Gå til innhold

Slette Windows partisjon uten å slette disk?

Anbefalte innlegg

jeg hadde installert Windows XP Pro fra før, men etter stund installerte jeg Windows XP MCE 2005 for å se om jeg var fornøyd med det. Og det ble jeg da, men nå lurer jeg på om det er mulig og slette windows xp pro uten å slette hardisken? Takker for svar

-John-Hah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på partisjonen du vil slette og velg formater.

Dersom den, av ukjente grunner, ikke kommer opp i "min datamaskin", velger du kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling (eller liknende. Bruker engelsk win og fornorsker,). Der velger du Diskbehandling (under lagring). Høyreklikk på partisjonen du vil formatere og velg formater.

Endret av MiniX
Lenke til kommentar

Da sletter du mappen(e) som henger igjen fra den gamle installasjonen. Har du installert Windows to ganger på samme partisjon, er det verre. Da vil filene ha lagt seg i samme mapper og det blir umulig å slette den ene installasjonen. Hvis det du mener er at du vil fjerne den ene Windows'en fra oppstart (så du slipper å velge), kan du bare redigere oppstarts-filen c:\boot.ini.

Lenke til kommentar

Forskjellige mapper eller partisjoner?

Dersom du har plassert begge på samme partisjoen, anbefaler jeg deg å ta backup og legge inn den windowsen du vil ha igjen. Dersom du bare sletter mappa, så kan du få en del problemer.

dersom du mener at du la de på hver sin partisjon, så er det bare å formatere den aktuelle partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...