ThomasWH Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Lurer på om mitt ASUS P4S533 har dual channel. Skal kjøpe ny ram, og har googlet dette opp. Men fant ikke noe. Corsair sin automatiske ram-search tjenste anbefaler et kit med to stk 512 mb ram brikker, men jeg gidder ikke kjøpe disse hvis ikke hovedkortet mitt har dual channel! Noen som vet hvordan jeg finner dette ut? Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Skjønte ikke helt dette. Du må ha to brikker for å utnytte dual channel, hvorfor vil du da ikke ha 2x512Mb, uansett liksom? Vil du heller ha 1 x 1GB eller trenger du kun 512Mb? Endret 4. januar 2006 av Hans Erling Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 her er pdf på p4s533-e og p4s533-x. disse sier -ingenting- om dual channel og såvidt jeg veit var vel ikke dual channel i bruk når disse brikkesettene kom ut. i korte trekk, nei. men med ditt oppsett er det jo mye å tjene på å bytte hk, cpu og minne. hva bruker du maskina til? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Skjønte ikke helt dette. Du må ha to brikker for å utnytte dual channel, hvorfor vil du da ikke ha 2x512Mb, uansett liksom? Vil du heller ha 1 x 1GB eller trenger du kun 512Mb? 5383216[/snapback] det jeg tror han mener her at at disse minnebrikkene som selges i par også kan brukes uten støtte for dual channel. du går bare glipp ytelsesøkningen som dual channel vil gi. så det er ikke noe problem å kjøpe de. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Haha, Spr0cket tydet huleboeren! (Meg!) LoL! Jeg lurte først og fremst på om mobo'et mitt kunne utnytte dual channel, men det kan det altså ikke, da hverken jeg eller noen andre har klart å finne noe om dual channel når det søkes på dette mobo'et. Lurer på om jeg bare skal kjøpe 1 GB brikke med Corsair Value ram. Men hva er forskjellen på å ha 2 stk 512 brikker av denne typen, mot 1 stk 1 GB brikke? Er det i det hele tatt noen forskjell når man ikke bruker dual channel? 2 mindre brikker vs. 1 større brikke altså? Jeg tror jeg holder meg til dette mobo'et en stund til. Hvis man bytter mobo må man ha ny ram og cpu også. For dyrt for meg akkurat nå Dessuten brukes PC'en kun til www og MS Flight Simulator 2004 - som faktisk runner smooth på min current setup med KUN 256 MB ram! Sjekk gjerne ut søketjenesten til Corsair på http://www.corsair.com og velg ASUS->Motherboards->P4S533(all revisions) og fortell meg HVORFOR de anbefaler dual channel ram! Endret 4. januar 2006 av ThomasWH Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Når du skal oppgradere (neste gang)(om det blir en stund til) vil mest sannsynlig både AMD og Intel bruke DDR2 og din ram vil være utdatert. Så å tenke at du kan kjøpe en 1GB brikke senere for videre oppgradering trenger ikke stemme. Derimot er det kanskje større sjanse for å få solgt en 1GB brikke senere. På den andre siden er 512Mb brikkene som regel raskere når det gjelder timings (til en noe billigere penge). Så det er ettersom hva du selv måtte ønske. Endret 4. januar 2006 av Hans Erling Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Lurer på om jeg bare skal kjøpe 1 GB brikke med Corsair Value ram. Men hva er forskjellen på å ha 2 stk 512 brikker av denne typen, mot 1 stk 1 GB brikke? Er det i det hele tatt noen forskjell når man ikke bruker dual channel? 2 mindre brikker vs. 1 større brikke altså? Jeg tror jeg holder meg til dette mobo'et en stund til. Hvis man bytter mobo må man ha ny ram og cpu også. For dyrt for meg akkurat nå Dessuten brukes PC'en kun til www og MS Flight Simulator 2004 - som faktisk runner smooth på min current setup med KUN 256 MB ram! 5383280[/snapback] why change a winning team forskjellen på 512 brikker og 1gb brikker er at latencyen ofte er større på brikker med større kapasitet. (cas latency etc). kort fortalt, hvor mange clocks den trenger for å få tilgang til dataene og skrive nye etc etc. kan svært grovt sammenlignes med et ettbindsleksikon kontra et med to bind. mer lettvint og raskere å slå opp i det ene av de to binda enn å bla seg gjennom hele det store for å finne frem. så hvis du har to slots anbefaler jeg at du kjøper to brikker. twinmos sine og corsair value select sine pakker er fine som skit med mindre du skal overklokke. latency på disse (begge to) er 2,5 - 3 - 3 - 8 såvidt jeg husker. helt greit. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) gode poeng fra hansi. les her om timings:hw.no guide twinmos dual chan corsair value select Endret 4. januar 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Sjekk gjerne ut søketjenesten til Corsair på http://www.corsair.com og velg ASUS->Motherboards->P4S533(all revisions) og fortell meg HVORFOR de anbefaler dual channel ram! 5383280[/snapback] såvidt jeg husker er ikke den så lynende korrekt den søketjenesten til corsair. det er mulig den bare ser at det er et s478-kort, og nyere s478 kort og -brikkesett støtter jo som regel dual chan minne. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Ah, det stemmer. Større brikker er noe tregere på den måten... Burde ha husket det! Hmmmmm, man kan umulig vite alt om alt! Driver å fresher opp hukommelsen min på diverse områder innen data nå om dagen da jeg holder på å kjøpe deler til et par nye PC'er. Bygde tre maskiner i fjor jeg ble svært fornøyd med. De kostet rundt 25.000 hver så de ble ganske råe uansett tenker jeg? Hehe... Å selge gammelt datautstyr (dvs. det som er 3-4 år eller eldre) har jeg gitt opp. Mye bedre å bare heholde eller gi bort gratis! Har en P2 PC (all-scsi) som funker bra den dag i dag. Den er til tider raskere enn min nyeste P4 PC... Hmm! Ikke dårlig! Uansett, den PC'en jeg har nå, anskaffet i 2002, fungerer svært bra enda, og etter en ram upgrade fra 256 MB til 1 GB tenker jeg det blir fart på sakene igjen! Det er som å kryde sex-livet i et forhold med noe nytt! Hehe.. Hmm.. Det eneste som plager meg nå er at hvis jeg kjøper TWINX1024-3200XL (til ca. 1800 spenn) vil jeg ikke få utnyttet dual channel. Da kunne jeg evt. ha kjøpt et nytt hovedkort, men da igjen kunne jeg heller ha kjøpt nytt hovedkort, ram OG cpu (DDR2, Socket 775 osv.) - Ahhh... PC er et nightmare! Penge-nightmare! CMX256A-3000C2 sitter jeg meg nå. Dødsbra brikke i sin tid (2002) men litt lite i dag. Overklokkingmessig skal den fortsatt være morsom å tukle med. Noen som vil fylle inn med noen tips her? Har loket en del med denne brikken.. Den går ihvertfall aldri istykker! Jeg liker å tukle med overklokking, og så langt har dette gått smertefritt på konfigurasjonen jeg sitter med nå. Men RAM'en har jeg ikke fått helt til å funke enda, overklokkingsmessig. Har testet ut forskjellige settings, CAS2, T1 osv. meeeeen resultatet er som regel at maskinen blir tregere enn når alt står på "auto" ! Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 hvis du vil klokke men er usikker på timingsa på rammen kan du vel låse fsb:dram til noe som minnet liker (e.g. kan kjøre greie timings på) - hvis dette er en option på hovedkortet ditt. for øvrig deler jeg dine erfaringer, både med å være borte fra databyggeverdenen i noen år, komme tilbake og må sette seg inn i ting, samt å sitte med en p2 (og en fullstendig fungerende 8088 med 20mb harddisk:) Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Hehe.... Sitter på en 2-3 av de gamle beistene jeg også! Gode minner, det gir de i allefall! Men, hvilke overklokkingsmuligheter har man med Corsair Value Select ram'en? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 jeg har fått de opp til 225-230 fsb med samme timings. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå