Gå til innhold

Seagate Barracuda IV i Silentdrive

normal

Anbefalte innlegg

Skal ha ny lydløs maskin (skal stå på rommet jeg sover i).

Denne Silentdriven er jo ikke egnet for disker over 5400rpm osv osv men har lest på nettet det går bra med denne disken.

Er det btw noe å hente i å lage en liten vannblokk som man fester oppå denne for å hjelpe til å trekke vekk varme? tenker på stabilitet og unngå datatap

lar dette seg gjennomføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-08 21:36, normal skrev:

Denne Silentdriven er jo ikke egnet for disker over 5400rpm osv osv men har lest på nettet det går bra med denne disken.

mener å ha lest omvendt jeg. Hvertfall ut fra specs

Quote:

Er det btw noe å hente i å lage en liten vannblokk som man fester oppå denne for å hjelpe til å trekke vekk varme?

Nei, du må i så fall ha blokka inni silentdriven og da må du fjerne noe av det støydempende materialet.

spøkelse: Seagate Barracud IV er på ingen måte lydløs med et støynivå på opp til 33dB

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 22:35, Anders Leipsland skrev:

spøkelse: Seagate Barracud IV er på ingen måte lydløs med et støynivå på opp til 33dB

33 dB sier ikke meg så mye, men min PC er så godt som lydløs. Og jeg har en Barracuda IV 80 GB. Men det er klart at jeg hører noe summing hvis jeg tar av kabinettdekselet og legger øret inntil harddisken.

Forøvrig er det ingen ting i veien med hørselen min.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å montere disken med strikk, slik at ikke vibrasjonene forplanter seg. Deretter kan du montere på en kjøleblokk, men fleksible vann-kabler (gummi eller myk plast) Og så pakke den inn i et lydisolerend materiale. Da skal den få nok kjøling og bli sinnsykt stillegående. (Sikkert under 10db som er den hørbare grensen for øret)

Resten av PC'n bør du kjøle med enorme kjøleribber i stedet for noen som helst vifter. Siden varm luft stiger opp vil luften sakte sige forbi kjøleribbene og holde det kjølig nok. Prosessoren kan du underklokke (30-50%) og kjøre f.eks Vcc=1,1v så skal den utvikle mye mye mindre varme enn normalt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 23:02, durabit skrev:

Jeg nekter å tro at Barracuda IV har et støynivå på 33 dB. Jeg har en slik harddisk selv og den er meget støysvak. Det er overkill å bruke en silentdrive på den.

Til dere tvilere: de 33db som harddiskprodusentene måler er målt 2 tommer fra disken, på den siden av disken som avgir mest lyd og på den frekvensen som støyer mest. (Jeg tror disker støyer mest i et lite frekvensområde)

Til sammenligning måler Vifte-produsentene lydnivået på 1 m avstand rett over vifta. Vifter har også et mye bredere frekvensspekter i støyen, og vil derfor høres mye værre ut på samme db-nivå og avstand. Siden lydnivået synker med en faktor x^2 i forhold til avstanden fra støykilden er det ikke vanskelig å skjønne at 20db på 1 m avstand er mye værre enn 33db på 2 tommers avstand.

Lenke til kommentar

Har en del erfaring med silentdrive og stille pc'er. Smertegrensen min går på omtrent 12dB som er støynivået til papst viftene jeg har i psu og på cpu. Over dette så synes jeg det er vanskelig å sove med pc'en på (2-3 meter unna og med lukket kabinett).

Har gjort en del forsøk med forskjellige disker med og uten silentdrive. Disken som bråkte minst (Maxtor 540dx 5400rpm 60GB) overdøvet viftene når jeg ikke hadde den i en silentdrive. Når jeg sier overdøvet mener jeg ikke seek lydene ("knattringen" som høres når den arbeider), men den høyfrekvente idle lyden som altid er der når disken er på. Idle lyden får du ikke dempet med strikker ol. Hvis det er denne lyden du vil fjerne fungerer silentdrive bra.

Sist jeg sjekket så sto det at silentdrive takler disker som ikke produserer mer enn 6.8W når de er idle.

Kjører nå med en IBM 60GXP i silentdrive og den blir ca 50 grader varm (under grensen).

Lenke til kommentar

seagate barracude utvikler 8 w idle. men ikke alt dette er spillvarme da! den FRAGIR jo seg ikke 8w

Sjekk denne linken

utdrag:

.....The problem may arise if you have one of the world’s quietest drives, the Seagate Barracuda ATA IV. It’s reported to dissipate 8watts, more than the theoretical dissipating capacity of the SilentDrive, but Glen from QuietPC assured me that it’s fully compatible and the drive temperature stays in the 45-50 Celsius range.

........

Lenke til kommentar

Leste annmeldelsen og temperaturmålerklistermerket har ikke jeg fått med når jeg har bestilt fra hverken Microplex eller Databutikken. Brukte i steden IBM Feature Tool (tror jeg det heter... samme program som brukes til å redusere søke hastigheten for å redusere "knatre" lydene) til å måle temperaturen.

Innstallasjon kan være ganske slitsom. Spesielt med 2 silendrives i samme pc og cd-rom'er i tillegg blir det slit.

Og så synes jeg det virker rart at en hd kan bruke 8W uten å gi fra seg 8W varme. Så lenge det ikke er noe som lagrer energi inni i hd'en går vel all energi den får inn over til varme? Men uansett så sier jo QuietPC at det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 22:53, normal skrev:

seagate barracude utvikler 8 w idle. men ikke alt dette er spillvarme da! den FRAGIR jo seg ikke 8w

Fysiske lover: Energi inn = Energi ut (dersom det ikke er en form for energilagring eller utlading som f.eks i et batteri)

Siden all elektrisk energi som strømmer inn omsettes 100% til varme så er 8 watt inn (el) = 8 watt ut (varme) Dermed leder alltid silentdriven all varmen ut uansett om det er 8 w eller mer. Jo flere watt, jo høyere blir temperaturforskjellen mellom innersiden og yttersiden. Den teoretiske "grensen" det er snakk om er sikkert ved en viss max temperaturforskjell. (f.eks 30C)

Bare litt mer fysikk som alt for mange forveksler: Varme er ikke lik temperatur.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-11 20:30, normal skrev:

men om det kunne være lurt å fått på en liten vannblokk på matallplaten oppå silentdriven (er det metall?) for å hjelpe til å dra vekk varmen

Du kan på en måte si at Barracuda IV har innebygget SilentDrive. Med det mener jeg den er så godt som lydløs, men blir varm. I alle fall sammenlignet med de jeg kjenner som har nyere WDer. HDD Temperature rapporter min til 40-45 C. Jeg vil tro at du får en del høyere temperaturer ved å pakke den inn i en SilentDrive, selv med noe avkjølingsgreier. Og må du sette inn en vifte for å avkjøle SilentDrive, så blir jo det hele en selvmotsigelse...

Men hvis du absolutt skal bruke SilentDrive, så foreslår jeg at du i stedet kjøper en WD. De er vissnok litt raskere. Se tester her på HW.

Riktignok oppgir Seagate 60 C som maks temperatur, men jeg ville ikke kjørt min døgnet rundt med en sånn temperatur.

Lenke til kommentar

skal ha den på soverommet og vannkjøling. kun 2 vifter i systemet (neddimmet i psu og en papst 120mm 26db neddimmet med zalman fanmate på radiator) så jeg skal ta steget helt ut :smile:

med WD blir det bråk i forhold til sg!

men er det mulig med en kjøledings på eller?

blir forresten hd varmere med bus klokking?

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-09-11 21:33 ]

Lenke til kommentar

Kjøp seagate barracuda IV.

har 2 stk i min maskin og hører de bare når jeg kopierer ett par gb fra en til den andre.

Montert med litt avstand i et lianli kabinett der viftene foran går på stilleste nivå.

Dette holder harddiskene på temperaturer rundt og under 18 grader.

Har ingen vifter over 25db i min maskin og hraddiskene hører jeg ikke.

Det som bråker mest er en gammel pentium kjøler på skjermkortet og en enermax 350 watts strømforsyning.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-19 09:42, skrev Stonescream:

Montert med litt avstand i et lianli kabinett der viftene foran går på stilleste nivå.

Dette holder harddiskene på temperaturer rundt og under 18 grader.

Hvor kaldt har du det på rommet? Sitter du med bobledress forran PC'n?

Spør bare siden uansett luftkjøling, så kommer man aldri helt ned til romtemperatur eller under. Hva er forresten vitsen med så kjølige harddisker? De skal kunne ha driftstemperaturer opp mot 70C i følge spesifikasjonene. Da synes jeg du like godt kan koble ut de viftene som tydeligvis er til overs. Du vil neppe nærme deg 70C likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...