Ducklink Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Hei det skal arragsjeres "dataparty" med planlagt 106 deltakere. (kapasitet for 120). Planen er og ha 5 bordswitcher sånn Men vi skal ha en "core switch/backbone" som vi fortsatt ikke er sikker på, jeg snakket med han og han sa de hadde en som kunne filtrere trafikken. (og ja vi har lyst til det, stenge porter osv). Plutselig så jeg det lyste cisco 8 ports gbit denne Men om dere vil fåreslå eller snakke drit om noen switcher både bord og core, samt merker som bare er dritt, og annet nettverksrelatert, så ikke hold på ditt ord. rettet på antall switcher. Endret 6. januar 2006 av Ducklink Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 4 (bord)switcher a 24 porter = 96 brukere... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Sjekk ut HPs ProCurve-serie. Bruker selv 4x ProCurve 2848 på jobben og jeg er strålende fornøyd. De gir meg alt jeg trenger av muligheter og opsjoner til å styre, filtrere og feilsøke. Ett alternativ er å kjøre 3 HP ProCurve 2650 - totalen blir da 21975 (forutsatt at du ikke har kjøpt de 4 andre switchene). Da får du totalt 144 porter du kan styre fritt, i tillegg til dual-peronalityports (10/100/1000 eller mini-GBIC (LC-fiber)) Endret 5. januar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Hvor kan jeg kjøpe procurve og bruker du ikke core da? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 http://www.directbuy.no/CBB.aspx?q=c:36172...elkoo;pl:1;b:34 Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hei det skal arragsjeres "dataparty" med planlagt 106 deltakere. (kapasitet for 120). Planen er og ha 5 bordswitcher sånn Men vi skal ha en "core switch/backbone" som vi fortsatt ikke er sikker på, jeg snakket med han og han sa de hadde en som kunne filtrere trafikken. (og ja vi har lyst til det, stenge porter osv). Plutselig så jeg det lyste cisco 8 ports gbit denne Men om dere vil fåreslå eller snakke drit om noen switcher både bord og core, samt merker som bare er dritt, og annet nettverksrelatert, så ikke hold på ditt ord. rettet på antall switcher. 5382957[/snapback] Cisco Catalyst Express 500G-serien er layer2 og kan ikke filtrere trafikk i noen stor grad. Vil også komme med påstanden om at å kjøpe inn 10/100-bordswitcher idag er bortkasta penger. Skal man kjøpe noe bør man gå for 1gbit, men disse er idag ganske dyre. Det er ikke noen andre LAN-grupper i området som har noe utstyr dere kan leie for en billig penge? Man kan som regel leie utstyr 5-10 ganger før det lønner seg å kjøpe eget. Vil 10/100mbit være bra nok for dere om 5-10LANs? Hvis ikke så vil jeg anbefale dere å leie frem til 1gbit-switcher synker litt mer i pris. Linksys har noen 24-ports 10/100/1000-switcher til ~4.000,-. Det er det eneste jeg ville vurdert å kjøpe inn nå. Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Et stabilt 100mbit nettverk er godt som gull, dessuten for og få stor nytte av gbit bør vel man ha fiber i mellom. Eller? Men hvor ville du kjøpt inn disse, sett gjerne opp et gbit forslag til meg har fortsatt ikke gått til innkjøp. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jasså, så du er i live ja Ducklink:) Var redd jeg måtte avskrive dette emnet, hehe. Jeg skal se om ikke jeg kan dra innom jobben i mårra, så kan jeg poste screens av menyer, så du får se hvilke muligheter en har med ProCurve-switchene. Jeg har tidligere brukt 3Com (dyre) switcher, disse har ikke på noen måte vært like bra som disse HPene. Nja, for å bruke fiber på disse, må du bruke miniGbic'er (SC-connector) som koster 2,5k + mva pr stk. Det er like greit å kjøre 1000BaseT imellom. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Linksys 24-port 10/100/1000 til 4 639,-ink. mva. Disse funker glimrende som bordswitcher, men kan også til nøds bruke en av de som backbone. Gode 1gbit "backbone-switcher" koster fortsatt mer enn dere har råd til Med de switchene der kan dere trunke flere porter for å få mer enn 1gbit uplink. Mitt tips vil være 2-4 porter. Kjøp så mange av de der som dere har råd til, så kan du i verstefall fylle opp med Linksys 10/100-saken du hadde postet tidligere så du får nok porter. Det er ikke krise for de som blir sittende på 100mbit, mens de som sitter på gigabit vil se på det som positivt at de kanskje får brukt de 3-500mbit'a som en vanlig pc klarer å dytte. Når pengene strekker til videre så kan dere komplettere gigabit-nettet med flere av de Linksys-greiene til 4639,- og kanskje prøve å leie ut litt av stashet til andre smålan som ikke har råd til å kjøpe inn. Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Jasså, så du er i live ja Ducklink:) Var redd jeg måtte avskrive dette emnet, hehe. Jeg skal se om ikke jeg kan dra innom jobben i mårra, så kan jeg poste screens av menyer, så du får se hvilke muligheter en har med ProCurve-switchene. Jeg har tidligere brukt 3Com (dyre) switcher, disse har ikke på noen måte vært like bra som disse HPene. Nja, for å bruke fiber på disse, må du bruke miniGbic'er (SC-connector) som koster 2,5k + mva pr stk. Det er like greit å kjøre 1000BaseT imellom. 5395509[/snapback] Hvordan kobler dere switchene sammen ? "tp switch tp switch osv"? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) De kobles sammen i de "Dual Personality"-portene, enten vha mini-GBIC eller via Cat6. Hos meg er de koblet sammen via fiber, da det er fiber som er strukket mellom skapene og serverracket, men det vil ikke være noe problem å kjøre vanlig RJ45 mellom de. Endret 6. januar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 De kobles sammen i de "Dual Personality"-portene, enten vha mini-GBIC eller via Cat6. 5396457[/snapback] Hva er hastigheten på dette, forklar gjerne dual personalty. Kobles de i en ring, som juletrelys liksom ? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Hver switch har 1Gbit til disposisjon til enhver tid til enhver port, du vil ikke få mer enn 1gbit fra 1gbit-portene uansett. Uansett er hver port konfigurerbar, slik at du fint kan koble switch2 i port 21(eksempel) om du vil. Endret 6. januar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Hver switch har 1Gbit til disposisjon til enhver tid til enhver port, du vil ikke få mer enn 1gbit fra 1gbit-portene uansett. Uansett er hver port konfigurerbar, slik at du fint kan koble switch2 i port 21(eksempel) om du vil. 5396523[/snapback] Det jeg lurte på var hvordan switchene var koblet sammen siden du ikke ha nevnt core. hp.bmp Endret 6. januar 2006 av Ducklink Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 De kobles etter hverandre ja. Skal det stå noen form for server/DHCP-server i nettverket? Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 De kobles etter hverandre ja.Skal det stå noen form for server/DHCP-server i nettverket? 5396633[/snapback] Etterhverandre er ikke det samme som å koble de i serie? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Switch1 mot Switch2 - Switch2 mot Switch3 - Switch3 mot Switch4: Kobles v.h.a. Cat5E/Cat6 i Dual Pers. portene Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Switch1 mot Switch2 - Switch2 mot Switch3 - Switch3 mot Switch4:Kobles v.h.a. Cat5E/Cat6 i Dual Pers. portene 5396818[/snapback] Det der vil jo være en ytterst dårlig løsning for et LAN-party med mye trafikk. All trafikk fra switch1 til switch4 vil helt unødvendig stjele båndbredden mellom switch2 og switch3. HP-switchene har også mulighet for å kjøre trunk og på den måten få mer enn 1gbit mellom switchene. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Switch1 mot Switch2 - Switch2 mot Switch3 - Switch3 mot Switch4:Kobles v.h.a. Cat5E/Cat6 i Dual Pers. portene 5396818[/snapback] Det der vil jo være en ytterst dårlig løsning for et LAN-party med mye trafikk. All trafikk fra switch1 til switch4 vil helt unødvendig stjele båndbredden mellom switch2 og switch3. HP-switchene har også mulighet for å kjøre trunk og på den måten få mer enn 1gbit mellom switchene. 5396849[/snapback] Den beste løsningen er uansett å koble en av switchene som backbone mot DHCP-serveren og kjøre cat5e/cat6 fra dual pers. porten til dual.pers portene til de andre switchene. Uansett vil 100 brukere aldri klare å fylle opp halvparten av kapasiteten på switchene. Lenke til kommentar
eskriste Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Ville heller leid inn Cisco switcher. Kjør 24 portere og fiber i mellom. Like greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå