slimer Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hei.. Har et kjemperart HD problem jeg.Hadde en IBM 30gb som slutta og virke, sendte den tilbake og fikk igjen en 60Gb i retur..helt greit Tenkte jeg skulle bruke den i en sånn skuff da siden mange av kameratene mine har det. Så jeg la det i skuffen og slo på maskina ... I bios eller hva det en heter, ved oppstart ihvertfall så blir den funnet og listet opp, windows(XP) bruker usedvanlig lang tid til å starte opp da men går greit til slutt. Første gangen jeg starta maskina etter å ha koblet til disken sto det at windows har funnet maskinvare og installerer den. Men så åpner jeg utforsker og der er den ikke...går til systeninfo og der er den listet opp og det står at enheten fungerer som den skal. Men den er ingen sted å finne. Tenkte at ramma var det kanskej noe med , så jeg henta ramma til kameraten og disken hans som han bruker og de funket fint, og skuffen hans fungerer feilfritt i ramma mi.. Mennår jeg bruker disken min så er den ikke å finne.. Noen som har noen gode råd? Forjeg må jo formatere HD-en da tenker jeg men kan ikke gjøre det siden den ikke er å finn..boota opp med wXP cd-en og der blir disken funnet også men kan ikke akseseres....Prøvde å bruke "partition magic" men den ville ikke starte opp med skuffen i! Har også prøvd å bytte på ide kablene men det hjalp ikke..for øyeblikket har jeg WD Caviar 80Gb og ramma på samma ID-kabel .. Noen som har vært borti lignende saker? takker for alle svar.. Lenke til kommentar
steinih Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Du har WinXP så da skal det bare være å gå til "Computer Management" og deretter trykke på "Device Managemenet". Da skal du finne den nye Disken. Og derfra kan du da formatere den og gi den et stasjonsnavn.. F.eks D: Det er heller ikke meninga at du skal finne den i Utforsker før den er formatert så at du ikke gjør det er ikke så rart.. At du ikke finner den i Partision Magic er derimot litt rart. Men uansett prøv det jeg forklarte tidligere. Det skal virke. /steinih :smile: [ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-09-08 21:58 ] Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Det er 2 ting jeg kan tenke meg i farta. Prøv Computer Management - Disk Management og se om du kan få formatert i windows. Husk at FAT32 ikke støtter mer enn 30GB på en partisjon tror jeg det var.. eller om det var 20.. jaja... Det andre er at det er vel en ATA100 eller ATA133 disk, og det er ikke alle drevrammer som støtter disse. Jeg har f.eks en drevramme som bare støtter ATA66. Prøv å sett den inn på vanlig måte og se om du klarer å få tilgang, partisjonert og formatert. Hvis det funker så har du utelukket hvor problemet ligger.. antagelig i drevrammen som ikke støtter den type disk. Funker det like dårlig i windows, så kan det være noe med innstillinger på disken (master, slave, cabel select) og husk å bruke ATA66,100,133 IDE kabel. Som siste utvei kan du prøve disken i en annen maskin. Funker det ikke der heller så kan det være noe galt med den. ps. Når man feilsøker så må man stadig utelukke problemer med å prøve forskjellige måter. Lenke til kommentar
slimer Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 takker for raske svar var inne på "device manager" og harddisken står listet opp der men når jeg skulle til å formatere så var den ikke til stede. Bare de gamle partisjonen som jeg har på den andre harddisken. Altså den står listet opp i DeviceManager men finner den ikke i DiskManager.. har ikke tid nå men skal ta den ut av skuffen og prøve og se om disken virker hvis jeg kobler den til på vanlig måte Lenke til kommentar
slimer Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 og fant esken til hardDisk ramma nå...der står det at den støtter Ata100. Når det gjelder jumpere så er de satt på som Master slave..skjønner ikke, nesten som om det er lese sperre på disken for bios og devicemanager finner den men får ikke kontakt med disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå