Black Star Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Heisann Jeg er på utkikk etter et kamera med disse kriteriene: -Forholdsvis lite -Bra batterikapasitet -Gjerne optisk zoom -Pris maks ca. 2500 -Helst ink. lagringskapasitet minst 256mb -Bra bilder!! Jeg tenkte litt på et av de der Canon Ixus kameraene, f.eks i zoom, 50, i5. Hvordan er de i forhold til f.eks Casio Exilim og Sony-kameraer? Alt er interessant! Noen anbefalinger? 5453234[/snapback] Ixus 50 bør være et godt valg for deg, og bedre enn Ixus i zoom og i5 (sistnevnte har ikke zoom). Sony har også gode kamera, men kan ikke anbefale noen spesielle da vi ikke fører Sony der jeg jobber. Casio får en del dårlige resultat i tester pga. støy i bildene. Lenke til kommentar
saga Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg trenger nytt kompaktkamera etter at mitt Casio QV-R4 har tatt kvelden. Jeg har så langt vurdert disse kameraene, og lurer på om noen har noen erfaringer med disse som vil hjelpe meg i avgjørelsen, evt. tips om andre alternativer (prisen skal være ca. 300o uten minnekort). -Casio Exilim EX-Z750 -Casio Exilim Pro P-505 -Nikon Coolpix 7900 Jeg leser at Casio får kritikk for bildekvaliteten i mange tester, men jeg har vært fornøyd med billedkvaliteten på det Casio-kameraet jeg har hatt til nå (under normale lysforhold). Det jeg ikke har vært fornøyd med på det er utløser-hastigheten og bilder tatt under dårlige lysforhold, og ønsker et kamera som er bedre på de områdene. Det skal være et "ta med i veska"-kamera, og brukes mest på ferieturer, men i mange slags situasjoner og forhold. Videofunksjon er ikke viktig, heller ikke pixler, da jeg ikke trenger større enn A4-forstørrelser. Zoom er viktigere, og muligheter for manuelle innstillinger til en viss grad. Og det må være praktisk å ta med seg, men trenger ikke å være ultraslim. Jeg har lest mange tester på nettet, men klarer altså ikke helt å bestemme meg. På forhånd takk for innspill! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 For raskest mulig utløserhastighet og best batterilevetid, er et av Casio kameraene et bedre valg enn Nikon'en. Casio Exilim EX-Z750 er etter hva jeg har forstått det med best bildekvalitet av disse to. Nikon Coolpix 7900 har bedre bildekvalitet enn begge Casio'ene. For å slå sammen både bildekvalitet og utløserhastighet samt stor skjerm, er kanskje Nikon Coolpix P2 et bedre valg for deg. "Bare" fem megapixler, men vil gi renere bilder enn et kamera med syv megapixler, spesielt ettersom du ikke trenger større enn A4 forstørrelser. Du får også noen nyttige funksjoner som hjelper deg frem mot teknisk gode bilder, og wifi funksjon for trådløs overføring av bilder (om du har trådløst nettverk). Det har også et bedre grep enn Casio kameraet. Tro meg, skal du skrive ut i maks A4, så er fem megapixler mer enn du trenger, og du vil av flere grunner være glad for at du ikke valgte et kamera med flere megapixler. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei, Er på utkikk etter et digitalkamera til mamma. Hun har fotografert veldig mye med et gammelt Canon speilrefleks, men nå vil hun ha noe som er lite og lett og som gir gode bilder under forskjellige forhold. Hun er ikke særlig teknisk av seg, ogderfor må hun ha det enkelt. Vi er også opptatt av kvalitet, det gjelderbåde fotokvalitet og fysisk kvalitet. Kriteriene er: - God bildekvalitet - Hurtighet (vi har et Poweshot G3, og det har en horribel autofokus) - Fysisk størrelse (bør være lite) - God byggekvalitet - Enkelt og intuitivt å bruke - Oppladbare batterier Takker for alle innspill. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Vil anbefale Nikon Coolpix P2 for din mor. Det er på størrelse med de mindre kompaktkameraene, men har allikevel et godt grep som gjør det godt å holde. Bildekvaliteten er blant den beste i sin klasse og størrelse og det oppfyller alle kravene du lister opp. Søk gjerne på kameraet, eller forgjengerne Nikon Coolpix 5900 og 7900 her på forumet... står masse info om de her. Lenke til kommentar
havoc33 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hei! Jeg har fått i oppdrag fra min bestemor å kjøpe et digitalkamera til henne. Hun har ikke hatt digitalt kamera før, så brukervennlighet er et stikkord her. Kameraet bør også ha stor skjerm, og bra bildekvalitet. Tenkte å finne et i prisklassen 2000-2500kr. Har sett litt på Casio EXILIMXZ500.. er dette kameraet brukbart? Har noen av dere evt et bedre alternativ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Casio er vel fortsatt best på brukervennlighet, selv om jeg tror alle lærer sitt kamera å kjenne rimelig fort. Z500 er dog sikkert et bra nok kamera for din bestemor Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg sitter idag med et Kodak DX6340, og det har fulgt meg trofast igjennom noen tusen bilder nå, men begynner å bli lei av en del ting ved det.. som f.eks batterilevetiden som er ELENDIG (ca 50bilder på spell nye batterier), bilde kvalitet som er bob-bob og manuelle instillings muligheter, som ikke er til å skryte av akkurat.. Jeg tenker på et nytt, litt mer seriøst, avansert kamera, men det må ikke koste skjorta. Jeg liker å ta bilder, og ser meg selv som en hobbyfotograf. tenker på et ultrazoom kamera e.l, slik som Fujifilm FinePix S5600.. men er dette virkelig et bra kamera å satse på ? Kriterier: - Ca 3000,- (kan være mer hvis det er verdt det) - GOD batterikapasitet - mange manuelle instillingsmuligheter Jeg vil igrunn invistere i et BRA kamera for fremtiden, som tar fine, klare bilder av "alt" (makro bilder, landskap, natur, personer osv) .. takker på forhånd for detaljerte anbefalinger, gjerne linker til tester og personlige erfaringer med de enkelte kameraene Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Synes det nevnte kameraet er utrolig stilig til prisen. Hvis du ikke stiller for store krav til kreativt spillerom mht maling med lys (uten blitz innendørs for eksempel), tror jeg det er et glimrende alternativ. Så lenge lyset er godt, eller du bruker blitz, tror jeg det gir meget skarpe bilder i alle situasjoner. Eneste alvorlige kritikk jeg har lest mot bildekvaliteten er støy på høy iso. Hvis du ikke forstår hva jeg mener med det, så er dette riktig kamera for deg. De aller fleste bruker jo blitz i mørke omgivelser, så behovet for høy iso og lyssterk optikk er ikke nødvendig for disse brukerene. I prisklassen under 3000 ville jeg også hatt denne modellen på min sjekkliste. Det ser jo råtøfft ut. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 jeg er bare en amatør, men liker å ta bilder i mørket uten blitz med lang lukketid, så etter hva jeg frostår av ISO så vil høy iso her ødlegge en del. noen cameraer å vurderer i den prisklassen ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Fadern har et 5600 fra Fujifilm, og jeg liker det svaert godt. Er mye bildestoey og jeg liker ikke den elektroniske soekeren, men til prisen er det fantastisk. Alle kompaktkamera har MYE stoey paa hoey ISO. Enkelt aa greit. Hvilket som er best vet jeg faktisk ikke. Fujifilms F10 er visstnok fantastisk god paa dette, men det er et kompaktkamera... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 F10 er som Herr Brun mener ikke et alternativ til bruken, selv om den har mindre støy. Det finnes faktisk ingen gode alternativer i prisklassen, så det er bedre å satse på støyreduksjon i etterbehandlingen. du har tross alt muligheten for iso 800. Du mister litt detaljer, men det gjør ofte ingenting på slike bilder. Hadde full detaljering vært målet så hadde jeg ikke valgt 20D, men D70 i steden. Tapet av detaljer ved bruk av f.eks. Noise Ninja blir i stor grad oppveid av den skarpere optikken. Tror jeg hadde valgt slik, hvis jeg ikke hadde hatt speilrefleks. Tross alt har du tilgjengeligheten av de manuelle muligheten å ta hensyn til også. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Sitter å leser tester av S5600 og jeg liker det litt og litt mer. er det mulighet for noen å gi en sammenligning mellom S5600 og mitt DX6340 kamera? Det frister å bestille S5600, men har ikke lyst å gjøre det hvis det ikke er verdt pengene iforhold til kamerat jeg har nå. Herr Brun, litt mer detaljer om hvordan det kameraet til din fatter er iforhold til et "vanlig" kompakt kamera, ca 1 år gammet ? (DX6340) Edit: Titter litt på "Canon PowerShot S2 IS" og må si at den har imponerende batterikapasitet, hvordan er S2 iforhol til S5600 ? verdt 1000,- ekstra ca? Endret 28. januar 2006 av Diablito2k Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Sitter å leser tester av S5600 og jeg liker det litt og litt mer. er det mulighet for noen å gi en sammenligning mellom S5600 og mitt DX6340 kamera? Det frister å bestille S5600, men har ikke lyst å gjøre det hvis det ikke er verdt pengene iforhold til kamerat jeg har nå. Herr Brun, litt mer detaljer om hvordan det kameraet til din fatter er iforhold til et "vanlig" kompakt kamera, ca 1 år gammet ? (DX6340) Edit: Titter litt på "Canon PowerShot S2 IS" og må si at den har imponerende batterikapasitet, hvordan er S2 iforhol til S5600 ? verdt 1000,- ekstra ca? 5512869[/snapback] Har ingen peiling. Har ingenting aa sammenligne med. Dessverre. Lenke til kommentar
Maja Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Nå er jeg møkk lei mitt gamle Nikon coolpix 4300. Det går jo så treigt og mine små ettåringer alt for fort. Finnes det i det hele tatt et kompakt digitalkamera som kan klare å fange øyeblikket (og ikke øyeblikket etter, som mitt kamera gjør... ) Hvilke av kompaktkameraene er raskest på oppstart og har minst forsinkelse på utløser? Hvilke tar best bilder uten bruk av blits? Mitt gamle Nikon krever veldig mye lys for å klare å ta gode bilder uten blits inne, og med blits får små barn på vei mot kamera ofte en litt rar lyssetting, for å si det sånn... Bør jeg over på speilrefleks? Jeg er ikke redd for manuelle innstillinger, men trenger et kamera som også kan fungere relativt på helautomatikk og uten at bildene MÅ bearbeides mye på pc'en etterpå. Smertegrensen sånn rent økonomisk går rundt 5-6000, men kan nok tøyes om det er nødvendig (beklager om jeg formulerer meg klønete, jeg er ikke helt inne i fotospråket men vil gjerne lære) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Alle kamera krever en del lys for å ta bilder, enten ved ekte lys eller blits. Dårlig lys fører til lengre lukkertid og av den grunn bilder med mye bevegelsesuskarphet. Hvis du er fornøyd med Nikon generelt, vil de nye Coolpix P1 og P2 være en stor oppgradering i forhold til ditt 4300. De er langt raskere både i oppstart og utløserhastighet og gir skarpe fine bilder. Panasonic FX-9 kan kanskje være verdt en titt. Det har optisk bildestabilisator, og er av den grunn ikke like utsatt for problematikken med dårlig lys som kamera uten optisk bildestabilisator. Men vær klar over at det ikke vil hjelpe på objekter i bevegelse. Det raskeste kamera på markedet nå, er Ricoh Caplio R3. Men pga. mye støy ved høy ISO, gjør dette kameraet seg dårlig i dårlig belysning. Lenke til kommentar
Maja Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Alle kamera krever en del lys for å ta bilder, enten ved ekte lys eller blits. Dårlig lys fører til lengre lukkertid og av den grunn bilder med mye bevegelsesuskarphet. Hvis du er fornøyd med Nikon generelt, vil de nye Coolpix P1 og P2 være en stor oppgradering i forhold til ditt 4300. De er langt raskere både i oppstart og utløserhastighet og gir skarpe fine bilder. Panasonic FX-9 kan kanskje være verdt en titt. Det har optisk bildestabilisator, og er av den grunn ikke like utsatt for problematikken med dårlig lys som kamera uten optisk bildestabilisator. Men vær klar over at det ikke vil hjelpe på objekter i bevegelse. Det raskeste kamera på markedet nå, er Ricoh Caplio R3. Men pga. mye støy ved høy ISO, gjør dette kameraet seg dårlig i dårlig belysning. 5525151[/snapback] Takk for rask tilbakemelding! jeg er selvfølgelig klar over at man trenger lys for å ta bilder, men synes likevel kameraet mitt er litt vel kravstort. Jeg har sett på de du anbefalte, og de ser ut til å være gode alle sammen - er det noen stor forskjell på P1 og P2 utover antall megapixler? Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å gå for det med flest siden jeg klarer meg egentlig veldig bra med de megapixlene jeg har nå. Bildestabilisator hørtes jo ut som en veldig lur ide - det var noen på jobben min som foreslo Canon S2 IS, hvordan kommer dette ut i forhold til de anbefalte kameraene her? Det virket jo som det har mulighet for å eksperimentere litt med manuelle innstillinger, noe som jeg synes er moro (det blir bare så sjelden det er tid til slikt for tiden). Men det er kanskje litt større og ikke så lett å putte i lomma? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Canon S2 IS er et litt større og mer seriøst kamera. Anbefales på det varmeste av alle jeg har møtt. Tar nok mye bedre bilder enn de små kompakten som har blitt anbefalt tidligere, hvis du orker å bære rundt på det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 S2 IS kan anbefales ja. Men det er stort nok til at man gjerne velger å legge det igjen hjemme fremfor å ta det med på tur. Du må velge om mange veldig fine bilder er viktigere enn kjempemange fine bilder Av P1 og P2 bør du velge P2 med fem megapixler. P1's åtte megapixler gjør at kameraet yter dårligere på høy ISO enn P2. Lenke til kommentar
Maja Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Du må velge om mange veldig fine bilder er viktigere enn kjempemange fine bilder 5529925[/snapback] Takk igjen! Jeg får ta meg en tur på butikken og kjenne etter hvor stort canon-kameraet blir. Blir det for stort velger jeg nok P2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg