? Et eller annet han kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lenge hatt lyst på et sånt program selv. bor i kollektiv, så det er noe dritt når folk henter ned max på kazaa/edonkey/etc.

det hadde også vært greit hvis programmet justerte båndbredden etter behov.. dvs. hvis noen var innom websider, så fikk maskin #1 5% av båndbredden, og resten gikk til maskin #2, men hvis begge brukte div. p2p-programmer, fikk begge max 50% hver.

gi meg en lyd hvis du finner ut noe.

Lenke til kommentar

Den linken er til en programvaresuite for nettverksmonitoring. Ikke en eneste feature der som lover noe i retning av traffic shaping som er det posteren her trenger.

Desverrre så vet jeg ikke av noen form for traffic shaping som sjekke hva slags trafikk det er som foregår og så justerer etter innhold, men det jeg vet er at det fungerer helt fint med en Linux maskin mellom switchen og ADSL modemet for å styre min trafikk. Det jeg bruker den til er å sikre at minst 15% av total båndbredde til en hver tid er tilgjengelig til hver maskin, men det er sikkert ikke noe problem å sette en maks på hver IP på det interne nettet også.

Skal du i tillegg være ekstra snedig kan du jo sette inn ett nettkort pr. PC , og dermed bruke maskinen som en avansert switch i tillegg....

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...